• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Queenie70

Nu vill jag inte ha fler barn, för jag orkar inte, men om jag hade velat det så hade jag hellre adopterat än blivit gravid. Hade då görna adopterat ett barn i ungefär samma ålder som min son.dvs runt fem.

• Rocket Mania

Ja men bara från vissa länder och bara ett mycket litet barn (helst under 3 mån)

• Mamori

Nej, eftersom jag har ett barn med stora problem och vet att det är lätt att få SN (eller dolda SN)-barn då man adopterar och jag vill försöka undvika det så långt det går. Hade jag inte kunnat få barn alls så hade jag kanske övervägt det. Men i så fall bara från de länder jag har någon koppling till. Och ju mindre barn desto bättre. Jag är ganska dålig med barn och känner mig helt awkward kring kompisars barn om de inte är väldigt små, så jag tror att det skulle kunna bli jobbigt för barnet.

• Siri29

Är ni som svarat själva adopterade?

• Tuffen

Nej, jag tror inte det. För mig var det viktigt att få egna, biologiska barn. Jag har känt dem från allra första början (i magen) och jag vet vad de har varit med om. Inga hemligheter, inga luckor. Dessutom liknar de mig både till sätt och utseende. Att ta hand om någon annans barn hade nog inte varit aktuellt för mig, det hade känts som ett andrahandsalternativ. 

• Akua

Ja! Jag har varken barn eller man men hoppas på att både få biologiska och adoptera ett barn från ett afrikanskt land där jag har varit flera gånger och känns som mitt andra hem. Därav skulle det var extra kul att "ha ett barn därifrån" :)

• Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-23 20:18:28 följande:
    Nej, jag tror inte det. För mig var det viktigt att få egna, biologiska barn. Jag har känt dem från allra första början (i magen) och jag vet vad de har varit med om. Inga hemligheter, inga luckor. Dessutom liknar de mig både till sätt och utseende. Att ta hand om någon annans barn hade nog inte varit aktuellt för mig, det hade känts som ett andrahandsalternativ. 

Respekterar dina tankar helt och fullt, men vill bara skriva att till sättet kan ju ett adoptivbarn likna sina adoptivföräldrar. Tror väldigt mycket handlar om det sociala där, och mindre om gener.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?