Johanna03 skrev 2013-10-06 20:35:25 följande:
Vi har försökt i nästan tre år nu, sökte hjälp när vi försökt drygt ett år själva utan resultat, utredningen visade lite fel på oss både, men inget som inte kunde lösas(i teorin, iaf) med medicin och ivf. Gjorde mitt första ivf för ett år sedan, blev totalt tre återföringar, ett färskt och två frysta, blev gravid alla tre gångerna men har haft lika många missfall. Gjorde en missfallsutredning som inte visade någonting i våras, och nu har vi precis gjort ny ivf, hoppas på bättre lycka denna gång, blev tyvärr inget färskförsök men har 6 ägg i frysen som väntar ioch förhoppningsvis tajmar allt rätt den här cykeln så vi kan köra igång igen.
Har inga problem med vänners barn, vilket gör det lättare eftersom jag slipper vara avundsjuk, även om jag självklart är lite bitter och deprimerad till och från. Jag kan också, personligen, föreställa mig många värre öden än just barnlöshet, inte för att förringa varken min egen eller andras smärta, men varken jag eller min man är döende, vi älskar varandra, vi har familjer och vänner, är friska i övrigt, har bra ekonomi och arbeten vi trivs med. Men klart att barnlösheten är en livskris, att saker inte blev som vi tänkt och livet plötsligt stannade upp och det länge kändes som vi aldrig kom vidare, som att vi fastnade och även våra familjer med oss. Vi har ex själva föräldrar som längtar efter att bli mor och farföräldrar, och nog kämpar med liknande känslor av saknad som oss, när deras syskon, grannar och kollegor drar historier om sina barnbarn.
Även om vi alla är olika så tror jag man förlorar på att isolera sig alltför mycket, även när man sörjer. Att få barn kan ta tid, mycket längre än man någonsin trodde, kanske blir det aldrig något, men alla dagar, månader och år som går kommer aldrig tillbaks, och vill inte inse att jag slängde bort flera år i väntan på något som inte gick att styra över. Då jävlar skulle jag blir riktigt bitter. Min man är bättre på att se allt det vi har just nu, än jag, som oftare drömmer om hur det ska bli i framtiden. Men jag jobbar på det, hela tiden, och han påminner mig ständigt om att fokusera rätt. Fortsätta ringa vänner. Fortsätta planera saker - middagar, resor, aktiviteter, vad som helst som gör mig glad eller som jag tidigare drömde om att göra. Försöker tänka på hur livet plötsligt skulle te sig om någon imorgon sa till mig att jag hade cancer, skulle jag leva mitt liv precis som idag om någon sa åt mig att ett år kanske var allt jag hade kvar? Tror alla livskriser, oavsett hur allvarliga eller långvariga, hjälper oss sätta fingret på vad som egentligen är viktigt. Det hindrar inte att dom suger. Byter gärna ev livsvisdom och insikt mot en bebis vilken dag som helst, och lever vidare i ignorans, frågar folk "om dom inte tänkt skaffa barn" etc, haha.
Tror mina bästa råd till dm av er som är "i början" av processen, även om jag minns precis hur hopplöst det kändes redan efter 1-1,5 år, är att försöka leva i nuet och hitta även saker som gör er glada varje dag. Sök den hjälp som finns så snart som möjligt, både medicinsk (utredning och ev ivf) och psykologhjälp. Berätta för nära vänner och familj även om ni inte berättar för alla - vi orkar inte upprätthålla ngn fasad, alla vi umgås mycket med vet att vi vill men hittills inte kan få barn. Så slipper jag ev hintar när jag avstår alkohol under pågående behandling, får stöd efter missfallen osv. Vännerna kan fråga om det känns ok för mig att dom (vi) pratar graviditeter och barn, men även anstränga sig lite extra för att prata om och göra annat som inte bara involverar just småbarn. Allt blir lättare när man är öppen med hur man mår och hur det går.
Hej...
Vill bara saga att jag verkligen tyckte om att läsa ditt inlägg. Efter 2 års väntan sen vi förlorade vår dotter har jag förstått hur viktigt det är att fokusera på annat I livet och inte BARA vänta på att bli gravid. Och det är precis som du säger, det är ju tid som man aldrig får tillbaka.
Jag fokuserar nu mkt på min familj och min lille hund, min träning och försöker precis som du att göra såna saker som man annars hade gjort, träffa vänner, ha roligt på jobbet osv.
Precis som du säger känns det som att man stannat upp och fastnat på nåt sätt, att man står o stampar på samma ställe hela tiden men det finns ju faktiskt annat I livet än att skaffa barn också, det är bara så fruktansvärt jobbigt när man längtar så och ser alla andras små barn och hur goa de är.
Det känns lite som att jag försöker "köpa" tid genom att göra andra saker så att jag ska orka vänta på att bli gravid och orka med min sorg efter min dotter.
Det jag har svårt för är att berätta för andra att vi har svårt att bli med barn just nu. Mina närmaste vänner vet såklart, det är kollegor och övrigt folk jag har svårt för att vara ärlig mot, ser det som nån typ av svaghet på något sätt att jag inte kan bli gravid lika enkelt som dem.
Tack igen för ditt inlägg, mycket tänkvärt!
Kram