• frappa

Ska jag säga något till personalen?

Bästa i det hela TS, är att du kan förstöra liv och relationer för all framtid.
    Utan vara helt säker på om det är ett faktiskt problem.
    Kusligt i hur man agerar moralistväktare, och trampa över par lik på vägen är nått vi inte reflekterar nått över.

• frappa
    missan75 skrev 2013-10-27 20:20:35 följande:
    Frappa; Hur kan man någonsin vara säker?
    Du ser inget problem med festarkvällar flera kvällar i veckan hos en familj med barn? Eller till ett hem dit polis och Securitas åkt vid några tillfällen? Du ser inte detta som ett bekymmer i en familj med en 2 åring?
    Det finns inget som säger detta per automatik är dåligt/skadligt för barnen.
    Det är detta jag vänder mig emot, att man har skygglappar framför ögonen och bara bräker ur sig ring SOC utan minsta eftertanke.
    Vad jag tyckte mig läsa så väntade dom till barnet hade gått och lagts sig, det låter som de är omtänksamma.
  • frappa
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-10-27 22:36:46 följande:
    Det är inga lugna fester grannarna har och dom håller alltid på till 4-5 på morgonen så det stör mig och resten av huset. Jag har inte rikt polis/störningsjour någon gång, men sen jag började vikariera på förskolan och vet att dom har ett litet barn så är det väl självklart att jag blir lite orolig för h*n?

Jag har ju skrivit att mamman inte vill prata med mig när jag försökt och pappan ser man nästan aldrig. Jag har aldrig skrivit att jag ska ringa soc och inte heller att jag vill det för jag vet vilka problem det kan bli. Det enda jag frågade om var om jag skulle ta upp det med personalen på förskolan så dom vet hur läget är och så dom vet varför barnet kan vara väldigt trött, ledset, gnälligt utan att få någon information från mamman om barnet sovit dåligt mm. Hon säger alltid att hon inte vet eller så säger hon inget alls. Barnet är väldigt oroligt när h*n ska sova och jag tror att det beror på att h*n många nätter inte får sova som h*n borde. Jag kommer prata med en ur personalen först imorgon utan att nämna namn osv. och höra vad hon tycker.
    Att sova till buller är nått som man med enkelhet kan vänja sig med, speciellt om man är ett barn.
    Att dom håller på till 4-5, är inte heller nått som pekar på att barnet far illa.

Man ska se till att man vet saker innan man agerar, och itne bara anta saker som du just nu gör.
    Har du fel, så kan du orsaka stora skador i familjen, som helt plötsligt är ditt fel.
    Är det nått du kan leva med, genom att bara anta saker?

Du skulle inte jag göra, jag skulle ha extremt dåligt samvete och förbannat mig att ajg bara trodde.
  • frappa
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-10-27 23:27:10 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Jag har ALDRIG skrivit att jag ska springa till soc och anmäla dom! Jag frågade enbart om jag borde berätta det för mina kollegor.

Varför är det så hemskt att bry sig nu för tiden? Jag tycker att det är fel att dom håller på som dom gör, men jag skulle aldrig anmäla dom innan jag VET hur det ligger till. DU antar att jag ska göra en sak, som jag inte ens funderat på. Jag vill inte att familjen ska få några problem, men jag vill att barnet ska ha det bra och självklart blir jag orolig för barnet då polis har vart här ett par gånger för att föräldrarna lever om för mycket.

Mamman vill INTE prata med mig, inte på förskolan och inte när vi träffas på andra ställen heller. Så vad tycker du jag ska göra? Låta dom festa på och tillslut få en anmälan på sig? Eller prata med personalen som har mer erfarenhet och kanske vet hur man ska göra?
    Att skapa problem för andra genom att bara tro saker, är inte att bry sig.
    Det är rent och slätt att jävlas med någon.

Den dagen du VET, den dagen kan jag hålla med dig.
    Men när vi målar faan på väggen, då vill inte jag vara med att hurra på dig.
    Utesluter inte diskussion, bara åtgärder på lösa boliner.

Varför måste mamman prata med dig, hon kanske inte gillar dig ens.
    Varför ska hon då tvinga sig att prata med dig?
    Jag har personer jag inte gillar, dom undviker jag.
    Så inget konstigt att hon skulle göra det av samma anledning.

Vad du ska göra är att VETA =FAKTA, inte gå och inbilla sig saker.
    Förstår du skillnaden, eller måste jag förklara en gång till?
  • frappa
    LyckligaLina skrev 2013-10-28 00:22:48 följande:
    Men herregud vilka påhopp på TS!
    TS, det är bra att du ser och bryr dig om barnets bästa. Du är inte ansvarig för föräldrarnas handlande gällande ev konsekvenser.
    Tänk om 15 år och barnet blickar tillbaka och ställer sig frågan; såg ingen vuxen?
    Lita på din magkänsla och berätta det du sett.
    Jag ahr itne sagt någonstans det är fel av TS att bry sig.
    Utan jag sagt att man ska veta och ha fakta, innan man börjar sprida rykten.
    Som må vara sanna eller osanna, känns som vanligt bondförnuft att agera korrekt.
  • frappa
    LyckligaLina skrev 2013-10-28 02:13:20 följande:
    Jag tror inte TS är ute efter att starta skvaller. Inom barnomsorgen är personalen skyldig att anmäla vid oro. De behöver inte ha bevis. Det är upp till Soc. Sen vad det leder till är ju svårt att spekulera i, men soc kan ju ge föräldrastöd mm.
    Dock är det exakt vad hon kommer göra,starta ett skvaller.
    För hon har inte en susning och bara tror massa saker.
  • frappa
    missan75 skrev 2013-10-28 08:41:26 följande:
    Anonym !!; Eh? Förlåt men hur är det fatt med dig egentligen?

Om Ts privat får kännedom om att ett barn på hennes arbetsplats möjligen har det tufft hemma har hon anmälningsplikt. Och sprida falska rykten? Vart gör hon det?

Hur tycker du ts ska hjälpa barnet?
    Vad vet du om att barnet behöver hjälp?
  • frappa
    missan75 skrev 2013-10-28 10:59:20 följande:
    Anonym !!; Så du menar på fullaste allvar att sådant en person vet som privatperson inte är något man bör ha i åtanke när man ser barnet på förskolan? :O Det är kanske just det som gör den stora skillnaden!!

Ts är inte ute efter att snacka skit, hon gör helt rätt i att ta upp det med sin chef.
    Effekten blir just detta, för TS gör antaganden,
    I såna här allvarliga saker, så ska man inte basera sina handlingar på antaganden.
  • frappa
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-10-28 13:11:54 följande:
    En liten update!

Jag har pratat med mamman idag (äntligen) och sagt att jag skulle vela prata enskilt med henne. Hon förstod troligtvis varför och var väldigt positiv till ett möte. Så imorgon kanske jag får lite mer klarhet i allt det här. Jag tänker inte göra något förhastat utan känner att jag vill hinna prata med henne först.
    En av de vettigare sakerna du sagt, och ENDA första "åtgärd" att göra.

Dock ser jag ingen uppföljning har skett.
    så, vad hände?
  • frappa
    Ina7273 skrev 2013-10-30 20:31:51 följande:
    Jobbat 20 år som barnskötare och det är en SKYLDIGHET att prata med chefen när man jobbar med barn.
    Knappast en skyldighet att förmedla antaganden.
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?