Inlägg från: micromat |Visa alla inlägg
  • micromat

problem med läxläsning

Har du som förälder svårt med barnens läxläsning? Ja är det alltså jobbigt att sitta ner en stund och hjälpa barnen vid behov? Tycker du att barnen skulle få gå en timme längre om dagen i skolan för att slippa göra läxor hemma?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden problem med läxläsning
  • micromat
    LindaEfraim skrev 2013-09-13 07:51:45 följande:
    Fast nu var de tre fyra stucken vuxna som inte fattade. Även om du tycker det är pinsamt så är ju ändå barnet den som blir lidande eftersom ingen i hemmet kan hjälpa. Det är det som gör att läxor hemma gör att barn får olika förutsättningar. Alla borde få samma.

Fast barnet borde vara något mer "medveten" då dom troligtvis jobbat med det i skolan. Är det en uppgift man inte kan hjälpa med får man ta det med läraren..

Är ju inte allt för många år man hjälper barn med läxor, dessutom träffar man barnen lite som det redan är, blir ännu mindre om dom skå gå kvar i skolan och göra läxor där..

Man kommer aldrig någonsin få samma förutsättningar då man är bra/dålig på olika saker, har olika intressen mm..
  • micromat
    Tangent skrev 2013-09-13 08:36:22 följande:
    Fram till att sonen började skolan var jag ett stort "fan" av läxor. Men min pojke hatar att göra läxor, det tar oändlig tid med läxorna. Ibland kan vi sitta i två timmar och ändå blir inte hela läxan gjord. En förälder sitter med hela tiden trots detta går det inte. Tyvärr får han extra mycket läxor eftersom han inte kan koncentrera sig när de ska läsa/räkna på egen hand i skolan. Det är hög ljudnivå i klassen så detär inte konstigt att han inte kan koncentrera sig.

Men hur skulle du vilja ha det? Frågar inte för att va elak utan för att jag är nyfiken, tror du det skulle vara bättre för din son att va kvar i skolan och göra läxor? Eller har du något annat förslag?
Svar på tråden problem med läxläsning