• micromat

problem med läxläsning

Har du som förälder svårt med barnens läxläsning? Ja är det alltså jobbigt att sitta ner en stund och hjälpa barnen vid behov? Tycker du att barnen skulle få gå en timme längre om dagen i skolan för att slippa göra läxor hemma?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden problem med läxläsning
  • Lindsey Egot the only one
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:36:28 följande:
    Förstår att svenskar över lag är usel i matte? Det gör det ju nästan ännu bättre för då får ju barn och förälder jobba tillsammans för att finna en lösning.
    Fast jag hade 5 i matte men ibland fattar inte jag problemlösningen de ställer i böckerna men kan räkna ut det på mitt sätt och lär barnen det men då får de fel. Även jag fick fel i skolan av en ma lärare när jag inte löste problemet på deras sätt.
  • pluvdo
    LindaEfraim skrev 2013-09-12 23:33:09 följande:
    Om du läser denna så förstår du Malin bättre! www.familjeliv.se/Forum-3-281/m71082370.html
    Oj. Pinsamt.

För att inte tala om alla vuxna som skriver som småbarn. Hur skall de kunna hjälpa sina barn med läxorna ifall de själva inte ens i vuxen ålder lärt sig skriva på sitt eget språk än?
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • kaffeamanda
    LindaEfraim skrev 2013-09-12 23:40:38 följande:
    Fast jag hade 5 i matte men ibland fattar inte jag problemlösningen de ställer i böckerna men kan räkna ut det på mitt sätt och lär barnen det men då får de fel. Även jag fick fel i skolan av en ma lärare när jag inte löste problemet på deras sätt.
    Men pratar du inte med läraren då, och får handledning?
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:43:26 följande:
    Men pratar du inte med läraren då, och får handledning?
    Men om inte ens jag tänker som MA läraren utan helt annorlunda. Min äldsta dotter fattade enbart när jag hade genomgång med henne. I skolan satt hon som ett fån och fattade knappt något. Felet är att oftast lär man ut MA på ett eller två sätt fast det finns flera sätt eftersom allas hjärnor är olika.

Jag kan räkna på ett sätt som de flesta tycker är komplicerat men jag kan räkna ut mycket utan att ens behöva använda penna och papper. Även svårare tal. Men när det kommer på papper ser det krångligt ut även om lärarens sätt också är korrekt och jag förstår att lärarens sätt är rätt också men det blir för komplicerat i min hjärna om jag inte får tänka på mitt sätt.
  • pluvdo

Angående läxläsning så: Nu är sonen så liten så han har inte börjat skolan än, men när han har det så kommer jag hjälpa honom ifall det behövs. Det enda jag oroar mig för är att han skall vägra göra dem, ljuga och säga att han inte har några, "glömma" bort dem och sådana saker, för det gjorde jag när jag var liten och det fortsatte sedan när jag blev äldre och läxorna blev svårare. När jag var liten så kunde jag låta bli att göra läxorna och sedan ändå kunna svara på frågor under läxförhöret, men när kraven sedan ökade i takt med att jag blev äldre så hade jag svårare och svårare för det och i slutändan så sket det sig totalt. Om jag fått in en bra studieteknik samt -rutin redan sedan jag var liten så hade det kanske gått bättre för mig. Å andra sidan har jag ADHD också, så det hjälpte knappast situationen utan bidrog nog snarare till problemen med läxorna och skolarbetet.

Så så sett tror jag det kan vara bra med läxläsning i skolan. Då har lärarna koll på vilka läxor som skall göras plus att de kan ge mer stöd åt de barn som verkar behöva det.

Detta fanns i skolan när jag var runt 13-16, men då tror jag att jag redan var såpass gammal att det var svårt för mig att få in en bra göra-läxor-vana. Så jag satt och låtsades göra läxorna under den tiden medan jag istället satt och ritade, skruvade isär pennor, skrev dagbok och dylikt.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • kaffeamanda
    LindaEfraim skrev 2013-09-12 23:49:58 följande:
    Men om inte ens jag tänker som MA läraren utan helt annorlunda. Min äldsta dotter fattade enbart när jag hade genomgång med henne. I skolan satt hon som ett fån och fattade knappt något. Felet är att oftast lär man ut MA på ett eller två sätt fast det finns flera sätt eftersom allas hjärnor är olika.
    Jag kan räkna på ett sätt som de flesta tycker är komplicerat men jag kan räkna ut mycket utan att ens behöva använda penna och papper. Även svårare tal. Men när det kommer på papper ser det krångligt ut även om lärarens sätt också är korrekt och jag förstår att lärarens sätt är rätt också men det blir för komplicerat i min hjärna om jag inte får tänka på mitt sätt.

Ja, och då är det väl jättebra att du uppmärksammar detta genom att du haft läxläsning med din dotter. Om du inte hjälper henne att tänka på ett sätt som hon förstår så kommer det ju att vara ännu svårare för henne, sen får du väl prata med läraren och kanske rektor?
  • Utropstecknet

Har inga barn men kan tala om min egen erfarenhet som barn.

När jag gick i skolan var det uteslutande min pappa som hjälpte mig med läxorna. Det fungerade jättebra förutom matematiken. Han gick i skolan under 1950-talet och jag under 1990-talet och mycket hade förändrats i hur man tänker/räknar/gör uppställningar och uträkningar etc.

Så, förutom matematiken fungerade det perfekt med läxorna. Tyckte det var riktigt roligt!

• kaffeamanda
    pluvdo skrev 2013-09-12 23:52:18 följande:
    . Det enda jag oroar mig för är att han skall vägra göra dem, ljuga och säga att han inte har några, "glömma" bort dem och sådana saker
    I barnens skola (låg- och mellanstadie) så har de veckobrev och i det står det vilka läxor de har så än så länge så kan de inte ljuga för oss, annat blir det väl i högstadiet.
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:54:15 följande:

Ja, och då är det väl jättebra att du uppmärksammar detta genom att du haft läxläsning med din dotter. Om du inte hjälper henne att tänka på ett sätt som hon förstår så kommer det ju att vara ännu svårare för henne, sen får du väl prata med läraren och kanske rektor?
    Ja nu går hon pågymnasiet men grundskolan har varit en pina. De nya läroböckerna som följer den nya kursplanen är kanon. Alla på hela skolan arbetar med samma sak men olika svårighetsgrader. Det blir lättare att hjälpa barnen då och de kan även hjälpa varann men med ett barn med ADD med stora koncentrationssvårigheter och fruktansvärt dåligt arbetsminne ÄR läxorna ett helvete även för mig som förälder. Därför borde barn göra skolarbetet i skolan förutom ev glosor som man måste öva på.
  • sextiotalist
    LindaEfraim skrev 2013-09-12 23:33:09 följande:
    Om du läser denna så förstår du Malin bättre! www.familjeliv.se/Forum-3-281/m71082370.html
    Om man som inte vuxen kan lösa den uppgiften (dvs normalbegåvad) då är det pinsamt. Ett utmärkt problem att lösa hemma
Svar på tråden problem med läxläsning