Inlägg från: Anonym (Granne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Granne)

Ska jag säga något till personalen?

Ring soc. Festande som leder till upprepad utryckning från störningsjouren är socialens bord inte förskolechefens. På min soc.tjänst arbetar man med råd och stöd i det längsta, man "tar" inga barn i första, andra eller tredje taget heller. Förutsatt att förälder går med på frivillig insats.

• Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 16:58:21 följande:
    Om man har såna här tankar, så är det nått som slutat att fungera med sitt logiska tänkande. Pinsamt se hur ni försöker gömma er bakom det är vår plikt, det är inte plikt att göra massa antaganden. För sen skapa problem pga att vissa har för mycket fantasi och skenar iväg i sina antaganden.

Fylla, festande och oljud i lgh och på balkong flera ggr i v så Securitas och polis kommer är inte ett antagande utan en observation. Att barnet far illa har TS uttryckt en oro över, möjligen gjort ett antagande. Ett logiskt sådant.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 18:46:55 följande:
    Ledsen jag säger att det inte är per automatik, och helt baserat på egna antaganden och en inre irritation på ljud på fel timmar. Jag säger inte att det inte kan vara osunt vad som sker i det hemmet. Det jag säger att man inte ska förhasta sig, och stå där med enbart att det MÅSTE vara osunt. det räcker för för TS vara lite mer observant på hur barnet verkar. Är det så att h*n kommer fram till att barnet verkar förvirrat och otryggt i beteendet. Så kommer vi inte alls ha olika åsikt längre. Det jag motsäger är just detta att man att man hoppar över par steg.

Menar du på fullaste allvar att man med säkerhet ser på barn hur de har det hemma? Då kan du inte mkt om barn.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 19:37:23 följande:
    Nej, man behöver inte vara 100% säker. Men man kan inte heller bara basera sitt beslut på ett antagande. Ett antagande i detta fallet, är att man med per automatik anser att hög musik och att det förekommer alkohol är skäl nog för en anmälan. Det är ju helt möjligt att det finns en nykter person i sällskapet som har ett fullgott ansvar.

"Förekommer alkohol"? Om TS beskrivning är sann är det ju rena fyllefester. Hur far barn i n t e illa i det? Och om jag också ska bli anekdotisk nu, du tror väl inte vi barn var förskonade skadeverkningarna av en uppväxt med fylla för att den ena föräldern inte söp?
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 20:05:35 följande:
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig. Vi vet att de spelar musik. Fyllefester är ett antagande. Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol. Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom. Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt. Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet. Det är här felet uppstår.

TS skriver om tjoande/skrikande/sjungande på balkongen och detta under sammankomster med hög musik till 4-5 på morgonen. Utryckningar. Jag vet inte vad du kallar sådant festande. Det är inget antagande att det försiggår om observationen av detta är riktig. Det är något som skett, sker och här kommer antagandet: kommer fortgå. Finns inte ett barn med ögon, öron och ett känsloliv som mår bra av det. Påstår jag. Jag behöver inte ens anta. Att göra ett långtgående antagande skulle vara att utgå från att grannarna är alkisar baserat på en systemetpåse med innehåll då och då.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-10-31 21:43:26 följande:
    Det utesluter inte att barnet har det bra. Inte heller att det finns en vuxen som har ett ansvar och har full kontroll- Ett perfekt exempel för stödja mig. Att ha en systempåse och anta de är alkoholister, bara visar att du förstår EXAKT vad jag säger. Sjukt otroligt att man helt utan bry sig. Hoppar över massa steg i att veta det allra minsta.

Nej det hoppas inte över några steg. Att anta att folk är alkisar för att de bär en påse - ja, DÅ. TS har gjort tillräckliga observationer av helt annan karaktär. Observationer som föranleder ett ingripande av ngn med lite civilkurage. Stegen att "ta reda på vad som är vad" varken kan eller bör TS göra.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-11-01 12:56:13 följande:
    Jodå, det är ett par steg man hoppar över, men människor är lata så är inte förvånade.
    Vilka steg pratar du om?
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-11-01 17:24:38 följande:
    Menar du att du inte har aning om det finns nått mellan inte göra nått alls och anmäla till SOC? Att inbilla sig detta är ett bra sätt att låta andra gör jobbet åt en.

Vilket jobb ska TS göra?
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-11-01 22:54:38 följande:
    Jobb?
    Handlar om att TS irriterar sig på musik på fel timmar.
    Och handlar inte om nått jobb, vet inte varför du inbilla dig detta, utan handlade om lathet.
    Att verkligen sluta att anta.
    Sen har ju TS sagt att h*n ska prata med grannen, så verkar ju som det finns en villighet att inte var en lathög.
    Utan inser problemet att bussa på SOC på någon av bara att anta saker.

Du skrev "låta andra göra jobbet åt en". Då undrar jag vilket jobb? Hur blir något man ser och hör med egna ögon och öron ett antagande? Om fler hade lite civilkurage vid faktiska observationer så skulle både fler vuxna och barn få tillbörlig hjälp. Om du läser innantill så ser du att det inte handlar om lite "musik på fel timmar" eller en personlig irritation, utan en uttryckt oro pga av helt andra saker. Vissa har ett så utpräglat soc-hat så det är bortom all rim och reson.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-11-02 12:23:35 följande:
    aha, du menar att du tror jag menade att jag pratar om att det handlar om att h*n ska sköta SOC jobb.
    Ne, det sa jag inte, utan bara inte ha en för livlig fantasi som är baserat antaganden.
    Och "jobbet" för tydligen fattar du inte annars, ska vara att sluta att anta och sprida rykten.

SOC är bra om man behöver hjälp och dåliga när man inte behöver hjälp.
    För de klampar bra rätt över en alldeles för ofta.
    Så nej jag hatar inte SOC, utan jag hatar lata människor som du kallar civilkurage.
    Civilkurage är att verkligen bry sig, och inte skyffla över till någon annan vid först bästa antagandet.
    Vad inte många förstår att ens egna preferenser går inte applicera på andra.
    I denna preferens ingår det om det spelas musik på fel timmar och att det är en hemsk miljö om de dricker alkohol efter barnet har lagt sig.
    Intressant att du helt överser den information som handlar om gapande på balkongen och utryckningar. Om man antar att TS har givit korrekt info behövs inga antaganden om hur barnet ev drabbats, det är det andras jobb att utreda. TS borde anmäla sina observationer till socfv, inte några antaganden. För det är fullt möjligt att familjen behöver stöd i sitt föräldraskap, så det i så fall inte behöver bli värre och ett helt annat ingripande. Förstår du nu?
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-11-04 15:45:01 följande:
    Hej igen alla! Det har vart mycket i veckan och därför har jag inte prioriterat att skriva här. Men iaf, efter samtalet med mamman så gick hon själv till soc och bad om hjälp. Min chef har också haft kontakt med dom i veckan och det har startats en utredning, som mamman VILL. Tydligen så var det pappan som hade dessa fester och mamman satt med barnet i sovrummet. Men det vet man såklart inte, men jag litar på henne. Pappan har försvunnit och mamman vet inte vart han är, men vi har fått tillsägelse från mamma och soc att inte låta honom hämta barnet. Jag vet inte mycket mer än detta om vad som hänt efter samtalet.

Mod och omtanke! :) Hoppas nu att denna familj kan få det bra genom den frivilliga insatsen.
  • Anonym (Granne)
    frappa skrev 2013-11-04 21:02:07 följande:
    Ser du vad som händer när man engagerar sig lite och inte bara antar. Kudos till TS och skäms på er andra.

Noterar att du fortfarande har svårt med begrepp och ord.
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?