• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2014-04-08 09:32:29 följande:

Tror den är minimal att det ska hända er igen!! Nu gör ju ÄD med ungt ägg också och då är ju riskerna för kromosomavvikelser jättesmå. På vårt RUL med dottern hittades ingenting. Jag hoppas och tror att det blir då för er den här gången!! Ni har fått er beskärda del. Och för vår del hoppas vi på en favorit i repris också 5 veckor kvar!!! Vi gör RUL i v 18+6. Visst gör ni lite tidigare? Kram
    Vi har blivit lovade v. 18. Om det innebär 17+6 - 18+3 (måndag-fredag) eller 16+6 - 17+3 (måndag-fredag veckan innan) vet jag inte ännu.

Förra gången fick vi göra 17+6, så jag hoppas verkligen inte det blir senare än så. Det var stressigt nog med kompletterande undersökningar på annat sjukhus och hinna med allt innan jag gick in i v. 22. Man få inte gå in i v. 22 om man skall avbryta. Då är det försent för det och man måste fullfölja.

Förra gången var donatorn ännu yngre och inga kromosomfel, så vi hoppas på turen igen.
  • Jenkis
    Sakura77 skrev 2014-04-08 16:45:04 följande:
    Jenkis - håller verkligen tummarna för att ni får komma så tidigt som möjligt. Måste vara minimal risk för att ni ska åka ut för samma sak igen. Men förstår också att det är svårt att helt få bort oron. Det är nog "bara" att försöka njuta i de stunder oron håller sig helt borta och när oron kommer fram så ta stöd av din man, barnmorska och oss här. Jag var som jag nämnt orolig under hela min graviditet så jag ringde ofta min barnmorska för att få stöttning. Hon förstod min oro och erbjöd mig alltid att komma dit på extra besök om det skulle behövas. Man får ingen guldstjärna bar för att man avstår från att ringa eller gå på extra besök. Ta alla hjälp som finns att få. Jag var på extra ul (utöver de man får extra pga äggdonation), tog hcg prov och pratade ofta med min barnmorska. 

Redan47 - nä missfall av att man bråkar kan man inte få men tyvärr är det ganska lätt att börja bråka när man genomgår den psykiska press och stress det innebär att genomgå dessa behandlingar. När har du testdag?

NinaCamilla - åh det kan vara så jobbigt med alla gravidbesked man får runtomkring sig. Var inte för hård mot dig själv att du inte orkar glädjas med andra hela tiden. Jag orkades glädjas med personer som står mig riktigt riktigt nära och som var insatta i våra problem. Och inte ens alltid med dem men oftast. Tycker inte det handlar om att man inte kan glädjas med andra utan snarare om att ens egna sorg står en närmre. 
    Om det vore enkelt att få tag på henne så kanske jag skulle prata mer med henne. Hos oss finns inga direktnummer utan man knappar sitt personnummer och blir uppringd av den som har telefonjouren den dagen... Bad om att bli sjukskriven för några veckor sedan. Ville ha 25 % sjukskrivning ett par veckor för att det är för tungt på jobbet. Den som svarade då sa att det var omöjligt och jag har ingen aning om hur MIN barnmorska ställer sig till det. Dessutom har en enda läkare hand om mödravården på 100 000 invånare, så det är minst sex veckor väntetid dit. Vården är sjuk, men det visste vi ju redan... Önskar att det fanns mer hjälp att få...

Några extra ultraljud är bara att glömma. Så fall får jag åka 12 mil enkel resa och betala privat.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-08 19:28:12 följande:

Nä men fy va orättvist!! Är verkligen inte bra att det kan skilja så mycket beroende på var man bor. Min bm svara på mail varje dag och ringer upp om man vill det också. Så fel att servicen ska skilja sig åt så himla mycket. Men kanske har ni inte vårdval? Här måste de ju konkurrera för att få patienter vilket verkar vara av godo. Har du nån bra läkare på vårdcentralen som kan hjälpa dig istället om du behöver? Kram
    Känns verkligen som jag gnäller en massa... Du som ser mina lika inlägg i två trådar dessutom...

Nej, ingen läkare på VC som är villig att hjälpa. VC hänvisar allt till mödravården. Ingen aning om vi har vårdval. Kan ju kolla upp det.

Ibland undrar jag om det är jag som är på väg in i en depression eller om alla upplever det såhär jobbigt som jag... Men jag känner mig väldigt ensam och överkörd typ.

En vecka kvar till mitt BM-besök och jag har mycket att ta upp. Framförallt det där med jobbet. Min värsta tanke är just nu att hon kanske är sjuk om en vecka  så det inte blir något besök.Förvånad Är det en sjuklig tanke? Logiskt sett så förstår jag ju den själv. Har ju laddat i tre veckor nu och det vore förjäkligt att inte få prata med henne.

Jag kanske kan be om att bli uppringd? Det borde de väl för sjutton kunna ordna!
  • Jenkis

Fritt vårdval är ett politiskt beslut, verkställt från årsskiftet 2012. Detta innebär att patienter i Sverige har rätt att bli behandlad hos andra vårdgivare än i sitt eget landsting. Detta gäller dock enbart ifall den önskade vårdgivaren i eget län, eller annat län har avtal med landstinget (avtalet kan ligga hos något annat landsting, men det måste finnas ett avtal mellan privat vårdgivare och ett landsting för att säkerställa patientsäkerheten och kvaliteten).

Jag tolkar ovanstående som att alla har fritt vårdval. Synd bara att det blir så långt att åka till angränsande landsting, men, men.

• Jenkis
    bullenochgrisen skrev 2014-04-17 06:39:36 följande:
    Då har vi varit på vårat tredje besök på ks huddinge. Vi ska göra en testcykel med Progynon 2mg fram till återbesök 29e april. För att se om det kan framkalla en blödning. De trodde det skulle bli vår tur för äggdonation i höst. Fick reda på att de bara har ca. 5 donatorer här i sthlm. Puh vilka fina människor. Men så få 😕

Låter som väldigt få. Tror Uppsala har det dubbla alla fall. Känns som att "alla" Stockholmädbarn är släkt med varann då Synd att det skall vara så svårt att ragga donatorer för sjukhusen.
  • Jenkis
    Sakura77 skrev 2014-04-22 21:32:09 följande:
    Detta - stort grattis. Ja visst är det helt overkligt när man plötsligt får ett plus.

Jenkis - hur mår du? Känns det bättre eller är det fortfarande lika jobbigt?
    Blivit sjukskriven på 50 % ett tag. Hoppas det blir bättre av det. På jobbet blir det sämre och sämre, så det känns skönt att inte vara där så mycket. En chans att koppla bort.
  • Jenkis
    Sakura77 skrev 2014-04-24 17:06:01 följande:
    Jenkis skönt att höra att du blivit sjukskriven. Eller det är ju kanske synd att det behövs men hopas du förstår vad jag menar. Det är verkligen urjobbigt när det är jobbigt på jobbet samtidigt som man är orolig och nervös för sin graviditet. Hoppas du får lite avkoppling. Tänker mycket på dig och skickar styrkekramar. 
    Tack så mycket!

Vissa saker blivit bättre efter sjukskrivning, andra sämre. Fått problem med ångest och antar att det är en reaktion på att jag nu har mer tid att bearbeta saker/att saker har möjlighet att tränga upp på ytan.

Funderar mycket på om jag skall börja igen med min antidepressiva medicin. Organen är färdigutvecklade, men hjärnan utvecklas ju hela tiden och efter förlossningen mår ju inte de barnen vars mödrar tagit antidepp så bra... Går iofs över på ett par dygn, men ändå...

Skjuter medicinstart dag för dag, men inser att det bästa kanske är att ta ett beslut helt enkelt och köra på det så att jag kan få lugn och ro. Mycket i min ångest sitter nog i att jag inte bestämt mig riktigt och går och analyserar hur jag mår/beter mig hela tiden...
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-04-28 11:52:11 följande:
    Jenkins, har du någon samtalsterapeut du kan ventilera din hälsa med och rådgöra. För det tar mycket energi tänker jag av dig att bearbeta allt du tänker du "borde" klara. Du lägger börda på dig själv ... Skuldbelägga dig tar kraft och det i sig suger vilket sänker dig ner i depressionens svarta hål . Kram
    Både ja och nej. Har kontakt med en sådan person sedan tidigare, men nu har hon lite för mycket att göra så responsen sker med långa mellanrum. Har tagit upp detta med henne men inte fått svar ännu.

(Vi har terapi via mail eller telefon, vilket fungerar utmärkt med mina oregelbundna arbetstider och vi har till en börjat setts öga mot öga)
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-04-29 12:14:26 följande:
    Jenkins: din hälsa- ditt ansvar- den frågan får du driva. Jag tänker att det som är viktigt för dig, motiverar dig. Och som blivande mamma, är din hälsa minst lika viktigt för ditt barn som dig. För när vi svajar... Gör de det oxå, men inte omedelbart det kommer senare när vi kan ta emot dem. Jag hör dig prata om samtalspartners kalender att du anpassar dig till hennes arbetsbörda- den är hennes ansvar! Om du behöver hen- NU - så driv den frågan. Du vet själv att den enda som får betala är du själv med ditt eget mående, att låta bli ta kontakt med det stöd som du kanske är i behov av för att ha huvudet över vatten ytan. Jag vet, att det frestar på att skjuta på samtals stöd - det finns säkert andra som dessutom behöver din tid bättre. MEN det är återigen terapeutens jobb att avgöra. Du är i början av en graviditet som du sett fram mot. Se till att det blir en njutningstid tillsammans med din familj, partner och bebis. Du har gjort en resa fram till idag, det är dags att njuta av frukten oxå! Kram kram
    Jag har inte låtit bli att ta kontakt med henne! Inte alls! Men hon återkom snabbt med att hon inte har tid att svara mig på en vecka. Dessutom lägger hon sig inte i den medicinska biten, så där får jag så fall ta tag i någon annan.

Vår terapi går mycket ut på att hon lyssnar och kommer med motfrågor, så får jag själv fundera ut lösningen, vilket jag tycker fungerat bra hittills. Men hon brukar nog inte vägleda gravida så ofta, så det kanske är någon annan jag just nu behöver kontakt med?

Vården kan säkert hänvisa mig till samma kurator som vi hade vid avbrytandet. Det var inget fel på henne, men jag drar mig för att åka dit. Blir stressad bara jag tänker på att fixa ledigt från jobbet för att kunna åka dit och miljön på sjukhuset är inte kul... För mig innebär det i stort sett bara jobbiga minnen.
  • Jenkis
    bullenochgrisen skrev 2014-05-26 12:37:29 följande:
    Känns skönt att få lite hopp. På något sätt skyddar man sig själv att inte längta till någonting som kan misslyckas. Det är bara att hålla tummarna och åka med på resan, finns inte så mycket annat man kan göra för att påverka. Man längtar till hösten så otroligt mycket så man knappt vill planera in andra saker. Försöker att spara så vi har pengar direkt i höst ifall vår behandling inte skulle gå vägen. Knäpp man är, jag vet. Men på något sätt så är det ändå en trygghet för en själv att faktiskt veta om att det kan misslyckas. Och hur gör vi då? Därför känns det skönt att veta det redan nu. Hur har ni gjort vid ägginsättninge eller vad man kallar det? Har ni tagit ledigt från jobbet den dagen och sen jobbat som vanligt dagen där på eller sett till att vara hemma ett par dagar efteråt?
    Självklart finns det många som lyckas på första försöket, men var beredd på tre försök för att lyckas. Då bir du inte allt för besviken

Jag har valt att vara hemma eftersom det är så stressigt på jobbet. Vid färskförsök har jag varit ledig fyra dagar i sträck och vid ET har jag varit ledig två eller tre. Finns inget som säger att man behöver vara ledig mer än att kunna närvara vid behandlingen.
  • Jenkis
    bullenochgrisen skrev 2014-05-26 18:13:19 följande:
    Lite så har vi resonerat också. Vi kommer lägga undan en bra summa varje månad till sparande. Och såklart leva livet under sommaren. Men ändå känna att skulle dessa behandlingar inte fungera via landstinget så har vi ändå vårat sparkonto som trygghet för framtida behandlingar, eller till och med pengar att lägga på bebis om vi har tur :) jag känner mig själv och kommer inte våga köpa så mycket förns de två sista månaderna som gravid. Därför kan en stor klumpsumma med pengar vara välbehövt då om man väljer att köpa allt på en gång. 1-2 veckor kommer jag inte kunna vara hemma i höst. Kanske 1 - 3 dagar. Vill inte avslöja något för kollegorna så tidigt heller så jag får försöka smussla och skylla på ryggont eller något om det skulle bli tunga lyft så någon annan kan hjälpa till ;) läskigt det här med att längta så mycket efter något samtidigt som man måste vara beredd på besvikelse. Skönt att veta att iallafall några har lyckats på första försöket
    Det låter som du har sunda resonemang och förväntningar. Stort lycka till!
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-05-28 16:20:42 följande:
    Hej! Var ett tag sen jag tittade in här. Vill bara sprida lite hopp för alla som sliter. Vi testade positivt för nästan en vecka sen. ÄD nummer ett. Nu hoppas jag att det går hela vägen. Kram!
    {#emotions_dlg.flower} GRATTIS!!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-06-02 10:17:09 följande:
    Ja visst har du rätt! En sak i sänder, men det molar till när det kommer upp på tal. Det är mina gamla spöken som får liv....
    Förstår dig precis!!! Det där är mina gamla spöken med... Vården överhuvudtaget är ett spöke

Varför skall man överhuvudtaget bli ifrågasatt?
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-06-02 10:56:41 följande:
    Jo för våra behov står i kollision med de begränsade resurser och sparkrav.
    Det kan ibland bli tungt för den lilla människan spec om hon känner sig underläge...vård läkare har en gammal trad av auktoritet .
    Mmmm.

Hoppas du blir gravid nu så du får dra fram lite spöken
  • Jenkis
    bullenochgrisen skrev 2014-08-13 16:16:48 följande:

BMW på RMC Huddinge ringde idag och meddelade oss att vi är mottagarpar 2. Med start slutet på september. Nu är det nära! Första försöket och stått i kö i ett år nu. Bara att hålla alla tummar och tår nu att vi kan få vara med denna gången och att det lyckas!!!

Vad kul! Stort lycka till!
  • Jenkis
    Jag är bara jag skrev 2014-07-22 21:03:04 följande:

2 veckors paus från F.l och allt ED-planerande...  Fick ett märkligt mejl från min gamla klinik-man kan tydligen inte bli gravid alls om man mår psykiskt dåligt/är deppad!! Jaha ja,då har vi ingen chans då! Klart man är deppad när man inte kan få barn och kämpat i åratal!! Så himla dumt sagt! Och vem är inte psykiskt stressad  både före,under och efter en ED-behandling,det säger ju sig självt att man är! Tappat förtroendet för dem känner jag trots att de innan vart så tillmötesgående. Mejlat Unica,verkar ju bra med hög chans,vi får väl se. Mycket dyrare dock.

Jösses!

Stressad är man alltid i samband med IVF/ÄD. Så otroligt korkat skrivet av din klinik!

Skulle stress ha så stor inverkan skulle det knappt födas några barn i världen...
  • Jenkis
    Helisa skrev 2014-07-24 22:12:21 följande:

Styrkekramar till er alla som kämpar på olika ställen i processen!

Själv har jag ca 1 mån kvar.

Har shoppat mig lycklig på ICA. Har köpt blöjor, nappar, tvättlappar, puder, babyolja, zinkkräm mm. Jag har inga förväntningar på att jag kommer att tycka att det är roligt att köpa blöjor varje gång, men första gången var det kul. Underbart att vi har en anledning till det.
    Och så har vi köpt en spjälsäng.
    det är nära nu med andra ord
  • Jenkis

Vet inte om det ger hopp eller om det bara är jobbigt att höra (?), men vi är flera nu som lyckats bli gravida med ÄD.

Många krokiga vägar kan tillslut leda till målet förhoppningsvis

All tur och lycka till er som kämpar så in i norden!

Hjärta

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014