problem med läxläsning
Läste Malin wollins blogg idag om läxläsning. En himla bra artikel. www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article17456861.ab
Läste Malin wollins blogg idag om läxläsning. En himla bra artikel. www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article17456861.ab
Det beror ju lite på vad det är för läxor. Min röst hamnade på någon timmes längre skoldag och mindre arbete hemma.
Engelska glosor och veckans ord i svenska är ju något man lär sig genom repetition. Ännu mer genom att faktiskt använda. Det är helt ok att ha det som uppgift hemma att läsa igenom och skriva en eller två gånger per dag.
Grabben går i femman nu, och jag kan inte förklara matten de har längre. De fyra räknesätten kan man ju traggla i oändlighet, men vissa av uppgifterna de kommer att ha längre fram har jag noll koll på hur jag ska förklara. Ännu mindre när man tillämpar uppgifterna så möjligheten att plocka ett exempel ur verkligheten finns inte. I det stora hela är jag tillbaka i femte klass själv.
Riktigt spännande kommer det att bli när de för in kemi och fysik på schemat längre fram. Jag klarade inte av att lära mig det själv, hur ska jag kunna sitta och förklara detta vid köksbordet för ungarna då?
Min inställning är klart att skolarbete ska göras i skolan. Där finns kunnandet för att förklara, där finns tillgång till referenser och allt annat som behövs.
Sen har jag samma problem som trådskaparen. Ska man göra läxa i 20 minuter ägnar jag lätt en timme åt att få grabben att sätta sig ner med läxorna. Och den en och en halv timme det blir är det konstant plingplong på dörren av grannungar som ska snacka och leka. En högst påfrestande miljö med andra ord som brukar sluta med tjafs och irritation på varandra.