• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Lullabay

Nää illamående har jag aldrig haft i mina graviditeter. Alltid sluppit, inte ens lite i tidigt stadie :P

• Sajood

Vi har också en ihopsatt spjälsäng och har tvättat igenom de flesta kläder och sånt. Trots att det är 7 veckor kvar så känns det skönt att vara förberedd. Jag har en syster som fått barn väldigt tidigt (vecka 29) och är nog lite påverkad av det. Just nu så fixar vi med babyskydd, skötväska, täcke och kudde plus lite andra småsaker. Som jag ser det så är det en viktig del i den mentala förberedelsen att komma i ordning och så är det ju så mysigt så det kan man väl unna sig?! :)

• Sajood

Angående olika krämpor: Jag har också fått lite illamående igen (inte så kraftigt, men det finns där) när jag inte har ätit på ett tag. Det är mest påtagligt på morgonen. Mina fötter var mer svullna förut (kanske på grund av värmen tidigare). Värst för min del är att jag är väldigt trött och att jag har börjat sova ganska oroligt. Är väldigt glad att jag kan vara ledig en dag i veckan så att jag hinner vila upp mig. Är väldigt trött efter fyra dagar på jobbet!

• Lullabay

Sajood, håller med dig! Kändes mycket "verkligare" när fick pyssla lite med det där och göra i ordning ordentligt. Man känner sig förberedd och lite lugnare på så sätt. Mental förberedelse idd!! :)

• Lullabay

Det förstår jag att du är. Tycker själv det ska bli skönt att gå ner till 75% nu nästs vecka. Fast jag har valt att fortsätta jobba 5 dagar i veckan fast bara 6 timmar om dagen då istället. Ska bli underbart med kortare dagar ärligt talat :P Är helt slut och vill bara hem där runt 14:00-15:00:P

• Sajood
    Lullabay: Ja, för mig är det verkligen ett sätt att komma närmare att förstå vad som är på gång. :) Kanske är skillnad om man redan har barn (vad vet jag?), men eftersom det känns ganska overkligt så är det bra (och otroligt roligt!) att konkretisera det hela genom att fixa barnrum, fylla upp med kläder i garderoben med mera...
  • Sajood
    Lullabay: Jag velade lite mellan att ta en dag helt ledig eller att jobba kortare dagar. Eftersom jag använder semesterdagar för att finansiera ledigheten så blir det mer korrekt på det här sättet (men jag hade säkert kunnat komma överens med min arbetsgivare om ett annat upplägg). Dessutom var jag lite orolig för att jag skulle fastna kvar och inte gå hem i tid och då kändes det lättare att ha en helt ledig dag. Tredagarshelg känns väldigt lyxigt!
  • Therese S

Idag fick jag mitt datum , har bf 12 okt ! Men blir snittad 3 okt i Falun ! Det närmar sig .. Ska iväg nästa vecka för en extra mätning av magen , den hade inte växt nånting från förra besöket ! + att jag ska få blod intravinöst, har så dåligt blodvärde ! :/ hoppas ni andra mår bra :)

• Lullabay

Therese S, härligt att du fått veta datum!! Menae du att du ska få järn via dropp för att öka blodvärdet? Bm diskuterade det med mig iaf, hade ett hb på 93..sämsta värdet låg på 76 :P. Men jag får se vad det sista blodprovet jag lämnade igår sa innan jag vet vad det blir för åtgärd. Mår väl ok här annars, trött, ont och svullen i fötter och så...det vanliga :P

• LinnElin

Therese S - Skönt att ha fått ett datum! Min BM kollade inte mitt Hb sist då jag var ärligt och sa att jag har glömt att ta dem. Vad ligger ditt Hb på? Mitt ferritinvärde ligger ALLTID lågt (mellan 6 och 20) men det verkar inte vara lika viktigt under graviditeten som Hb-värdet eller har jag fel?

Linnéa 100107, BF 131030
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?