Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

problem med läxläsning

Eftersom jag under gymnasiet redan gick mellan 8-16 eller 8-17 alla dagar, och hade en timmes resväg enkel väg så hade jag nog krackelerat om jag var tvungen att stanna en timme längre.
    Johodå, med en mamma som är journalist så har hon hjälpt mig mycket i samhällskunskapen att ta fram tidningsartiklar och liknande.  

• Mineralvatten
    Cornellia skrev 2013-09-12 23:15:00 följande:
    Jag tror inte att jag kommer ha problem med att hjälpa mina barn med själva uppgifterna, men jag tror faktiskt att vi kommer få svårt att hinna med.

Jag har aldrig förstått varför man inte kan göra skolarbetet i skolan, där det finns både utrymme, tid och utbildad personal, istället för att hålla på med dom löjligt korta dagarna. 
    läxor är till för kunskapen ska tragglas in. ofta är det ju genomgång under lektionstid och sen läxa och så kunskapscheck vid nästa lektion.
  • Mineralvatten
    040kille skrev 2013-09-13 18:40:53 följande:

Repetition och variation är grunden för kunskapen och då kommer nästa grej jag tycker skulle ändras.

Vi har brist på personal i skolans värld, framförallt utbildad personal. Vi har en ungdomslöshet som man bara inte får rätt på. Samtidigt sätter sig många i universitetets skolbänk för att vidareutbilda sig. En god del av dem som väljer högre utbildning gör helt enkelt fel val där enda effekten blir en studieskuld.

Jag tycker man skulle ta ungdomar som är arbetslösa och sätta i lågstadiet som hjälplärare. Man behöver ingen vidare utbildning för att hjälpa sjuåringar att staka sig genom sina första ord. Tösen går i tvåan nu. Per lektion satt hon och läste två eller tre meningar högt för resten av klassen. Sen sitta där hemma och läsa i femton minuter. Läsa högt dessutom så grabben inte kunde koncentrera sig på sina uppgifter.

In med ungdomar som sitter med småungarna så de får sina femton minuters läsning per dag i skolan. Eller traggla plus och minus med legoklossar som exempel. Så har jag fått göra för att förklara läxorna.

Låt dem samtidigt känna efter om läraryrket kan vara något för dem. Jag tror att man hade fått in mer rätt personal i skolans värld på det viset.

Sak samma är fullt tillämpligt inom vården. Där är också brist på personal. Man måste inte vara sjukvårdsutbildad för att sitta med på ett ålderdomshem, men man hade nog kunnat få många att bli intresserade av yrket eller komma fram till att det är något de absolut inte vill arbeta inom.

Till det tror jag att detta går att tillämpa på flera yrken.

ja man får det man röstar på!
Svar på tråden problem med läxläsning