• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:24:29 följande:
    Mitt svar är nej. Jag funderar faktiskt inte så mycket på varför, jag bara känner. Jag känner att det skall vara ett barn som har mina gener och som ser ut som mig, ett barn jag kan relatera till helt enkelt. Hade jag inte kunnat få egna barn så kanske jag hade haft en annan uppfattning men nu lever ju var och en sitt eget liv.

Om jag får gissa så blev du själv gravid ganska lätt. Tror att de som adopterar ofta gör det när de upplever hur stark barnlängtan kan vara.
  • traveler
    Siri29 skrev 2013-08-24 19:31:09 följande:

Om jag får gissa så blev du själv gravid ganska lätt. Tror att de som adopterar ofta gör det när de upplever hur stark barnlängtan kan vara.
    Nu är jag man och kan inte bli gravid men det kan ju också vara killens spermier som är för svaga som gör att han inte kan bli far på naturlig väg.

Ja det är väl ingen hemlighet att de som inte fått barn och börjar komma upp i åldrarna ser adoption som ett alternativ. Jag tror dock att adoption många ggr är en last resort för människor som redan prövat alla sätt att få barn på.
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:47:08 följande:
    Nu är jag man och kan inte bli gravid men det kan ju också vara killens spermier som är för svaga som gör att han inte kan bli far på naturlig väg. Ja det är väl ingen hemlighet att de som inte fått barn och börjar komma upp i åldrarna ser adoption som ett alternativ. Jag tror dock att adoption många ggr är en last resort för människor som redan prövat alla sätt att få barn på.

Hur hade du kännt för spermiedonation då, om inte dina spermier kunna göra din tjej/ sambo/ fru gravid? Hade det varit ett ok alternativ? D hade du ju inte heller kunnat se dig själv i barnet.
  • traveler
    Siri29 skrev 2013-08-24 19:49:41 följande:

Hur hade du kännt för spermiedonation då, om inte dina spermier kunna göra din tjej/ sambo/ fru gravid? Hade det varit ett ok alternativ? D hade du ju inte heller kunnat se dig själv i barnet.
    Jag kan inte svara på det eftersom jag inte befunnit mig i den situationen.
  • Dr Mupp
    Siri29 skrev 2013-08-24 19:24:52 följande:

Jaha. Har du sett barnhemsbarn sitta fastkedjade i Kina? Barn som lämnats på en soptipp i Indien - det är liksom inte så att föräldrana får betalt för dem.
    Jag lägger heller pengar och energi på att barnen ska få det bättre i hemlandet. För de pengar som det kostar att adoptera ett barn kan man göra en hel del skillnad för flera barn på plats. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:57:25 följande:
    Jag lägger heller pengar och energi på att barnen ska få det bättre i hemlandet. För de pengar som det kostar att adoptera ett barn kan man göra en hel del skillnad för flera barn på plats. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Det är ju i och för sig bra. Men jag är inte köpt. Varje adoptionshistoria är unik och jag blir ledsen när folk generaliserar på det sättet.
  • Siri29
    traveler skrev 2013-08-24 19:53:50 följande:
    Jag kan inte svara på det eftersom jag inte befunnit mig i den situationen.

Men kan du inte tänka hur du skulle resonera. Rent hyptetiskt. Adoption var ju uteslutet för att dina henerinte var med i bilden. Spermiedonation och äggdonation innebär ju också att generna inte heller går vidare i nästa generation?
  • FridaKarin

Svar: Ja, det skulle jag absolut kunna göra

Motivering: Jag har ett stort hjärta med plats för många barn till <3

• Siri29
    FridaKarin skrev 2013-08-24 20:02:33 följande:
    Svar: Ja, det skulle jag absolut kunna göra Motivering: Jag har ett stort hjärta med plats för många barn till <3

• Tuffen

Bara för att man inte kan tänka sig att adoptera betyder det inte att man har ett minimalt hjärta...... 

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?