• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • LyckligaLina

Förmedla precis det du skrev till förskolechefen på skolan!
    Förskolan kan göra orosanmälan och ofta så är förtjust inte en incident som föranlett till anmälan. Det kommer m.a.o inte vara du som står för ev. anmälan utan chefen.
    Om det inte skulle vara ngt mer så har du ju iallafall brytt dig om barnets bästa!

• Anonym (!!)

Du ska sköta ditt jobb och inte leka moralpolis, alla behöver inte leva som du gör faktiskt.
    Jävla angivarsamhälle vissa vill underhålla.

• Anonym (65)

du har rätt att göra en orosamällan  prata med rektorn om det o personal innan du gör ngt själv , hur upplever du mamman när hon kommer på måndag morgon med barnen ??

• bängolle

Moralpolis för att man vill en tvåårings bästa? Har socialen inkräktat på ditt supande/barnpassande? Lägger man märke till att barn kan fara illa är det enda fel man kan göra, att göra inget.

• Jojile

Ingenstans i din Ts ser jag att du upplever att barnet mår dåligt? Är det rena fyllefester flera gånger i veckan där du vet att föräldrarna blir apraka eller handlar det om en social familj som har vänner över ofta?

• Anonym (!!)
    bängolle skrev 2013-10-27 07:50:39 följande:
    Moralpolis för att man vill en tvåårings bästa? Har socialen inkräktat på ditt supande/barnpassande? Lägger man märke till att barn kan fara illa är det enda fel man kan göra, att göra inget.
    Ligger det verkligen i två årings bästa att ange föräldrar till myndigheter för att ha socialt liv?
    Låter mer som ts är bitter då hon sitter hemma ensam och hör andra ha ett liv.
    Ts har inte skrivit nått om att barnet far illa, ts har möjligen inbillat sig att barnet far illa för att världen stannar inte upp vid läggdags eller efter.

Jag har själv farit illa på det sättet under min uppväxt, är idag mycket tacksam för att ha haft välfungerande hårt arbetande föräldrar som även han med att underhålla sina sociala relationer.

• bängolle

Visst kan man ha sociala kontakter även efter barnens läggdags. Men har man småbarn hemma kan man kanske göra det på ett sätt som inte orsakar leverskador. Visar det dig att ts oroar sig i onödan är det ju bara så mycket bättre.

• Anonym (!!)
    bängolle skrev 2013-10-27 08:30:59 följande:
    Visst kan man ha sociala kontakter även efter barnens läggdags. Men har man småbarn hemma kan man kanske göra det på ett sätt som inte orsakar leverskador. Visar det dig att ts oroar sig i onödan är det ju bara så mycket bättre.
    Det kan man kanske göra, vilket inte är likvärdig att så ska man göra.

Med tanke på vilka skador en angivelse kan skapa så är det en åtgärd man använder sig i sista hand, när man ser barn fara illa.
    Jag ser inte hur ett barn skulle fara illa av att föräldrar har social liv hemma.
    Jag ser däremot hur ett barn kan fara mycket illa om soc förstör tryggheten i familjen.

• truelove

Håller nog med anonym (!!) här faktiskt.
    Har du anledning att tro att barnet far illa? Gapas det och skriks under festerna?
    Blir föräldrarna redlösa och förlorar all ansvarskänsla?
    Eller är det normalt umgänge där folk spelar lite musik pratar och dricker något gott till?

Nä ska man inte kunna ha folk över och ta ett par öl eller vin när barnet har lagt sig utan att folk ska börja kackla på dagis eller "orosanmäla" till soc?

Lite läskigt. Faktiskt.

Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?