• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Jojjo77 skrev 2013-12-26 17:54:41 följande:
    Ni som gjort ÄD tidigare, en liten fråga till er. Hur lång tid innan ni fick ägg av donatorn, påbörjades er hormonbehandling? 

Jag antar att det kan bli en lång behandlingstid, då min och donatorns cykel ska rynkas? 
    Det beror helt på hur synkade du och donatorn är från början. Det kan bli någon vecka med spray upp till 3-4 veckor beroende på hur det går för er och hur era kroppar svarar. Sedan skall du byggas upp och hon ta sina sprutor och det tar ett par veckor.

Förra gången blev det exakt sex veckor för mig. Lite drygt tre veckor på bara spray och så tre veckor till innan donationen. Först svarade jag dåligt på sprayen och sedan var donatorn svårstimulerad, så hela momentet borde kunna gå på fyra veckor ca om båda svarar perfekt och är i fas med varann redan från början (inte så troligt dock).
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-12-28 09:16:48 följande:
    Jag körde ju drygt 5 veckor nu, när jag testades, så det låter ju troligt att det blir minst det. Tack för utförligt svar!
    Det får du nog räkna med ja.
  • Jenkis
    Frk Röd skrev 2013-12-29 16:24:03 följande:
    Vad boostar ni er med inför ET? Just nu tar jag bara folsyra, men tar gärna emot tips på andra tillskott som kan vara bra.
    Skall leta reda på mitt inlägg om det.
    villsågärna38 skrev 2013-12-29 18:42:18 följande:

Nä men förlåt Jojjo!! Skulle naturligtvis stå Jojjo77!! Usch, jag har slutat med hormonerna nu och har värsta mensvärken, störtblödning och är hormonell som attan Skyller på det!! Sorry återigen! Kram
    He, he. Har gjort liknande som gravid och snurrig. Trodde två nick var samma person och den ena blev lite stingslig när jag undrade hur hennes bf-datum hängde ihop och skrev att hon hade barn sedan tidigare

• Jenkis
    Frk Röd skrev 2013-12-29 16:24:03 följande:
    Vad boostar ni er med inför ET? Just nu tar jag bara folsyra, men tar gärna emot tips på andra tillskott som kan vara bra.
    Själv kör jag egenmedicinering av:
    Omega3 (blodförtunnande)
    Gurkmeja (antiinflammatoriskt)
    Ingefära (antiinflammatoriskt)
    Nyttiga fetter
    Röda ekologiska druvor (flavonoider)
    Nypon (flavonoider, karotenoider, lycopene, antiinflammatoriskt)
    Folsyra
    D-vitamin
    Försöker "kopiera" Fragmin, Trombyl och Kabiven på naturligt sätt 
    Gurkmejan och Ingefäran skall man dock sluta med strax innan ET eftersom de kan orsaka missfall.
    Ovanstående tog jag när jag blev gravid och då kan jag ju inte låta bli att prova igen 

Lök, vitlök, grönsaker i skarpa färger (riktigt gröna, röda o.s.v.) är också bra.
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-12-28 19:38:39 följande:
    Ja, det är konstigt det här med vad man glömmer. Nu när man väntar på ÄD så känns allt som rörde IVF/ICSI väldigt långt bort. Man härdas, på gott och ont och man man blir glad för konstiga saker, såsom att ha kommit längre fram i kön, eller att inte gå på hormonbehandling.

Den här världen, allt man lärt sig under de senaste åren, är något man självklart skulle ha varit utan. Samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka att det är fantastiskt att se och känna hur man förändrats i sitt tänk och i sitt sätt att bemöta andra människor. Jag tycker att jag har en annan förståelse och respekt för allt som är jobbigt i livet, både i mitt eget och i andras. Alla bär vi på motgångar i livet och man ska inte ta något för givet.

Det låter kanske löjligt klämkäckt, jag vet, men jag känner att jag behöver hitta och lära mig att fokusera på sånt som det här ger, så att det inte bara blir en energidränerande del av mitt liv. Jag behöver fylla på och ladda, med allt som jag har och som är bra, för att klara av tanken på att gå igenom en behandling igen. Jag är livrädd inför denna ÄD, samtidigt som jag känner mig naivt förväntansfull, precis som jag gjorde inför vår första IVF... 

Som sagt, vad konstigt att man glömmer så snabbt...

Hjärta
    Jättebra skrivet! Precis så försöker jag också tänka och leva. Med vårt avbrytande i bagaget blir det ännu mer tydligt att man måste ta reda på nuet och glädjas åt det som är bra just nu. Försöker leva som jag vill liksom. Vad är viktigt för mig? Även om vissa saker kanske inte är 100 % lämpliga som gravid så kan jag ju inte gå och tänka att jag inte skall göra det JUST nu.
    Man måste våga ha våghalsiga intressen om man vill det och köpa ett par snordyra jeans om man vill det, även om man inte kan ha dem sen... Inte skjuta upp livet liksom. Inte tro att man börjar leva om/när man får barn. Jag lever nu och får vi barn är det en bonus. Samtidigt är jag mån om att ta hand om mig själv så att jag ev lättare blir gravid såklart, men det ser jag inte som någon uppoffring. Det ingår i tänket "vad är viktigt för mig".
  • Jenkis
    Frk Röd skrev 2013-12-29 20:34:05 följande:
    Tusen tack Jenkis.
    Kör rejält med D-vitamin! Inte enligt livsmedelsverkets rek på 10 mikrogram. Kör 50 mikrogram fram till ET, sen kan du gå ner till 25 mikrogram. Ingen fara alls som gravid med 25 mikrogram.

Nypon (bl.a.) minskar risken för missfall. Men såklart får man ju missfall vid kromosomavvikelser ändå som sig bör.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-29 20:36:28 följande:

Hej! Folsyra, d-vitamin och omega 3 plus mkt grönsaker och akupunktur. Men viktigast av allt - blodförtunnande fragminsprutor och Trombyl plus cortison/prednisolon fr o m en vecka innan ET/FET. Det är pos mot ett överaktivt immunförsvar. Det var inte förrän jag fick det som vi äntligen kunde behålla en graviditet och få vår dotter Prata med din klinik. Kan annars tipsa dig om privat gyn i Stockholm som kan hjälpa. Kram
    Det namnet får du gärna inboxa mig
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2013-12-29 20:44:28 följande:
    Har några andra gått på akupunktur i samband med ET? Vår klinik rekommenderade det efteråt. Jag har gått 6 mån varje vecka på akupunktur men kände inte att det hjälpte något. Jag har endo och trodde att smärtlindring skulle hjälpa men hjälpte endast vid behandlingstillfälle. Dyrt är det också.
    Inför vårt färskförsök hade jag gått 6 månader på akupunktur. Gjorde sista behandlingen ett par dagar innan ET. Det hjälpte inte mig då i alla fall. Fem månader senare och tredje försöket (andra FET) blev jag gravid. Som så många andra skrivit, beror väl 99% på embryot om det blir något så....

Men jag är även för tanken det där med överaktivt immunförsvar, näringsbrist (handlar inte om vikten utan om näringsämnen i kroppen. Man kan vara fet och ha näringsbrist.) och allmän obalans. Så kost, tillskott och akupunktur är ju inte alls fel! Men jag tror inte på att ta ett par beh strax innan ET bara. Att balansera upp kroppen tar tid, så det kan man ju roa sig med när man står i äggdonationskön Sen är det immunförsvaret med som kan ställa till det...
  • Jenkis
    Helisa skrev 2013-12-31 14:35:17 följande:
    Gott Nytt År alla som kämpar!  Må 2014 bli året när vi alla får fantastiska bebisar!  

Yes!
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-01-02 17:17:57 följande:
    Vad är fördelen att göra ett "mensuppehåll " mellan försöken? Riga vill jag väntar till nästa mens....

Det är nog som villsågärna skriver, men vi lyckades bli gravida när vi gjorde försök direkt på blödningen som blev av vårt misslyckade försök. D.v.s. ingen naturlig mens mellan
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014