• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • frappa
    Anonym (2) skrev 2013-10-31 18:34:44 följande:

Det är exakt här vi har skilda åsikter och vi kommer nog inte längre. 
    Du tycker inte att det är osunt för barnet, jag tycker att det är det, till den grad att jag tycker att soc ska titta närmare på hur det barnet har det.  
    Ledsen jag säger att det inte är per automatik, och helt baserat på egna antaganden och en inre irritation på ljud på fel timmar.
    Jag säger inte att det inte kan vara osunt vad som sker i det hemmet.
    Det jag säger att man inte ska förhasta sig, och stå där med enbart att det MÅSTE vara osunt.
    det räcker för för TS vara lite mer observant på hur barnet verkar.

Är det så att h*n kommer fram till att barnet verkar förvirrat och otryggt i beteendet.
    Så kommer vi inte alls ha olika åsikt längre.
    Det jag motsäger är just detta att man att man hoppar över par steg.
  • Hallonmjölk

När man anmäler så är det en orosanmälan man gör. 
    Alltså man känner en oro över att ett barn kan fara illa.  Sen är det upp till socialtjänsten att titta närmare på det.

• Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 18:46:55 följande:
    Ledsen jag säger att det inte är per automatik, och helt baserat på egna antaganden och en inre irritation på ljud på fel timmar. Jag säger inte att det inte kan vara osunt vad som sker i det hemmet. Det jag säger att man inte ska förhasta sig, och stå där med enbart att det MÅSTE vara osunt. det räcker för för TS vara lite mer observant på hur barnet verkar. Är det så att h*n kommer fram till att barnet verkar förvirrat och otryggt i beteendet. Så kommer vi inte alls ha olika åsikt längre. Det jag motsäger är just detta att man att man hoppar över par steg.

Menar du på fullaste allvar att man med säkerhet ser på barn hur de har det hemma? Då kan du inte mkt om barn.
  • Anonym (!!)
    Anonym (2) skrev 2013-10-30 21:24:52 följande:

Skitsnack, hon sprider inga rykten, hon rapporterar om en misstanke hon har angående ett barns mående och det ä exakt vad hon ska göra om hon tror att barnet kan tänkas fara illa. 
    Det finns inte en åklagare som skulle ta henne till domstol för att hon gör sitt jobb.  
    Än, hon vände sig till källan som hon skulle, lite på fel sätt men okey.
    Vad hon ska rapportera på sin höjd är vad hon ser på sitt jobb, inte vad hon eventuellt antar som privat persson på sin fritid.

så för att hon skulle komma undan med det gör lagen irrelevant?
    Anonym (2) skrev 2013-10-31 09:04:09 följande:

Om det är ett angivarsamhälle för att man värnar om barn, ja, då vill jag bo i ett sånt samhälle.
    Barnens rätt till trygghet går före vuxnas rätt att få supa ifred.
    Klart nog.
    Dessutom som missan skriver, fakta kommer upp på bordet senare, men det är aldrig en privatpersons sak att avgöra när ett barn behöver hjälp eller ej.
    Den risken ska vi inte ta med våra barn.
    Det är egenligen så enkelt,
    antingen sätter man vuxnas rätt att få parta som dom vill framför barns rätt till trygghet och ett gott mående eller så gör man en annan prioritering.
    Du har visat tydligt vad du anser vara viktigast, jag håller inte med dig.        
    Angivarsamhälle som i grannar anger grannar utan grund, undrar om du skulle vara lika entusiastisk om det drabbade dig.

Fakta, du har uppenbarligen inte varit på mottagande sidan av soc utredning, vi kan ta den diskussionen när du själv har blivit "utred"

Sen har vi en sådan där. för vissa irrelevant detalj som heter personlig integritet, då ska inte familjer utsättas för utredning hur som helst, det är kränkande nedvärderande och slår hårt mot alla inandade.

• frappa
    Anonym (2) skrev 2013-10-31 18:36:30 följande:

Men vad menar du nu, vad är det för beslut jag inte ska fatta och vart har jag sagt att jag vill fatta beslut om familjen.
    Utveckla vad du menar här.

Så du skulle banka skiten ur den som agerade ur oro för ditt barn.
    Låter sunt hör du.     
    Så du ser inte att anmäla som ett beslut, det var verkligen ett annorlunda sätt att se på det.

Den som anmäler mig pga lösa antaganden om att mina barn far illa, av enbart antaganden.
    Sen även använder ursäkten för barnens bästa, pga man spelar musik på fel timmar.
    Är nog värd ett kokstryk, dock har jag inte den personligheten att göra detta.
    Så bara bildligt och inte bokstavligen.
    Men en rejäl utskällning är på sin plats.

• frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 18:54:09 följande:

Menar du på fullaste allvar att man med säkerhet ser på barn hur de har det hemma? Då kan du inte mkt om barn.
    Nej, man behöver inte vara 100% säker.
    Men man kan inte heller bara basera sitt beslut på ett antagande.
    Ett antagande i detta fallet, är att man med per automatik anser att hög musik och att det förekommer alkohol är skäl nog för en anmälan.

Det är ju helt möjligt att det finns en nykter person i sällskapet som har ett fullgott ansvar.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 19:37:23 följande:
    Nej, man behöver inte vara 100% säker. Men man kan inte heller bara basera sitt beslut på ett antagande. Ett antagande i detta fallet, är att man med per automatik anser att hög musik och att det förekommer alkohol är skäl nog för en anmälan. Det är ju helt möjligt att det finns en nykter person i sällskapet som har ett fullgott ansvar.

"Förekommer alkohol"? Om TS beskrivning är sann är det ju rena fyllefester. Hur far barn i n t e illa i det? Och om jag också ska bli anekdotisk nu, du tror väl inte vi barn var förskonade skadeverkningarna av en uppväxt med fylla för att den ena föräldern inte söp?
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 19:56:30 följande:

"Förekommer alkohol"? Om TS beskrivning är sann är det ju rena fyllefester. Hur far barn i n t e illa i det? Och om jag också ska bli anekdotisk nu, du tror väl inte vi barn var förskonade skadeverkningarna av en uppväxt med fylla för att den ena föräldern inte söp?
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig.
    Vi vet att de spelar musik.
    Fyllefester är ett antagande.

Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol.
    Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom.
    Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt.

Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet.
    Det är här felet uppstår.
  • cloudberry79
    frappa skrev 2013-10-31 20:05:35 följande:
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig.
    Vi vet att de spelar musik.
    Fyllefester är ett antagande.

Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol.
    Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom.
    Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt.

Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet.
    Det är här felet uppstår.
    Men det är fortfarande inte TS sak att utreda detta. Har de inget att dölja så kommer inget att hända. Du kanske också är en sån förälder som tror det är normalt att ha fester hela veckan när man har småbarn. Newsflash;  Det är aldrig okej att barn inte har en trygg zon hemma, att det festas när de ska sova.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 20:05:35 följande:
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig. Vi vet att de spelar musik. Fyllefester är ett antagande. Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol. Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom. Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt. Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet. Det är här felet uppstår.

TS skriver om tjoande/skrikande/sjungande på balkongen och detta under sammankomster med hög musik till 4-5 på morgonen. Utryckningar. Jag vet inte vad du kallar sådant festande. Det är inget antagande att det försiggår om observationen av detta är riktig. Det är något som skett, sker och här kommer antagandet: kommer fortgå. Finns inte ett barn med ögon, öron och ett känsloliv som mår bra av det. Påstår jag. Jag behöver inte ens anta. Att göra ett långtgående antagande skulle vara att utgå från att grannarna är alkisar baserat på en systemetpåse med innehåll då och då.
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?