• micromat

problem med läxläsning

Har du som förälder svårt med barnens läxläsning? Ja är det alltså jobbigt att sitta ner en stund och hjälpa barnen vid behov? Tycker du att barnen skulle få gå en timme längre om dagen i skolan för att slippa göra läxor hemma?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden problem med läxläsning
  • Ante94

Jag tycker det är skillnad på läxor och läxor. Läxor som är till för att träna på något de lärt sig i skolan är helt okej. Läxor där jag förväntas lära ut saker är inte okej, det är inte min uppgift som förälder.

• 040kille

Det beror ju lite på vad det är för läxor. Min röst hamnade på någon timmes längre skoldag och mindre arbete hemma.

Engelska glosor och veckans ord i svenska är ju något man lär sig genom repetition. Ännu mer genom att faktiskt använda. Det är helt ok att ha det som uppgift hemma att läsa igenom och skriva en eller två gånger per dag.

Grabben går i femman nu, och jag kan inte förklara matten de har längre. De fyra räknesätten kan man ju traggla i oändlighet, men vissa av uppgifterna de kommer att ha längre fram har jag noll koll på hur jag ska förklara. Ännu mindre när man tillämpar uppgifterna så möjligheten att plocka ett exempel ur verkligheten finns inte. I det stora hela är jag tillbaka i femte klass själv.

Riktigt spännande kommer det att bli när de för in kemi och fysik på schemat längre fram. Jag klarade inte av att lära mig det själv, hur ska jag kunna sitta och förklara detta vid köksbordet för ungarna då? 

Min inställning är klart att skolarbete ska göras i skolan. Där finns kunnandet för att förklara, där finns tillgång till referenser och allt annat som behövs.

Sen har jag samma problem som trådskaparen. Ska man göra läxa i 20 minuter ägnar jag lätt en timme åt att få grabben att sätta sig ner med läxorna. Och den en och en halv timme det blir är det konstant plingplong på dörren av grannungar som ska snacka och leka. En högst påfrestande miljö med andra ord som brukar sluta med tjafs och irritation på varandra.   

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Lindsey Egot the only one
    040kille skrev 2013-09-13 09:56:59 följande:

Det beror ju lite på vad det är för läxor. Min röst hamnade på någon timmes längre skoldag och mindre arbete hemma.

Engelska glosor och veckans ord i svenska är ju något man lär sig genom repetition. Ännu mer genom att faktiskt använda. Det är helt ok att ha det som uppgift hemma att läsa igenom och skriva en eller två gånger per dag.

Grabben går i femman nu, och jag kan inte förklara matten de har längre. De fyra räknesätten kan man ju traggla i oändlighet, men vissa av uppgifterna de kommer att ha längre fram har jag noll koll på hur jag ska förklara. Ännu mindre när man tillämpar uppgifterna så möjligheten att plocka ett exempel ur verkligheten finns inte. I det stora hela är jag tillbaka i femte klass själv.

Riktigt spännande kommer det att bli när de för in kemi och fysik på schemat längre fram. Jag klarade inte av att lära mig det själv, hur ska jag kunna sitta och förklara detta vid köksbordet för ungarna då? 

Min inställning är klart att skolarbete ska göras i skolan. Där finns kunnandet för att förklara, där finns tillgång till referenser och allt annat som behövs.

Sen har jag samma problem som trådskaparen. Ska man göra läxa i 20 minuter ägnar jag lätt en timme åt att få grabben att sätta sig ner med läxorna. Och den en och en halv timme det blir är det konstant plingplong på dörren av grannungar som ska snacka och leka. En högst påfrestande miljö med andra ord som brukar sluta med tjafs och irritation på varandra.   

Håller helt med dig!

Och enligt skollagen får och är inte föräldrarna betrodda till hemundervisning eftersom de inte har behörighet. Ändå lämpar skolan över mycket på föräldrarna. Det går inte ihop.
  • Ragnar

De enda läxor min son har än så länge är att läsa och han går i tredje klass. Han tycker inte det är så roligt för han tycker att läsböckerna han får hem är tråkiga så här använder vi mutor till att få honom till att läsa 10 minuter om dagen. Sen kan han sätta sig ner och läsa en egen bok i en halvtimme. Har pratat med hans lärare som sagt att han ska få välja fler böcker själv men det har inte hänt än så länge i alla fall. I vinter kommer de enligt planeringen att få hem kortare matteläxoreller något liknande som är anpassade efter den nivå barnet ligger på och det ser jag bara som något possitivt. När de blir äldre tycker jag det är bra om det erbjuds läxhjälp för det är inte alla barn som får det stödet de behöver hemma för att göra läxor. En del barn har nog också lättare att koncentrera sig och få arbetsro i skolan än hemma.
    Annars tycker jag det är bra att de har lite läxor just för att lära sig hur det hela fungerar då de blir äldre. Men läxorna ska vara korta och lätta och anpassade efter barnet så att det inte blir för svårt och tråkigt.

• The Doctor
    micromat skrev 2013-09-12 21:55:55 följande:
    Har du som förälder svårt med barnens läxläsning? Ja är det alltså jobbigt att sitta ner en stund och hjälpa barnen vid behov? Tycker du att barnen skulle få gå en timme längre om dagen i skolan för att slippa göra läxor hemma?
    Nu ställer du ju tre frågor i din frågeställning, och jag svarar NEJ på alla.

Vi har inga som helst problem med att hjälpa skolbarnet med läxan, vi sitter med hela familjen vid matbordet (minsta familjemedlemmarna ritar) och hen får den hjälp hen behöver. Vi gör naturligtvis inte läxan åt barnet, vill bara poängtera detta (detta är ju familjeliv Skål) utan vi ger den hjälp vi anser behövs.

Jag vill absolut inte att barnet skall tvingas gå i skolan ytterligare en timme varje dag, barnets läxor tar ingalunda 5h i veckan och även om så vore så vill jag ha barnen i skolan så lite som möjligt.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    pluvdo skrev 2013-09-12 23:41:43 följande:
    Oj. Pinsamt.

För att inte tala om alla vuxna som skriver som småbarn. Hur skall de kunna hjälpa sina barn med läxorna ifall de själva inte ens i vuxen ålder lärt sig skriva på sitt eget språk än?
  • Mineralvatten

Eftersom jag under gymnasiet redan gick mellan 8-16 eller 8-17 alla dagar, och hade en timmes resväg enkel väg så hade jag nog krackelerat om jag var tvungen att stanna en timme längre.
    Johodå, med en mamma som är journalist så har hon hjälpt mig mycket i samhällskunskapen att ta fram tidningsartiklar och liknande.  

• The Doctor
    kaffeamanda skrev 2013-09-13 00:02:25 följande:
    I barnens skola (låg- och mellanstadie) så har de veckobrev och i det står det vilka läxor de har så än så länge så kan de inte ljuga för oss, annat blir det väl i högstadiet.
    Samma här, vi har dessutom väldigt god kommunikation med barnets lärare så det skulle inte ske här. Än... Flört
  • Mineralvatten
    Cornellia skrev 2013-09-12 23:15:00 följande:
    Jag tror inte att jag kommer ha problem med att hjälpa mina barn med själva uppgifterna, men jag tror faktiskt att vi kommer få svårt att hinna med.

Jag har aldrig förstått varför man inte kan göra skolarbetet i skolan, där det finns både utrymme, tid och utbildad personal, istället för att hålla på med dom löjligt korta dagarna. 
    läxor är till för kunskapen ska tragglas in. ofta är det ju genomgång under lektionstid och sen läxa och så kunskapscheck vid nästa lektion.
  • 040kille
    Mineralvatten skrev 2013-09-13 16:37:27 följande:
    läxor är till för kunskapen ska tragglas in. ofta är det ju genomgång under lektionstid och sen läxa och så kunskapscheck vid nästa lektion.

Repetition och variation är grunden för kunskapen och då kommer nästa grej jag tycker skulle ändras.

Vi har brist på personal i skolans värld, framförallt utbildad personal. Vi har en ungdomslöshet som man bara inte får rätt på. Samtidigt sätter sig många i universitetets skolbänk för att vidareutbilda sig. En god del av dem som väljer högre utbildning gör helt enkelt fel val där enda effekten blir en studieskuld.

Jag tycker man skulle ta ungdomar som är arbetslösa och sätta i lågstadiet som hjälplärare. Man behöver ingen vidare utbildning för att hjälpa sjuåringar att staka sig genom sina första ord. Tösen går i tvåan nu. Per lektion satt hon och läste två eller tre meningar högt för resten av klassen. Sen sitta där hemma och läsa i femton minuter. Läsa högt dessutom så grabben inte kunde koncentrera sig på sina uppgifter.

In med ungdomar som sitter med småungarna så de får sina femton minuters läsning per dag i skolan. Eller traggla plus och minus med legoklossar som exempel. Så har jag fått göra för att förklara läxorna.

Låt dem samtidigt känna efter om läraryrket kan vara något för dem. Jag tror att man hade fått in mer rätt personal i skolans värld på det viset.

Sak samma är fullt tillämpligt inom vården. Där är också brist på personal. Man måste inte vara sjukvårdsutbildad för att sitta med på ett ålderdomshem, men man hade nog kunnat få många att bli intresserade av yrket eller komma fram till att det är något de absolut inte vill arbeta inom.

Till det tror jag att detta går att tillämpa på flera yrken.

• Rödnäbba

nej, inga problem. syftet med läxor är väl att lära sig studera självständigt så det funkar ju inte att göra det i skolan. Sen tycker jag det är bra att få se vad de gör i skolan. Däremot tycker jag inte att de ska ha för mycket läxor, särskilt inte i lågstadiet.

• Mineralvatten
    040kille skrev 2013-09-13 18:40:53 följande:

Repetition och variation är grunden för kunskapen och då kommer nästa grej jag tycker skulle ändras.

Vi har brist på personal i skolans värld, framförallt utbildad personal. Vi har en ungdomslöshet som man bara inte får rätt på. Samtidigt sätter sig många i universitetets skolbänk för att vidareutbilda sig. En god del av dem som väljer högre utbildning gör helt enkelt fel val där enda effekten blir en studieskuld.

Jag tycker man skulle ta ungdomar som är arbetslösa och sätta i lågstadiet som hjälplärare. Man behöver ingen vidare utbildning för att hjälpa sjuåringar att staka sig genom sina första ord. Tösen går i tvåan nu. Per lektion satt hon och läste två eller tre meningar högt för resten av klassen. Sen sitta där hemma och läsa i femton minuter. Läsa högt dessutom så grabben inte kunde koncentrera sig på sina uppgifter.

In med ungdomar som sitter med småungarna så de får sina femton minuters läsning per dag i skolan. Eller traggla plus och minus med legoklossar som exempel. Så har jag fått göra för att förklara läxorna.

Låt dem samtidigt känna efter om läraryrket kan vara något för dem. Jag tror att man hade fått in mer rätt personal i skolans värld på det viset.

Sak samma är fullt tillämpligt inom vården. Där är också brist på personal. Man måste inte vara sjukvårdsutbildad för att sitta med på ett ålderdomshem, men man hade nog kunnat få många att bli intresserade av yrket eller komma fram till att det är något de absolut inte vill arbeta inom.

ja man får det man röstar på!
  • The Doctor
    040kille skrev 2013-09-13 18:40:53 följande:

Svar på tråden problem med läxläsning