• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Redan47 skrev 2013-11-25 17:34:06 följande:
    hej, är det någo i denna tråd som har erfarenhet av ÄD numer 2. Inför ett FET? Hur såg er medicineringsschema ut och från och med vilken dag efter mens? 
    Har gjort två FET efter ÄD 1.

Började med Progynon på blödningsdag 2 i lägre dos och sedan ökade jag till 6 mg per dag. Gjorde VUL för att kolla slemhinnan 9-12 dagar efter jag börjat med Progynon och 2-7 dagar senare har jag fått insättningen. Började med Progesteron två dagar innan insättningen.

Vid vårt andra FET svarade jag inte så bra på 6 mg Progesteron utan fick ta 8 mg.

Ingen nedreglering vid FET. 
  • Jenkis
    plockigt skrev 2013-11-27 19:27:43 följande:
    Jenkins,
    Kanske en dum fråga, men vad händer om man ser att det är aktivitet i äggstockarna? Kan man inte fullfölja behandlingen då? 
    Jodå, man kan fullfölja men man behöver mer tid med Synarelan. När jag hade min cysta visste de inte om den skulle behöva punkteras eller om de skulle få ner den med mer Synarela. Jag fick ta typ dubble dos, så la den sig och vi kunde fortsätta. Vid IVF är det ju bara dig själv det drabbar men när man gör ÄD (i Sverige blir det en donator och en mottagare till som måste vänta in...)

Tycker färskförsöket är det värsta just att allt måste tajmas. Frysförsöken är ju rena barnleken.
  • Jenkis
    Tulan skrev 2013-11-29 13:12:43 följande:
    Hej alla! Jag och min man har precis fått tillbaka ett äggdonations-ägg. Är nu på RD 3 och undrar (trots flera års väntan på både utredningar, några katastrofala ivf:er och egna försök) hur man egentligen ska klara av de här dryga 2 veckorna fram till testdagen. Hur gör ni för att inte bli helt galna? Vi fick tillbaka på dag 2, är det vanligt? När vi har gjort ivf-försök så har vi alltid fått tillbaka på dag 3. Vad är skillnaden?
    Man tjuvtestar och varierar med att hänga här och att inte hänga här alls
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-11-29 13:19:25 följande:
    Hej tjejer! Är en äggdonationsveteran som inte varit så aktiv här sista året eftersom vi efter sex års kämpande äntligen fick en dotter förra året (6e äd-återföringen, så ge inte upp!!). Vi har ett enda liter embryo kvar i frysen (Huddinge) och ska nu sätta tillbaka det om en vecka ung. Hänger gärna här med er om jag får!!? Vet vilket fint stöd man kan få och ge här. Nåt som var som ovärdeligt för mig då vi kämpade som mest. Stort lycka till er alla!!! Håller tummar och tår för er alla! Kram
    Kul att se dig!

Vi har/hade bf nu på måndag... Men vår dotter föddes i juli i stället. Så det är bara att kavla upp skjortärmarna igen och hoppas på tur.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-03 23:21:07 följande:
    Hur går det för er alla? Vi gör FET på torsdag så idag började jag med Lutinus. Hoppas ni mår bra! Håller tummarna för er alla som är på g. Kram Ps. Om det är nån som mår dåligt av Progynonet så kan jag rek plåster man byter var tredje dag istället. Är visst så att inte alla tar upp östrogen så bra och jämt i tarmen.
    Har inte hört ett ljud, men hoppas att de hör av sig innan juluppehållet... Är ju sugen på att höra hur planeringen ligger för oss.

Först lät det som att vi skulle börja spraya i december för att få donationen i januari. Nu börjar jag allvarligt tro att spraystart inte kommer bli förrän i slutet av januari eller början av februari. Alltså att donationen sker i mars. Helt plötsligt känns det som en evighet dit... Men det är ju som det är. Inget vi kan styra över. Men som sagt, det vore skönt att veta.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-05 18:25:59 följande:
    Fy va jobbigt Jenkis!!! Hör av dig vet jag och fråga. Då kanske du kan få nåt preliminär besked iaf? Februari låter ju väldigt sent. Hoppas verkligen inte du behöver vänta tills dess!! Kram
    Jag tänkte ringa innan de stänger för jul/nyår, men jag tänkte försöka ha lite is i magen till någon dag innan stängning. Har de inte haft planeringsmöte om oss, så har de ju inget att säga och jag kan ju ge dem chansen att ha det...

Det är ju bra att man kan känna sig på hugget en vecka efter bf och knappt fem månader efter förlossningen. Ha, ha. Det trodde man ju aldrig för några månader sedan... Det är helt otroligt egentligen hur kroppen är funtad. Men det är väl för mig som hos andra mammor. Man "glömmer det hemska" och ställer om sig. (Såklart har jag inte glömt, men ni fattar hoppas jag!?)
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-15 19:13:54 följande:
    Tufft att må så dåligt!! Känner igen det där!! Hoppas att ni snart får pröva igen och att du förhoppningsvis inte mår lika dåligt nästa gång. Jag mådde iaf fysiskt sett lite bättre då jag fick plåster ist för Progynon och har vid FET även sluppit nedregleringen. Det psykiska är ju dock svårare att göra nåt. Har du hört nåt mer från kliniken ännu? Håller tummen för dig!! Stora kramar

Vet inte om du blandar ihop mig och jojo? Det var inte jag som skrev att det var bra att lyssna på kroppen även om jag också tycker det Hurra! Jag har precis fått höra att jag kan börja spraya efter nyår! Så min egen uträkning säker donation runt v 5 om allting fungerar klockrent! Så lagom till sportlovet kanske jag testar plus Ha, ha. Inte ens tre hela månader till dess.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-16 07:44:48 följande:
    Håller tummarna för er Helisa och Redan!! Vad är det du tar mer för ämnesomsättningen Redan47? Jag tar bara prednisolon men det hjälper def till att pigga upp så man slipper zombiegrejen. Skönt!! Molvärk här idag. RD 12... Så pirrigt. Tänkte testa på onsdag. Gulp!!!

Ja, hur sjutton kan du hålla dig?
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-16 10:13:36 följande:
    Ja har man ruvat några ggr (13) så blir man veteran. Vet att jag intr testar pos tidigt, nog lågt hcg i början, och fått missfall både tidigt och sent så jag väntar hellre. Går det åt skogen vill jag ta smällen en dag som inte är fullbokad med viktiga möten el heltid med lillan heller. Vet att jag kommer att bli ledsen och gör därför såhär. Man lär sig av sina misstag
    Smart... Har dock fått känslan av att veteranerna är de som testar tidigt, men jag hade tydligen fel En del kallar väl sig veteraner när de gjort fyra försök typ kanske?

När jag blev gravid började jag blöda nästan en vecka innan testdag och blödde varje dag till v. 7-8. Om jag inte hade testat skulle jag ha trott att vi misslyckats eftersom försöket innan också innebar blödning, då ett par dagar innan testdag.

• Jenkis
    Helisa skrev 2013-12-20 09:29:12 följande:
    På måndag har det gått 2 v sedan ET.
    Vad har ni fått för instruktioner angående motion? Är jympapass ok? Långpromenader? Cykling? Armhävningar? Situps? Ska vi vara extra försiktiga pga ÄD?
    Jag fick beskedet "First 12 weeks it will be better avoid sport exercises to avoid any complications. Now you should be careful and take all necessary medicines in the same dosage."
    12 veckor! Snacka om att bli extrafläskig och muskelsvag.
    Stort grattis!

Jag fick inga förhållningsorder alls. Inte ens att ta det lugnt de första dagarna. Lyssna på kroppen var det enda de sa. De två första försöken var jag ledig från jobbet, promenerade och tog det lugnt med allt. Jag blev inte gravid. Tredje försöket red jag dagen efter insättningen, jobbade och levde helt som vanligt. Körde sit-ups, yoga, joggade o.s.v. Då blev jag gravid... Fortsatte rida o.s.v. fram till v. 20. Tror dock att det beror i 99,9 % på embryona än vad man gör eller inte gör när man blir gravid/får behålla sin graviditet.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014