• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • FruNyfiken

Ja, det är något vi pratat om här hemma. Vi hade ett barn och diskuterade adoption pga att jag tycker att man, vi, jag, måste ta hand om de barn som redan finns och som behöver en familj och kärlek. Sedan blev jag oplanerat gravid med tvillingar. Just nu känns det inte som att vi har möjlighet, men tanken finns där fortfarande.

• Boringbrick

I första hand skulle jag vilja ha biologiska barn, men skulle det inte vara möjligt så skulle jag absolut överväga adoption. Önskan om barn i framtiden har alltid funnits, så jag skulle absolut göra vad som krävs för att få barn. Dock skulle jag nog adoptera en bebis/småbarn för att "börja från början". Så för att sammanfatta: adoption är inte mitt första val, men finns absolut som ett alternativ!

• Thotis90
    Siri29 skrev 2013-08-23 22:09:25 följande:

Alltså varken spermiedonation eller äggdonation skulle kunna bli aktuellt för dig? Lycka till och hoppas du får det barn du önskar så snart som det bara går!
    Nej. Jag ser ingen mening med spermiedonation då sambons spermier är av bra kvalitet och äggdonation när jag har bra ägg (vad är då vitsen med det?). 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Jemp

Ja, om det skulle visa sig att jag inte kan få egna barn. Jorden är överbefolkad så det räcker och blir över, men jag vill uppleva graviditet och förlossning också.

• Siri29
    Thotis90 skrev 2013-08-23 23:35:47 följande:
    Nej. Jag ser ingen mening med spermiedonation då sambons spermier är av bra kvalitet och äggdonation när jag har bra ägg (vad är då vitsen med det?). 

Jag menade mer hypotetiskt. Om din sambo inte haft bra spermier, hade du resonerat så som du skrev i ett tidigare inlägg - att det inte skulle bli några barn i så fall.
  • Sevillana

Ja, absolut. Av rent egoistiska skäl, jag vill ha barn. Nu kunde jag få det via magen men om det inte gick skulle jag inte tveka att påbörja en adoptionsprocess.

• Thotis90
    Siri29 skrev 2013-08-23 23:51:17 följande:

Jag menade mer hypotetiskt. Om din sambo inte haft bra spermier, hade du resonerat så som du skrev i ett tidigare inlägg - att det inte skulle bli några barn i så fall.
    Jag hade kunnat överväga spermiedonation om han hade gått med på det, men äggdonation hade jag valt bort (vare sig han kunnat överväga det eller ej).
  • Jag är bara jag
    Mamori skrev 2013-08-23 22:26:42 följande:
    Jag gissar att EA är billigare eftersom man kan ha embryot nedfruset medan vid ÄD måste man ha en donator och matcha in hennes cykel och båda behöver mediciner, men rätta mig om jag har fel?
    Ja,delvis beror det på det,men även på att man helt kan slopa att matcha embryona och då tar man vad som finns s.a.s. Det finns dock embryon för EA som är gjorda av spermie-och äggdonatorer,men även "vanliga" överblivna embryon. Dyrast är alltså äggdonation med matchning och billigast EA av vanliga embryon utan matchning.
  • Knäck

Adoption är vårt förstahandsval. Det känns som det rätta att göra när det ser ut som det gör i världen och gener är inte viktiga för mig och min sambo. Om det blir adoption återstår dock att se - jag är för ung, vi har inte råd och det kommer ett begränsat antal barn till Sverige. De som inte kan få biobarn bör ju i första hand få glädjen att ta emot ett adoptivbarn.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?