• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Omogen citron

Nej, det skulle jag inte. Inte pga att barnet inte skulle vara mitt biologiska eller dylikt, utan för att jag inte vill genomgå utredningen som krävs. Socialen gör ju en rätt gedigen utredning, och jag vill inte få mitt liv granskat på det sättet, det skulle inte kännas bra.

Dessutom kan jag få barn och det skulle kännas fel mot alla som inte kan det. Det betyder att de får vänta ännu längre tid på sitt älskade barn. Tyvärr har ju de som inte kan få barn förtur, de borde ha förtur.

Så tillsist är det väldigt dyrt och de pengarna lägger jag gärna på annat eftersom jag nu kan få barn.

Kan tillägga att jag inte ens får adoptera, så det är inget verkligt problem.

• Fjonkis

Nej. Jag kan få biologiska barn. Vet inte hur det med adoption fungerar riktigt men jag antar att det är en sorts kö man står i? Skulle kännas fel utav mig och "ta någon annans plats". Tycker det är fantastiskt att adoption finns som val för de som inte kan/vill ha biologiska barn.

• Dr Mupp

Nej tycker det är osmakligt att rika västerlänningar kan åka och köpa fattigas barn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • traveler

Mitt svar är nej. Jag funderar faktiskt inte så mycket på varför, jag bara känner. Jag känner att det skall vara ett barn som har mina gener och som ser ut som mig, ett barn jag kan relatera till helt enkelt. Hade jag inte kunnat få egna barn så kanske jag hade haft en annan uppfattning men nu lever ju var och en sitt eget liv.

• Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:18:19 följande:
    Nej tycker det är osmakligt att rika västerlänningar kan åka och köpa fattigas barn. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Jaha. Har du sett barnhemsbarn sitta fastkedjade i Kina? Barn som lämnats på en soptipp i Indien - det är liksom inte så att föräldrana får betalt för dem.
  • Tuffen
    Siri29 skrev 2013-08-24 19:24:52 följande:

Jaha. Har du sett barnhemsbarn sitta fastkedjade i Kina? Barn som lämnats på en soptipp i Indien - det är liksom inte så att föräldrana får betalt för dem.
    Det förekommer dessvärre också, bakom kulisserna. 
  • Tuffen
    Tuffen skrev 2013-08-24 19:26:39 följande:
    Jag menar inte att människor här köper barn, men nog kan det förekomma att någon betalar för att barn ska bli lämnade utomlands. Naivt att tro något annat. 
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-24 19:26:39 följande:

Inte just det som lämnar sina barn på soptippar. Sen att det förekommit att föräldrar fått betalt är givetvis förkastligt. Och samarbeten med vissa länder har väl upphört på grund av det om jag minns rätt.
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-24 19:27:54 följande:
    Jag menar inte att människor här köper barn, men nog kan det förekomma att någon betalar för att barn ska bli lämnade utomlands. Naivt att tro något annat. 

Jag menar inte att jag tror att pengaväxling aldrig förekommit, men att tro att pengaväxling ligger bakom samtliga fall av adoption är också naivt. Svartvita bilder av verkligheten är oftast naiva.
  • Siri29
    Dr Mupp skrev 2013-08-24 19:18:19 följande:

Gissar att du aödrig upplevt ofrivillig barnlöshet.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?