• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Irma01 skrev 2014-01-22 13:14:24 följande:
    Hej...

Såg att jag hade ljusbruna flytningar nyss när jag var på toa. Är i vecka 8 och blir verkligen orolig. Ser ut som att jag håller på få missfall? Har inte speciellt ont, och ha ringt till KS, väntar på att de ringer tillbaka.

Någon som har varit med om detta?
    Ja! Förmodligen ingen fara. Jag blödde mycket och färskt rött blod varje dag i flera veckor. Så länge du inte har kraftigt ont så är det ingen fara. Man kan blöda mycket utan problem.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-01-23 19:25:01 följande:
    Ja, helt fantastiskt! Tack
    Grattis!

VUL på måndag och jag hoppas att slemhinnan ser bra ut. Det börjar närma sig. Alla fall i teorin... Hoppas praktiken fungerar med.

Ingen annan som är på gång? Någon som ruvar t.o.m.?
  • Jenkis
    Minnah77 skrev 2014-01-23 21:20:00 följande:
    Jenkins.. Hoppas att slemhinnan är bra.. Micke78... Håller tummar för att ni får en donator snart.. Irma01... Vilken underbar känsla.. Jag ruvar... Dag 7... Gahhhh evigheter känns det..
    Ja, jag tänkte att någon måste väl ruva ändå

Tråkigt att det är så dött på behandlingsfronten. Jag menar att det märks ju verkligen att det är långa köer och att få personer behandlas samtidigt. Hänger lite i IVF-trådar med och attan vilken skillnad det är. Där får ju folk behandling på löpande band.

Hur som helst så ringde det helt plötsligt idag sen eftermiddag och sa att donatorn är redo efter helgen! Jag som inte har varit på VUL ännu för att kolla slemhinnan. Det gör jag på måndag. Men det skall tydligen inte vara några problem eftersom de har två dygn på sig att häva i mig ännu mer östrogen om det skulle behövas.

Först händer ingenting, ingenting, ingenting (typ) och så pang!!!
  • Jenkis
    Frk Röd skrev 2014-01-24 21:29:24 följande:
    Kul att det äntligen är dags för dig Jenkis. Jag ska påbörja min andra ÄD- behandling i mars.
    Jag får återkomma efter helgen med rapport
  • Jenkis
    Minnah77 skrev 2014-01-25 17:32:25 följande:
    Å vad skönt det är å få stöttning från er.. Även om man har underbara vänner som vet om det så är det inte samma sak, i och med att Ni/Vi vet hur både jäkligt, tufft o tungt det kan vara det här. Plus att man känner sig inte ensam om det. Ninacamilla.. Fan vad stark du är.. Grekland....Hur många ÄD har du gjort, färska/frysta? Helisa, Irma, micke78, villsågärna38, jenkins ninacamilla..... Tack Irma hur långt gånget är du? Eller har jag fattat fel?
    Jag kan bara hålla med! Tack för pepp och stött!
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-25 11:36:15 följande:
    Minnah: Ruva lugnt nu. Snart är det testdagen! Jenkis: härligt att ni har fått en donator. Hoppas att det blir snart i så fall. Jag får vet andra vecka, hoppas jag, när det är tänkt. Jag är lite orolig när man fixar ÄD med grekiska koordinator utan att jag själv har kontroll. Jag hoppas på mitten av februari.
    Håller tummarna!
  • Jenkis
    Helisa skrev 2014-01-26 09:25:38 följande:
    Irma01, ja det är vad jag också fått höra. Inget är ju nånsin säkert men risken för missfall de första 12 v är 25% men har man sett ett tickande hjärta sjunker risken till 10% sa läkaren som kollade mig 9/1. Nu är jag i v 9+4.

NinaCamilla, den här gången ska det gå bra! Önskar dig all lycka till!
    Det fick jag också höra av läkare. Dessutom brukar man i dagligt tal prata om v 12 som en magiskt gräns, men enligt samma läkare kan man i 99.9 % av fallen andas ut redan vid 10 fullgångna veckor. Mellan v. 5 och 10 är risken "stor" för missfall. Då aborteras "alla" missbildade och de med kromosomavvikelser.

Sen kan man ju ha otur ändå, men det är en annan historia och av andra orsaker (oftast)
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-26 12:42:40 följande:
    Ja, jag fick ordination att börja redan nu innan behandling. När jag gjorde ÄD i Finland provade jag både att ta innan vid ett försök och började direkt på högre dos vid insättning en annan gång. Det är en djungel med mediciner och jag hoppas på att flera på tråden lyckas med första 3 försök utan extra undersökningar. När man påbörjar ÄD svängen tror man att det är mycket lättare men det är ju många moment som måste vara rätt.
    Tell me about it....

Nä, nu vänder vi på trenden och hoppas på 2014/2015 blir våra friska graviditet/bebisars år!

Hädanefter är det här turtråden!
  • Jenkis

Såg statistik på att det utförs 150-200 äggdonationer i Sverige per år. Alltså runt fyra personer i veckan får ÄD (räknat bort sommar/julstängningar).

Om vi har åtta universitetssjukhus i Sverige (har inte räknat efter) betyder det att varje sjukhus i snitt gör en ÄD-beh varannan vecka! Ingenting alltså...

Behovet måste ju ligga på minst 500-600 donationer i alla fall. Om det kunde utföras skulle vi inte ha några köer i Sverige.

Undrar hur många IVF-behandlingar som utförs varje år i Sverige? 20 000 (1998 var det drygt 10 000 st) är nog inte orimligt. Vi har ju 15-16 kliniker typ. Alltså att varje klinik tar 5-6 patienter per dag (femdagarsvecka) med borträknat för sommar- och juluppehåll!

Snacka om snedfördelning.

• Jenkis
    Irma01 skrev 2014-01-26 14:49:08 följande:
    Ja, Jenkis, det är inte tillräckligt på långa vägar. Problemet är väl dock först o främst tillgång till donatorer. Flera län borde göra som i Skåne o h höja ersättningen. Sedan dess har de knappt någon kö!

Tack för info förresten, då har jag två veckor kvar innan jag kan andas ut!

Kram
    Ja, ersättningen borde vara samma i hela Sverige.
    Åldersgränserna borde vara samma för mottagare i hela Sverige.
    Antal försök borde vara samma i hela Sverige.

Undrar om det skulle se annorlunda ut om ÄD kunde drivas på privata kliniker?

Dels är ersättningen för låg, men folk drar sig ju även för att åka till ett universitetssjukhus och donera. Tror att vi skulle få fler som donerar om man kunde göra det på vilken IVF-klinik som helst och helst på sitt hemsjukhus...
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014