• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • FridaKarin

Gör en ny tråd som heter: skulle du som adopterad kunna tänka dig att adoptera :) då kanske du får bättre svar. För jag tror att de flesta svarade utan att själva vara adopterade (jag tex)

• FridaKarin

Jag har en nära vän som är adopterad från sydkorea och hon och hennes man har en biologisk dotter. Hon och hennes man har pratat om att adoptera :)

• Siri29
    FridaKarin skrev 2013-08-24 22:05:03 följande:
    Gör en ny tråd som heter: skulle du som adopterad kunna tänka dig att adoptera :) då kanske du får bättre svar. För jag tror att de flesta svarade utan att själva vara adopterade (jag tex)

Tack. Trodde det framgick när jag lade tråden här, men som sagt - ny på detta forum.
  • Omogen citron
    Siri29 skrev 2013-08-24 19:29:54 följande:
    Gissar att du aödrig upplevt ofrivillig barnlöshet.

Även ofrivilligt barnlösa har en moral!
  • Omogen citron
    Siri29 skrev 2013-08-24 21:56:15 följande:
    Jag kan garantera att folk som använder sig av spermiedonation exempelvis inte resonerar som du. Det är inte så att mannen i de paren inte ser barnet som hans bara för att det inte har hans gener. Inte heller ser man på det som halvsyskom etc. För mig verkar det vara lite sorgligt att vara så hooked på biologi som du är. Ditt barn kanske inte blir/är likt dig eller din man ändå. Eller delar dina intressen. Kärleken till barn har inte med gener att göra.

Varför är det sorgligt? Alla vill inte adoptera och det är helt okej. Alla måste inte vilja adoptera.
  • Siri29
    Omogen citron skrev 2013-08-25 04:32:30 följande:
    Varför är det sorgligt? Alla vill inte adoptera och det är helt okej. Alla måste inte vilja adoptera.

Nej, och det skrev jag inte heller.
  • Siri29
    Omogen citron skrev 2013-08-25 04:30:07 följande:
    Även ofrivilligt barnlösa har en moral!

Mina föräldrar har moral. Och så andra som adopterar. Det är inte per definiton omoraliskt att doptera. Du vet inget om hur mitt liv hade varit.
  • Tuffen
    Siri29 skrev 2013-08-25 09:47:27 följande:

Mina föräldrar har moral. Och så andra som adopterar. Det är inte per definiton omoraliskt att doptera. Du vet inget om hur mitt liv hade varit.
    Det vet ingen, inte du heller. 
  • Hjärtat längtar

Vi valde bort donation och valde att adoptera! Vi har nu världens underbaraste son! Det kunde verkligen inte blivit bättre!
    Att kunna älska ett barn som inte är sitt biologiska har jag aldrig tvivlat på! Det är inte viktigt!
    Jag älskar min man, min son, min syster och ingen av dem är jag biologisk släkt med!
    (Jag är inte adopterad)

Jag tycker du har mycket kloka tankar Siri29
    Synd att du inte fick svar från de personer du hoppats på! 

• Hjärtat längtar
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:17:11 följande:
    Ja,men vi får inte tyvärr. Får bli embryoadoption istället.
    Det borde väl vara utredning och krav även på embryoadoption! Är det inte det?
  • Jag är bara jag
    Hjärtat längtar skrev 2013-08-28 00:04:02 följande:
    Det borde väl vara utredning och krav även på embryoadoption! Är det inte det?
    Ingen utredning i den bemärkelsen som det är att adoptera. Och varför skulle det vara det? Man bär och föder barnet själv ju och ingen som inte verkligen ville ha barn skulle ens komma på tanken att göra EA. Men vissa krav finns det. Åldersgränsen är 49-50,man får inte vara smittad av könssjukdomar och inte ha högt TSH. Bl.a.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?