Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one
    micromat skrev 2013-09-12 23:24:32 följande:

Läste också den och det var lite därför jag tog upp det.. Jag håller inte med Malin
    Om du läser denna så förstår du Malin bättre! www.familjeliv.se/Forum-3-281/m71082370.html
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:36:28 följande:
    Förstår att svenskar över lag är usel i matte? Det gör det ju nästan ännu bättre för då får ju barn och förälder jobba tillsammans för att finna en lösning.
    Fast jag hade 5 i matte men ibland fattar inte jag problemlösningen de ställer i böckerna men kan räkna ut det på mitt sätt och lär barnen det men då får de fel. Även jag fick fel i skolan av en ma lärare när jag inte löste problemet på deras sätt.
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:43:26 följande:
    Men pratar du inte med läraren då, och får handledning?
    Men om inte ens jag tänker som MA läraren utan helt annorlunda. Min äldsta dotter fattade enbart när jag hade genomgång med henne. I skolan satt hon som ett fån och fattade knappt något. Felet är att oftast lär man ut MA på ett eller två sätt fast det finns flera sätt eftersom allas hjärnor är olika.

Jag kan räkna på ett sätt som de flesta tycker är komplicerat men jag kan räkna ut mycket utan att ens behöva använda penna och papper. Även svårare tal. Men när det kommer på papper ser det krångligt ut även om lärarens sätt också är korrekt och jag förstår att lärarens sätt är rätt också men det blir för komplicerat i min hjärna om jag inte får tänka på mitt sätt.
    kaffeamanda skrev 2013-09-12 23:54:15 följande:

Ja, och då är det väl jättebra att du uppmärksammar detta genom att du haft läxläsning med din dotter. Om du inte hjälper henne att tänka på ett sätt som hon förstår så kommer det ju att vara ännu svårare för henne, sen får du väl prata med läraren och kanske rektor?
    Ja nu går hon pågymnasiet men grundskolan har varit en pina. De nya läroböckerna som följer den nya kursplanen är kanon. Alla på hela skolan arbetar med samma sak men olika svårighetsgrader. Det blir lättare att hjälpa barnen då och de kan även hjälpa varann men med ett barn med ADD med stora koncentrationssvårigheter och fruktansvärt dåligt arbetsminne ÄR läxorna ett helvete även för mig som förälder. Därför borde barn göra skolarbetet i skolan förutom ev glosor som man måste öva på.
    sextiotalist skrev 2013-09-13 06:58:24 följande:
    Om man som inte vuxen kan lösa den uppgiften (dvs normalbegåvad) då är det pinsamt. Ett utmärkt problem att lösa hemma
    Fast nu var de tre fyra stucken vuxna som inte fattade. Även om du tycker det är pinsamt så är ju ändå barnet den som blir lidande eftersom ingen i hemmet kan hjälpa. Det är det som gör att läxor hemma gör att barn får olika förutsättningar. Alla borde få samma.
    sextiotalist skrev 2013-09-13 08:06:34 följande:
    Nu anser jag att läxor ska vara av typen träningsuppgifter, självklart skulle läraren gå igenom hur man tänker inför en sådan uppgift.

Men de som anser att skolarbetet ska skötas i skolan, de bör inte heller fundera på att låta sina barn studera på gymnasiet, för där är det läxor hela tiden.

Tonåringen hemma ägnar säkert 2 timmar per dag åt läxor, provplugg eller förberedelser. Då kommer han inte hem tidigare än oss. Det beror inte på att han inte hänger med, utan att kraven är sådana.   
    Fast det beror ju helt på. Det som är 1-2 timmar för ett barn kan ta en halv kväll för ett barn med koncentrationssvårigheter och vagt arbetsminne.
    040kille skrev 2013-09-13 09:56:59 följande:

Det beror ju lite på vad det är för läxor. Min röst hamnade på någon timmes längre skoldag och mindre arbete hemma.

Engelska glosor och veckans ord i svenska är ju något man lär sig genom repetition. Ännu mer genom att faktiskt använda. Det är helt ok att ha det som uppgift hemma att läsa igenom och skriva en eller två gånger per dag.

Grabben går i femman nu, och jag kan inte förklara matten de har längre. De fyra räknesätten kan man ju traggla i oändlighet, men vissa av uppgifterna de kommer att ha längre fram har jag noll koll på hur jag ska förklara. Ännu mindre när man tillämpar uppgifterna så möjligheten att plocka ett exempel ur verkligheten finns inte. I det stora hela är jag tillbaka i femte klass själv.

Riktigt spännande kommer det att bli när de för in kemi och fysik på schemat längre fram. Jag klarade inte av att lära mig det själv, hur ska jag kunna sitta och förklara detta vid köksbordet för ungarna då? 

Min inställning är klart att skolarbete ska göras i skolan. Där finns kunnandet för att förklara, där finns tillgång till referenser och allt annat som behövs.

Sen har jag samma problem som trådskaparen. Ska man göra läxa i 20 minuter ägnar jag lätt en timme åt att få grabben att sätta sig ner med läxorna. Och den en och en halv timme det blir är det konstant plingplong på dörren av grannungar som ska snacka och leka. En högst påfrestande miljö med andra ord som brukar sluta med tjafs och irritation på varandra.   

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
    Håller helt med dig!

Och enligt skollagen får och är inte föräldrarna betrodda till hemundervisning eftersom de inte har behörighet. Ändå lämpar skolan över mycket på föräldrarna. Det går inte ihop.
Svar på tråden problem med läxläsning