Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
Motivera gärna ditt svar.
Motivera gärna ditt svar.
Ja, jag är alldeles övertygad om att jag hade velat ge det ett försök om jag hade haft svårt att bli gravid. Och det hade säkert varit en spännande resa att göra om så hade blivit fallet. Det som jag (med ett utifrånperspektiv) tycker verkar oerhört tungt med det sättet att bli förälder är alla dessa moment av väntan (väntan på utredning, väntan på godkännande, köer till landet, väntan på barnbesked, väntan på att få resa, osv, osv). Jag fattar inte att folk inte blir galna på kuppen.
När vår utredning visade att vi behövde hjälp för att få barn, var mitt förstaval adoption, men sambons IVF, vilket är billigare och kan gå snabbare, så han "vann". Jag har vänner som adopterat och vet att jag ser de barnen som lika egna som andras hemmatillverkade, så biologiska band är tämligen irrelevanta för mig. Det är dem man växer upp med som är viktigast.
Ja, hade jag haft en stark barnlängtan och svårt att få barn så skulle jag absolut kunna göra det. Enda negativa är ju att det verkar lite krångligt med mycket pappersarbete och sånt...
Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att adoptera. Av många olika anledningar. Jag vill gärna bli gravid igen, få vara med om en graviditet till. Att vara gravid är så mysigt att jag skulle kunna vara det hela tiden. Även om det är förenat med massor av oro. Jag ville att barnet skulle ha våra gener och vara vårt på riktigt. Titta efter likheter hos oss. Få vara med från början. För mig är det helt otänkbart att ta emot en 2 - åring. Jag ville ha ett litet barn. Därtill ett barn vars utseende inte skiljer sig från vårt eget allt för mycket. Barnet ska kunna tas av utomstående att vara vårt eget. Vet inte hur jag skulle ställt mig till äggdonation eller spermadonation. Spermadonation för då skulle barnet vara mitt. Äggdonation om det absolut inte fanns något alternativ förutom adoption, men inte då jag har ett biologiskt barn. Då skulle de bara bli halvsyskon.
Känner att den här tråden för övrigt blev rätt poänglös. Lade den under adoption vuxen för att jag ville att andra som sälva är adopterade skulle berätta hur de resonerade. Men det verkar inte som att ni som svarar själva är adopterade. Kan inte familjeliv så bra, tydligen blev min fråga nte tydlig nog.