• Född7710

Bf 25 november. Finns det fler?

Hej! Undrar om det finns fler som har bf runt slutet på november och kanske vill följas åt sista veckorna? Skulle då och då behöva ventilera allt från tankar kring förlossning till jobbiga krämpor. 
    Väntar mitt andra barn (dottern är 6 år) och pendlar verkligen dag till dag hur jag mår.  

• Svar på tråden Bf 25 november. Finns det fler?
  • Malana

Har blivit igångsatt tre gånger men aldrig så här tidigt. Min erfarenhet av igångsättningar är positivt men att det kan bli lite långdraget. Men tapp har alltid varit helt omogen så det har ju varit lite segt.

• Elin8401
    Sessan03 skrev 2013-10-22 10:01:31 följande:
    Elin8401: det där lät inte kul alls! Hoppas det hinner läka innan bebben anländer. Fick du antibiotika oxå?

Med lite tur så är det bara två veckor kvar tills jag får träffa min lilla :)

Någon dom vet om man blir igångsatt samma dag dom man har bedömningen?
    Förra gången fick jag tid dagen efter men det drog igång av sig själv samma dag, troligtvis pga hinnsvepningen jag fick.

Ne ingen antibiotika. Dom ville inte ge det eftersom ja e gravid, men om ja fick feber å och om det blev mera rött
    runt om såret skulle ja ringa in akut in.
    Ja hoppas att såret är bättre nu... vill inte att dom ska gräva mer i det nu... ajajaj...

ÅÅÅ bara 2 v hoppas din dotter kommer snart!
  • clembke

Ni som har blivit igångsatta, hur har förlossningen varit för er? Långa, korta? Pga polyhydramnios så finns det en risk för igångsättning senare. Ska tillbaka nästa v för CTG o UL o kolla hur det ser ut med fostervatten då. Sen ev så blir det CTG varje v fram till bebeis kommer. Skulle det öka på mkt mer så blir det ev tömning el igångsättning.
    Men är inte förtjust i igångsättning då jag har hört att det kan vara långdraget o göra mer ont.  

• Sessan03

Malana: oj, då har du verkligen erfarenhet av igångsättningar :). Eftersom jag blir igångsatt av humanitära skäl så görs den endast om man är mogen och då brukar det, enligt min bm, bli en lättare fl.
    Clembke: blev igångsatt med 1a barnet i v38 pga hepatos. Där startade det med en bardkateter och när den ramlade ut så tog de hål på hinnorna och så fick jag värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig ganska snabbt, efter 6 h var jag helt öppen, men sedan tog det 5 h till för han låg så högt upp. Det slutade med att han föddes med yttre press, och pga det då sprack jag en del.
    Med andra barnet så skulle jag bli igångsatt men vattnet gick efter en hinnsvepning. Så det räknas som en spontan fl även fast det satte in värkstimulerande dropp ganska omgående.
    Den förlossningen gick väldigt snabbt. Kl 11 var jag öppen 4 cm, och då hade vattnet gått 4 h tidigare, sedan föddes han 11:35. Så från 4 cm till bebbe ute tog det bara 35 minuter.

Hoppas det går lika snabbt den här gången!

• clembke
    Sessan03 skrev 2013-10-22 12:00:01 följande:
    Malana: oj, då har du verkligen erfarenhet av igångsättningar :). Eftersom jag blir igångsatt av humanitära skäl så görs den endast om man är mogen och då brukar det, enligt min bm, bli en lättare fl.
    Clembke: blev igångsatt med 1a barnet i v38 pga hepatos. Där startade det med en bardkateter och när den ramlade ut så tog de hål på hinnorna och så fick jag värkstimulerande dropp. Jag öppnade mig ganska snabbt, efter 6 h var jag helt öppen, men sedan tog det 5 h till för han låg så högt upp. Det slutade med att han föddes med yttre press, och pga det då sprack jag en del.
    Med andra barnet så skulle jag bli igångsatt men vattnet gick efter en hinnsvepning. Så det räknas som en spontan fl även fast det satte in värkstimulerande dropp ganska omgående.
    Den förlossningen gick väldigt snabbt. Kl 11 var jag öppen 4 cm, och då hade vattnet gått 4 h tidigare, sedan föddes han 11:35. Så från 4 cm till bebbe ute tog det bara 35 minuter.

Hoppas det går lika snabbt den här gången!

Ok Tack. Hoppas på en hinnsvepning i första hand om det skulle vara så och att den lyckas. Med mina andra två har förlossningarna gått rätt så fort (6.5 h från första värken till sonen var ute och med andra tog det ca 8 h från etablerade värkar till han var ute. Dom har startat spontant).

Den första lät inte så rolig. Vill inte spricka (gjorde det med första, inte jättemkt men tillräckligt för mig ). Fick lite panik under andra fl då jag blev rädd att spricka.    
  • Född7710

Hej! Hur är det med er?
    Jag är rätt slut och färdig nu. Längtar efter den 8 nov då jag går på efterlängtad ledighet. "Bara" 2 veckor kvar att behöva leverera.  

• Sessan03
    Född7710 skrev 2013-10-28 17:21:44 följande:
    Hej! Hur är det med er? Jag är rätt slut och färdig nu. Längtar efter den 8 nov då jag går på efterlängtad ledighet. "Bara" 2 veckor kvar att behöva leverera.  

Nu har jag gått på ledigt. Firade det med att storstäda och tvätta :), så nu har jag ont i ryggen... Börjar bli rejält trött på det här nu, kräks nästan varje natt och har fått foglossning. Fast å andra sidan så blir jag livrädd varje gång jag får en förvärk, då tycker jag att bebis kan stanna tills igångsättningen :).
  • Född7710
    Sessan03 skrev 2013-10-28 17:50:40 följande:

Nu har jag gått på ledigt. Firade det med att storstäda och tvätta :), så nu har jag ont i ryggen... Börjar bli rejält trött på det här nu, kräks nästan varje natt och har fått foglossning. Fast å andra sidan så blir jag livrädd varje gång jag får en förvärk, då tycker jag att bebis kan stanna tills igångsättningen :).
    Skönt med ledighet. Trist med kräk och onda fogar. Haha, jag känner igen mig. Vill att bebis ska komma NU men så fort jag känner något som kan vara en värk eller när sambon otåligt undrar när han kommer så blir jag helt stel och känner mig inte redo än. Förlossningen med min dotter, för 6 år sen, var långdragen och jobbig så jag känner mig rätt orolig inför denna. Men.. gör ALLT för att tänka positivt och fokusera på priset :)
  • Elin8401

Välkommen v 37 =)
    Nu jobbar ja bara idag å på torsdag sen ska ja äntligt gå på  mammaledighet!!
    ÅÅÅ vad ja längtar!
    Ryggen börjar ta mkt stryk nu å foglossningar till tusen i mellanåt..
    Magen har börjar sjunka å det känns det har börjart bli väldigt tung känlsa neråt..
    Har haft lite stickningar i underlivit... Så antagligen så börjar h*n börja
    borra sig neråt.
    Nu hoppas ja att det inte e lång tid kvar!!!

• Malana

Min barnmorska sa att man i princip aldrig sätts igång samma dag som bedömningen. Men jag kommer inte att göra bedömningen på förlossningen utan på Mvc så det kan ju bero på det.

Svar på tråden Bf 25 november. Finns det fler?