Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Callimero, det är inte en dum känsla, Jag tror det är din inre röst, av att vilja vara autentisk som talar till dig. Och inte är de rocket-science att vilja få barn!
Och att vi idag har tillgång till teknik för att uppnå det! Vi anpassat oss till den, att den finns, och vi väljer betala för den. ÄD - ger oss en möjlighet att få bära vara gravid som inte adoption gör. ÄD bygger på altruism. Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att få komma till världen på. Anonymitet stärker just givaren att dennes handling respekteras och bara är en donation av en cell- möjlighet för någon annan kvinna- inget föräldraansvar eller framtida åtagande.
För mig är öppenhet viktig- jag är uppväxt med lögner och oärlighet att mörka och leva som flykting i mitt eget land, det födde känslan av att inte ha rätt att existera. Som skadat och underminerat min självkänsla. Jag vet vad det gör med själen....och helt plötsligt i vuxen ålder undrat/ var det nödvändigt med alla lögner vita som svarta? Bluff. Jag vill oxå med vår öppenhet öppna dörrar för andra som vill men inte vågar, och oxå ge alla barn i smkönade äktenskap rätt att existera, hur än befruktning gått till. Det handlar om längtan och kärleken för barn som gör att vi sätter barn till världen. Och en ego att bli bekräftad behövd. Våra barn kommer och är inte ensamma om att komma till världen. ÄD är stort i hela västvärlden. Jag tycker att vi genom vårt mörkande av "sanningen" gör det till något icke godkänt sätt att komma till världen. Något vi räds vad andra tycker om. Eller, vad står rädslan eller osäkerheten för? Vilken är konsekvensen vi tror att vi kan undvika genom tystnad...? För vem? Jag tänker att ju mer avdramatiserad jag och min man är, ju enklare för alla inkluderade. Jg vill inte och kommer inte inkludera Alla människor i mitt privatliv. Vem är egentligen intresserad av hur barn kommit till? Så kreti pleti kanske får spekulera. Våra riktiga vänner som delar kärlek och glädje inkluderas. De vi inkluderar även i svåra tung tider. För min del tror jag, att på sikt, kunna tänka mig vara öppen för att stödja och sprida kunskap om äggdonation. Sverige har en mossig lutheransk inställning till detta och embryodonation, mitt tycke. Och just Sverige är ett väldigt litet land, känner inte att jg vill styras av bakåtsträvande och kristdemokrater. Och " kan man inte få barn naturligt" ska man inte ha barn! Den vill jag inte låta få vara en blöt filt över oss! Jag lever i en tid där jag väljer vilken forskning jag vill ha och tar del av. Fertilitetsforsknkngen växer av den anledningen att efterfrågan växer! Vi är inte ensamma! Våra barn är och blir barn tillkomna ur sin samtid. Tanken är gammal men utvecklingen av verkligheten går fortare framåt. Jag väljer även mobiltelefon gps wi-fi etc. Vill inte begränsa mig utan hänger med i kunskapsutvecklingen. God fortsättning!