Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Ska jag säga något till personalen?

Du behöver inte vara polis och utreda, däremot har du en SKYLDIGHET att anmäla detta till din chef. Det är alltså inskrivet i lag, att vi som personal i förskola och skola har denna lagstadgade skyldighet att anmäla varje misstanke om att ett barn far illa, sen är det socialtjänsten  och polisen som utreder om så faktiskt är fallet. 

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Anonym (!!) skrev 2013-10-27 17:51:29 följande:
    Om man jobbar med barn så har man skyldighet att anmäla misstankar ifall man SER att barn far illa, inte som privatperson stalka föräldrar och utgå ifrån egna värderingar.

Ja precis, det angivarhysteriker inte inser att deras handling skapar ett rent helvete, i regel, vare sig folk har nått att skämmas för eller ej, ett helvete som alltid går ut över barnet.

NEJ, man har skyldighet att anmäla om man har MISSTANKE, även om man ser det i privatlivet.
  • cloudberry79

Men fattar en del inte fortfarande att det är så här lagen ser ut?!?! Vi som jobbar med barn och ungdomar MÅSTE ANMÄLA OM VI HAR MISSTANKE. Vi varken får eller ska göra någon sorts utredning, prata med föräldrarna eller whatever. Misstänker vi att ett barn far illa i hemmet SKA VI ANMÄLA. The fucking law liksom. Jag antar inte alls att alla de barn jag har hand om far illa i hemmet, det finns ingen anledning att göra anmälningar på alla... Under mina åtta år i yrket har jag gjort några få anmälningar och aldrig har jag diskuterat saken med föräldrarna, för det ska vi inte!

• cloudberry79
    frappa skrev 2013-10-31 20:05:35 följande:
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig.
    Vi vet att de spelar musik.
    Fyllefester är ett antagande.

Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol.
    Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom.
    Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt.

Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet.
    Det är här felet uppstår.
    Men det är fortfarande inte TS sak att utreda detta. Har de inget att dölja så kommer inget att hända. Du kanske också är en sån förälder som tror det är normalt att ha fester hela veckan när man har småbarn. Newsflash;  Det är aldrig okej att barn inte har en trygg zon hemma, att det festas när de ska sova.
  • cloudberry79

Varför fattar du inte Frappa, att det inte är TS sak att utreda? Att hon har skyldighet enligt lag att anmäla detta. Jag tycker det är skitbra, barn ska inte behöva leva i dåliga förhållanden för att föräldrarna inte fattar hur man tar hand om barn. Barn är hela samhällets ansvar och man får inte göra som man vill som förälder, som tur är!

Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?