• marmelad

5-åring som har svårt att somna på kvällarna

Jag har en 5-årig son som har svårt att komma till ro och somna på kvällarna, och har väl egentigen alltid haft det. Det kan ofta ta 1-2 timmar innan han somnar. Ibland ännu längre. 
    Förr har vi legat bredvid honom tills han somnar, men i snart ett år så har han somnat själv med en saga på stereon. Vissa kvällar liggar han stilla i sin säng, men det kan ändå ta flera timmar innan han somnar. Vissa kvällar springer han upp och ner ur sängen flera gånger, innan han äntligen kommer till ro. 
    Jag tycker att det borde vara väldigt jobbigt för honom att ha så svårt att komma till ro?
    Hans bröder väcker honom oftast runt kl 6 på morgonen, men trots det så tar det lång tid för honom att somna på kvällen. Han brukar lägga sig mellan kl 19-20. 
    Någon som har tips på hur man kan få honom att varva ner och somna snabbare? 

• Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna
  • Annelie 76
    lisadragon skrev 2013-08-01 23:43:41 följande:
    att jobba ÄR semester!! Jag jobbar halvtid 2 dagar i veckan, en stor del för att sonen inte klarar av dagis, jag klarar inte heller av honom jämt men han är mkt speciell och det är bara jag, dock så frågar mannen  om nån ska med honom ex fiska, barnen skriker i kör att dom inte vill följa med om inte mamma ska följa med.. och nä, jag vill ju vara hemma för jag vill inte fiska med två barn, för det är inte att fiska utan det är att barnvakta medans mannen fiskar och två barn ska ex fiskas upp ;)..

Sonen skulle aldrig frivilligt folja med sin far hur som helst, jag måste ljuga och säga att jag ska jobba och detta stör mig för om sonen säger nä, jag vill va med mamma så åker mannen bara, han kan ta ungen under armen och åka anser jag :P..
    MEN, jag tycker galet synd om mannen som faktiskt försöker men båda barnen vägrar följa med honom, dottern är ganska glad att få göra saker så hon följer med ibland, men vill jag göra nåt då får jag nästan alltid ha två barn med mig eller så får jag skala av dom från armar och ben för att åka själv.
    Ush, fattar inte varför dom inte vill vara med sin far....

Förlåt för att jag tog plats i tråden, skapar en egen, nånstans..
    De vill kanske inte vara med honom för att de inte känner honom dvs de är med honom för lite. Kanske är det också så att du är engagerad i dem medan med pappa får de klara sig själva och tycker det är jobbigt/tråkigt?
  • ModestyBlaze
    lisadragon skrev 2013-08-01 22:54:05 följande:
    har en son på 5 år som har så grava sömnstörningar och är så hyperaktiv att han kan vara vaken dygnet runt, vända helt på dygnet och göra samma sak igen, lägger vi honom kl 19, somnar han inte förrns 23-i bästa fall! Han är totalt hopplös vad gäller att sova och vara lugn.
    Han äter melatonin sen ett år tillbaka och det somnar han av om han får dubbel dos(2mg). då blir han trött.
    Han är även misstänkt att ha adhd/asperger så han är extremt krävande och kvävande, och just nu är jag aningens sur på att han inte kan vara tyst för kl är 23 och det kommer ta minst en timme till innan han somnar och jag har halsfluss så jag är bara LITE trött och LITE bitter;)
    Hej, är det flytande melatonin eller Circadin han får? Det kan vara värt att prova Circadin också. Brukar i alla fall vara bra för barn med just dessa symptom.
  • JennyL29

Ojoj känner så igen mig men sonen är nu 8 kanske hållit på sedan han var ca 5 år.... Han har med sett för mycket på tv sommar mer nöjd o snabbar om vi mågs innan annars ropar efter oss tio ggr om dikten och datten

• Mamma till bröderna bus

Lisadragon- jag har en son på 20 mån han äter melatonin ( 8mg) och theralen (5-10 droppar) har du fått testa den kombon? Funkar hyffsat här iaf.. just ni testar vi att bara ge 1mg melatonin och 5 droppar theralen för det känns som om han vaknar tidigare ju mer melatonin han får. Han har då självklart grava sömnstörningar och är mer eller mindre hyper (övertrött)

• lisadragon
    Mamma till bröderna bus skrev 2013-08-11 21:46:29 följande:
    Lisadragon- jag har en son på 20 mån han äter melatonin ( 8mg) och theralen (5-10 droppar) har du fått testa den kombon? Funkar hyffsat här iaf.. just ni testar vi att bara ge 1mg melatonin och 5 droppar theralen för det känns som om han vaknar tidigare ju mer melatonin han får. Han har då självklart grava sömnstörningar och är mer eller mindre hyper (övertrött)

Har provat theralen, han slog över i himöret och blev aggresiv samt att han började blöda näsblod och tappade känslan att kissa så han kissade bredvid toan el i kläderna, ush, inte theralen igen, det är ingen vänlig medicin:(
  • Mamma till bröderna bus

Usch lät inte bra.. melatonin då? Det är på licens, och lite bök men helt klart värt det..

lisadragon skrev 2013-08-20 09:04:39 följande:
    Har provat theralen, han slog över i himöret och blev aggresiv samt att han började blöda näsblod och tappade känslan att kissa så han kissade bredvid toan el i kläderna, ush, inte theralen igen, det är ingen vänlig medicin:(

• ModestyBlaze

Det finns olika melatonin. Det finns det som hjälper insomningen i flytande form (verkar snabbare) kapsel som tar lite längre tid och sen finns tabletter cirkadin som har en depot verkan och funkar hela natten. Du kan få prova lite olika och kanske en kombo inna ni hittar er väg.

• Bambusa

hej hej! har för en vecka sen äntligen fått hjälp med 5åriga dotterns sömnproblem, som pågått sen i våras.. läkaren skrev ut theralen, 10droppar, och dom 3första nätterna sov hon som en liten gris.. men sen har hon börjat vakna runt 2.. psykologen prata då om melatonin, men att de va svårt att få ut de.. men som ja fattat finns de ju på hälsokost med?? törs man köpa den??   innan theralen sov hon grunt och små korta stunder, sammanlagt ´runt 3 timmar/natt..  jag sökte hjälp redan i våras, men dom slarvade bort remissen, sen ringde ja upp igen i slutet på augusti när ja tyckte dom borde kommit ikapp efter sommarn..  alla blodprover var normala..

ni med barn som tar sömnmedicin, hur många timmar får dom ihop per natt ? nått uppvaknande under natten?

• ModestyBlaze
    Bambusa skrev 2013-12-05 16:50:28 följande:
    hej hej! har för en vecka sen äntligen fått hjälp med 5åriga dotterns sömnproblem, som pågått sen i våras.. läkaren skrev ut theralen, 10droppar, och dom 3första nätterna sov hon som en liten gris.. men sen har hon börjat vakna runt 2.. psykologen prata då om melatonin, men att de va svårt att få ut de.. men som ja fattat finns de ju på hälsokost med?? törs man köpa den??   innan theralen sov hon grunt och små korta stunder, sammanlagt ´runt 3 timmar/natt..  jag sökte hjälp redan i våras, men dom slarvade bort remissen, sen ringde ja upp igen i slutet på augusti när ja tyckte dom borde kommit ikapp efter sommarn..  alla blodprover var normala..

ni med barn som tar sömnmedicin, hur många timmar får dom ihop per natt ? nått uppvaknande under natten?
    Den melatonin som man kan hitta på nätet, köper man typ från europa eller USA, det går inte att köpa så mycket melatonin på hälsokosten i sverige. Sen vill du ha en med "time release" eller depot verkan om hon vaknar 02, i vissa fall måste man kombinera, detta görs helst bäst med läkarhjälp. För melatonin krävs ett speciellt tillstånd som är svårt att få av läkare, därför skriver de hellre ut theralen. Men Circadin är som vilket recept som helst, men går inte på högkostnadsskyddet och då blir det ganska dyrt, Men värt att prova kan jag tycka. Jag har ätit circadin i många år nu på recept men får betala kalaset själv. Theralen har jag också provat, vill jag inte ge min värsta fiende, det värsta jag varit med om.

Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna