• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-23 20:18:28 följande:
    Nej, jag tror inte det. För mig var det viktigt att få egna, biologiska barn. Jag har känt dem från allra första början (i magen) och jag vet vad de har varit med om. Inga hemligheter, inga luckor. Dessutom liknar de mig både till sätt och utseende. Att ta hand om någon annans barn hade nog inte varit aktuellt för mig, det hade känts som ett andrahandsalternativ. 

Sen handlar det ju inte om att "ta hand om någon annas barn" utan att ta till sig ett barn som sitt eget, det är väl det adoption betyder, om man ser till själva ordet, om jag inte har fel. Kanske hade du resonerat annorlunda om du av någon anledning inte kunnat få biologiska barn? Är du själv adopterad?
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:17:11 följande:
    Ja,men vi får inte tyvärr. Får bli embryoadoption istället.

Får jag fråga varför?
  • elyse

Kanske, men jag tror inte att vi skulle bli godkända då maken har en diagnos inom autismspektrat. Sedan har jag en bild av att de flesta barn som blivit lämnade på barnhem har en mycket trasig bakgrund där släkten av någon anledning inte kunnat hjälpa mamman att ta hand om barnet - p.g.a. drogmissbruk, kanske? Jag tänker då speciellt på Östeuropa. Är barnet lite äldre vid en adoption kan det redan vara mycket emotionellt medtaget. Bekanta till min familj adopterade en flicka från Rumänien och hon var runt året och det tog lång tid innan de ens kunde hålla i henne utan att hon blev hysterisk. :(

• Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:20:47 följande:

Får jag fråga varför?

Inte 100% arbetsför vilket man måste vara. Ingen hänsyn tas till att maken är det eller att man uppfyller allt annat,man anses värdelös. Nu är vi för gamla också,men inte när vi började.  Men barn ska vi ha ändå,bara inte genetiska.
  • evelinaeee

det skulle jag absolut kunna tänka mig, det är troligtvis någonting som jag kommer att göra i framtiden oavsett om jag kan få biologiska barn eller inte..

• Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:23:42 följande:
    Inte 100% arbetsför vilket man måste vara. Ingen hänsyn tas till att maken är det eller att man uppfyller allt annat,man anses värdelös. Nu är vi för gamla också,men inte när vi började.  Men barn ska vi ha ändå,bara inte genetiska.

Hade jag ingen aning om. Nu är ju det här off topic, blev nyfiken, men säg till om jag är för nyfiken. Går det inte bra med antingen äggdonation eller spermiedonation? Trodde mest ensamstående gjorde embryoadoption? Lycka till med att få ert barn!
  • Thotis90

Nej. Jag vill endast ha biologiska barn och om jag inte kan bli gravid igen så är det inte meningen att jag skall ha barn överhuvudtaget. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Tuffen
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:17:53 följande:

Sen handlar det ju inte om att "ta hand om någon annas barn" utan att ta till sig ett barn som sitt eget, det är väl det adoption betyder, om man ser till själva ordet, om jag inte har fel. Kanske hade du resonerat annorlunda om du av någon anledning inte kunnat få biologiska barn? Är du själv adopterad?
    Jag är inte adopterad. Vem vet hur man skulle ha resonerat om man inte hade kunnat få biologiska barn? Det är ju omöjligt att veta. 
  • Jag är bara jag
    Siri29 skrev 2013-08-23 21:32:27 följande:

Hade jag ingen aning om. Nu är ju det här off topic, blev nyfiken, men säg till om jag är för nyfiken. Går det inte bra med antingen äggdonation eller spermiedonation? Trodde mest ensamstående gjorde embryoadoption? Lycka till med att få ert barn!
    Spermiedonation är ju ingen mening för oss eftersom det är mina ägg det är fel på. Äggdonation skulle ju gå,men vi struntar i att vi ska matcha vårt barn och ÄD är jättedyrt så då kör vi med EA istället. Det är absolut inte bara ensamstående som gör det,känner till flera par som planerar det i höst/vår. Känns jättespännande! Glad
  • Breakdown

Jag anser att adoption är ett ypperligt sätt för ofrivilligt barnlösa att ändå skaffa barn men jag skulle nog aldrig kunna göra det, för mig är en del av upplevelsen med att skaffa barn att få vara gravid, kunna känna mitt barn växa och få föda fram det. Sen hur jag skulle resonera den dagen en läkare säger att jag inte kan få fler barn men jag ändå vill ha fler det vet jag inte.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?