Sessan03 skrev 2013-10-22 12:00:01 följande:
Malana: oj, då har du verkligen erfarenhet av igångsättningar :). Eftersom jag blir igångsatt av humanitära skäl så görs den endast om man är mogen och då brukar det, enligt min bm, bli en lättare fl.
Clembke: blev igångsatt med 1a barnet i v38 pga hepatos. Där startade det med en bardkateter och när den ramlade ut så tog de hål på hinnorna och så fick jag värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig ganska snabbt, efter 6 h var jag helt öppen, men sedan tog det 5 h till för han låg så högt upp. Det slutade med att han föddes med yttre press, och pga det då sprack jag en del.
Med andra barnet så skulle jag bli igångsatt men vattnet gick efter en hinnsvepning. Så det räknas som en spontan fl även fast det satte in värkstimulerande dropp ganska omgående.
Den förlossningen gick väldigt snabbt. Kl 11 var jag öppen 4 cm, och då hade vattnet gått 4 h tidigare, sedan föddes han 11:35. Så från 4 cm till bebbe ute tog det bara 35 minuter.
Hoppas det går lika snabbt den här gången!
Ok Tack. Hoppas på en hinnsvepning i första hand om det skulle vara så och att den lyckas. Med mina andra två har förlossningarna gått rätt så fort (6.5 h från första värken till sonen var ute och med andra tog det ca 8 h från etablerade värkar till han var ute. Dom har startat spontant).
Den första lät inte så rolig. Vill inte spricka (gjorde det med första, inte jättemkt men tillräckligt för mig

). Fick lite panik under andra fl då jag blev rädd att spricka.