• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

NinaCamilla skrev 2014-01-29 16:14:51 följande:
    Äntligen börjar vi vår resa mot Aten och äggdonation där. Pengar är skickade och behandlingsschema är utprintat. Nu är det bara att hålla koll på alla mediciner som jag kommer ta fr o m på fredag UL är planerat den 8 januari och vet inte än när vi måste resa men hoppningsvis kommer vi ha en fin allahjärtasdag i soliga Aten.
    spännande! Håller tummarna för att det går som på räls!
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-29 19:47:30 följande:
    Nu verkar det finnas en donator till oss!!! Om några veckor smäller det Skönt att det rör på sig!

Lycka till alla andra som är igång och på g.
    Verkligen kul! Hoppas ni får en superdonator! Vet du om ni är par ett eller två?
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-28 19:09:52 följande:
    I Finland vill de ha över 9 mm slemhinna. Det har varit gränsen där. Jenkis peppar peppar nu!
    Min fråga blir då om de vill ha 9 mm vid insättning eller vid VUL någon vecka innan insättning? Det är ju en viss skillnad. Det är aldrig någon som har kollat vad min slemhinna har varit vid själva insättningen.

Har tagit 92 mg totalt av Progynon på två av mina insättningar och den här gången blir det något mindre.
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-29 19:55:03 följande:
    Min läkare pratade om att de vill att slemhinnan är minst 8 mm innan man bestämmer tid för insättning. Vad konstigt att det ska vara olika mellan alla sjukhus...
    Ja, det är märkligt. Borde ju finnas studier som säger vad som är perfekt helt enkelt och inte är det vid 6-7 mm i alla fall...

Som sagt 7,2-7,4 i måndags borde ju kunna ge 9 mm i alla fall till insättning på fredag. 0,5 mm per dag kanske den ökar? Jag har en gång gått från knappt 3 mm till knappt 8 mm på 10 dagar.

• Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-29 19:53:36 följande:
    Ja, det får vi hoppas att det blir Vi är mottagarpar 1 8 ägg eller fler, så delas det mellan oss och par nr två. Färre än 8 ägg, alla går till oss.

Känner mig lätt vettskrämd inför hela grejen, samtidigt som det ska blir spännande. Konstiga och blandade känslor, efter en lång väntan.
    Vad kul att ni är nr 1! Då skall det mycket till om ni inte skulle få något. Förra gången fick donatorn ut 5 ägg och vi var som tur par ett.. Fyra blev befruktade och på dag 2 frystes två och ett sattes in. Det fjärde dög inte för frysen, så det kasserades.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-01-29 21:40:34 följande:
    På KS vill de att ske slemhinnan ska vara minst 8 mm men viktigast är att den är treskiktad dvs av god kvalitet. Dock märkligt att de tycker det är ok med 6 mm. Håller iaf tummarna för dig Jenkis!! Superskörd bådar ju gott och än kan det ju växa till sig Lycka till Nina Camilla och Jojjo som också är på gång! Kram
    De bokar in en insättningstid vid minst 6 mm och den har legat ca 6 dagar efter VUL, så jag kanske har legat kring 9 mm i alla fall vid insättning. Ja, ja. Kan inte göra något åt det nu i vilket fall. Slemhinnan var treskiktad i alla fall och såg fin ut.

Vi får se i morgon hur många ägg vi har kvar. Jag fick höra att flera förmodligen var omogna, då donatorn riskerade överstimulering plockade de en dag tidigare, så jag räknar med ett bortfall på 57 % under befruktning och odling. Men förhoppningsvis blir det tillräckligt kvar till frysen ändå.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-01-30 11:50:27 följande:

Det blir det säkert!!!! Räcker ju med ett guldägg Håller tummarna!!! Kram
    Jo det sägs ju det

Men vis av tidigare erfarenheter så skadar det inte att ha några i frysen...

För mig innebär det mindre stress vid frysförsök, så även om det rent statistiskt skall vara bättre med färsk, så kanske jag har bättre statistik vid fryst...
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-01-30 13:10:00 följande:
    Jenkins, med 3skikt ich 7mm är okey! Det har jag läst! Kram!

Idag börjat m östrogen ! Prel fet 18-2! På gång.
    Spännande för dig! Håller tummarna!

Hittade lite intressant läsning i en annan tråd:

Framgångsfaktorer för ET/FET

Åtgärda vätskefyllda äggledare. Se till att inte skada cervix eller livmodern med katetern vid återförande. Inte vidröra ”taket” i livmodern (fundus) vid överföring. Undvik att använda tång (tenaculum) för att hålla fast cervix.

Sammanfattningsvis finns det ett behov av att ytterligare validera förfaranden såsom typ av kateter som används, vilken roll ultraljudskontrollerad överföring har, tid för katetern i livmodern, perioden av vila efteråt och användningen av spasmolytika (läkemedel som minskar sammandragningar)från randomiserade, kontrollerade studier.

I Sverige är nog denna statistik per läkare inte särskilt uppmärksammad...

• Jenkis
    Marianne76 skrev 2014-01-30 15:22:40 följande:
    Hej

Dag för vårt första äggdonationsförsök. Jag skall börja ta crinone på måndag och undrar om någon skulle vilja berätta om Era erfarenheter med medicinen?

Hur länge efter intag vilade Ni och hur mycket rann ut?

Hej och tacksam för svar.

M
    har bara använt Progesteron Mic och Lutinus. Det kladdar en hel del ja...

Har hört att det inte är någon fara om det kommer ut rinnande medicin, men om det kommer ut en hel tablett/vagitorium eller del av inom 30 min måste man ta en ny dos. På 30 min skall tydligen kroppen hinna ta upp progesteronet.

Beroende på vad jag gör brukar Lutinusen rinna ut efter ca 3 timmar. Måste jag göra nr 2 åker det mesta ut då. Om jag är hemma och mycket i stillhet, rinner det inte ut förrän det är dags för nästa dos efter 8 timmar.
  • Jenkis
    Marianne76 skrev 2014-01-31 12:20:21 följande:
    Tack för era svar.

Ang. Kub - om vi lyckas bli gravid så skall vi inte göra kub. Efter så många års kamp om att få ett barn - då är vi tacksamma för det barn vi får. Har dock full förståelse för att andra par tänker annorlunda och  väljer att få information och man måste utgå ifrån sin egen livssituation.

Hej.

M
    Vi gjorde inte heller KUB. Med facit i handen var det bra. Vi njöt av vår graviditet till v. 19, sedan började helvetet vid RUL.

Mrs Cecilia gjorde ju KUB och redan då kunde de ana att något inte var bra, så hon var ju rätt spänd sedan och så slutade det illa.

Vi fick ju vara ovetande längre om jag så säger. Tror vi kör samma princip om vi blir gravid igen.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014