• marmelad

5-åring som har svårt att somna på kvällarna

Jag har en 5-årig son som har svårt att komma till ro och somna på kvällarna, och har väl egentigen alltid haft det. Det kan ofta ta 1-2 timmar innan han somnar. Ibland ännu längre. 
    Förr har vi legat bredvid honom tills han somnar, men i snart ett år så har han somnat själv med en saga på stereon. Vissa kvällar liggar han stilla i sin säng, men det kan ändå ta flera timmar innan han somnar. Vissa kvällar springer han upp och ner ur sängen flera gånger, innan han äntligen kommer till ro. 
    Jag tycker att det borde vara väldigt jobbigt för honom att ha så svårt att komma till ro?
    Hans bröder väcker honom oftast runt kl 6 på morgonen, men trots det så tar det lång tid för honom att somna på kvällen. Han brukar lägga sig mellan kl 19-20. 
    Någon som har tips på hur man kan få honom att varva ner och somna snabbare? 

• Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna
  • Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-06 22:04:23 följande:
    Den melatonin som man kan hitta på nätet, köper man typ från europa eller USA, det går inte att köpa så mycket melatonin på hälsokosten i sverige. Sen vill du ha en med "time release" eller depot verkan om hon vaknar 02, i vissa fall måste man kombinera, detta görs helst bäst med läkarhjälp. För melatonin krävs ett speciellt tillstånd som är svårt att få av läkare, därför skriver de hellre ut theralen. Men Circadin är som vilket recept som helst, men går inte på högkostnadsskyddet och då blir det ganska dyrt, Men värt att prova kan jag tycka. Jag har ätit circadin i många år nu på recept men får betala kalaset själv. Theralen har jag också provat, vill jag inte ge min värsta fiende, det värsta jag varit med om.

okej.. två senaste nätterna sov hon 11timmar, men fasar ändå och vaknar för ja är rädd att hon ska vakna.. knepigt, men så är de..  hennes humör har inte varit bra sen sensommarn, och har nu efter en veckas normalare sömn blivit lite bättre, men hon är trött om dagarna, fast hon vägrar vila.. men har börjat inse att de är skönt att få sova på natten iaf..   fram till 4år sov hon kanonbra, några korta perioder vid tänder och sjukdom krånglade de, men de är ju väntat..    hon har enormt tålamod och är envis som få, tex kunde hon ligga på soffan i 3timmar förr och låssas sova (jag är säker att hon inte sov på riktigt) idag höll hon sig vaken i över 40min efter hon la sig (1timme efter 10droppar theralen)  

vad var de som va hämskt med theralen för dig?   
  • ModestyBlaze
    Bambusa skrev 2013-12-06 23:14:18 följande:

okej.. två senaste nätterna sov hon 11timmar, men fasar ändå och vaknar för ja är rädd att hon ska vakna.. knepigt, men så är de..  hennes humör har inte varit bra sen sensommarn, och har nu efter en veckas normalare sömn blivit lite bättre, men hon är trött om dagarna, fast hon vägrar vila.. men har börjat inse att de är skönt att få sova på natten iaf..   fram till 4år sov hon kanonbra, några korta perioder vid tänder och sjukdom krånglade de, men de är ju väntat..    hon har enormt tålamod och är envis som få, tex kunde hon ligga på soffan i 3timmar förr och låssas sova (jag är säker att hon inte sov på riktigt) idag höll hon sig vaken i över 40min efter hon la sig (1timme efter 10droppar theralen)  

vad var de som va hämskt med theralen för dig?   

Hej igen,

Min son är 7 och har sovit lite si och så sen han fyllde 6. Tjejer är ju lite tidigare än killar så runt 5,5-6 kommer de in i en ENORM utvecklingsfas. Detta kallas ibland för "Lilla tonåren" många föräldrar i denna ålder tror deras barn i princip har ADHD, de lyssnar inte, är oroliga, trotsiga, uppkäftiga, springer runt, kan inte fokusera, man tjatar och tjatar, De börjar prata om allt från bränder till krig och annat tungt som oroar dem osv... När jag märkte att min son kom in i denna "utvecklingsfas" så började jag faktiskt lägga honom tidigare. Han hade svårare att varva ner och komma till ro. Detta är INGET konstigt! Det är så det är i denna åldern. De behöver MINST 10,5 tim effektiv sömn men gärna 11-12 tim.

Så min son lägger sig kl. 19 oavsett om det är helg eller inte, för man måste få sin sömn annars fungerar inte vår tillvaro. Han sover sen till allt mellan 6,30-07 lite olika.

Jag vill tillägga att min son får inte melatonin, utan jag ger honom en enorm dos omega-3 istället. Och sen får han varva ner i mörkret i sitt rum lyssnandes på en saga eller MOzart och han tar allt från 1- 1,5 tim på sig att somna.

Så försök ha lite is i magen, det är inte hela världen. Ha en bra kvällsrutin där TV och dator stängs av säg 18.30 och ni läser en bok och busar lite. Sen kan man faktiskt vara 5-6 år och ligga i sin säng i total mörker och ha det lite tråkigt en stund. Ni kan ta 15 min att prata om dagen eller saker som är oroligt m.m.

• cattus
    pigglet skrev 2013-07-30 15:12:57 följande:
    Vårt äldsta barn har också svårt att somna. (Jag utvecklar just en teori om att detta är något som oftast drabbar äldsta barnet i en syskonskara - det stämmer i alla fall i vår bekantskapskrets. Och i den här tråden, hittills?)

Även vi testade tidigare med att hon var uppe längre på kvällen, men med enda resultat att klockan blev ännu senare innan hon somnade och att hon var trött och grinig nästa dag. Hon behöver sova, det är bara att hon inte kommer till ro.

Vet du vad som gjort skillnad som natt och dag för henne? Det låter väl som hokuspokus och extremt, men vi tar bort tv-tittandet. Hon får se på tv på morgonen, men absolut inte mot aftonsidan.
    Det som förr tog upp till 3 timmar av spring, gråt och frustration försvann från en dag till en annan. Visst har hon vissa dagar när hon kan ligga vaken ett tag, men de allra flesta kvällar somnar hon utan att komma upp en enda gång.

Kan nog hålla med både det ena och det andra du skriver pigglet. Jag är själv äldst och har svårt att somna fortfarande, äldsta sonen hade också jättesvårt att somna.

TV och dator ger så mycket intryck att hjärnan inte alls är avslappnad då det är dags att sova. Det gäller ju även dagens tonåringar som har väldeliga sömnproblem och svårt med sömnen.

Att ta bort den typen av intryck tror jag är väldigt viktigt.
    Prova att lägga pussel eller annat som antränger hjärnan lite men som är lugnt och stillsamt så går nattningen smidigare.
  • Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-07 11:10:11 följande:

Hej igen,

Min son är 7 och har sovit lite si och så sen han fyllde 6. Tjejer är ju lite tidigare än killar så runt 5,5-6 kommer de in i en ENORM utvecklingsfas. Detta kallas ibland för "Lilla tonåren" många föräldrar i denna ålder tror deras barn i princip har ADHD, de lyssnar inte, är oroliga, trotsiga, uppkäftiga, springer runt, kan inte fokusera, man tjatar och tjatar, De börjar prata om allt från bränder till krig och annat tungt som oroar dem osv... När jag märkte att min son kom in i denna "utvecklingsfas" så började jag faktiskt lägga honom tidigare. Han hade svårare att varva ner och komma till ro. Detta är INGET konstigt! Det är så det är i denna åldern. De behöver MINST 10,5 tim effektiv sömn men gärna 11-12 tim.

Så min son lägger sig kl. 19 oavsett om det är helg eller inte, för man måste få sin sömn annars fungerar inte vår tillvaro. Han sover sen till allt mellan 6,30-07 lite olika.

Jag vill tillägga att min son får inte melatonin, utan jag ger honom en enorm dos omega-3 istället. Och sen får han varva ner i mörkret i sitt rum lyssnandes på en saga eller MOzart och han tar allt från 1- 1,5 tim på sig att somna.

Så försök ha lite is i magen, det är inte hela världen. Ha en bra kvällsrutin där TV och dator stängs av säg 18.30 och ni läser en bok och busar lite. Sen kan man faktiskt vara 5-6 år och ligga i sin säng i total mörker och ha det lite tråkigt en stund. Ni kan ta 15 min att prata om dagen eller saker som är oroligt m.m.

okej, jo ja har sagt flera gånger att hon är som en tonåring, men hon sov bara 3timmar orolig sömn, kan lätt ligga 3-4timmar utan att somna i mörker med saga på..  de var de värsta jag varit med om att inte få sova mer än nån timme i taget i flera månader.. sen vart ja gravid mitt i de med, dvs ännu tröttare.. har varit hos barnläkare och tagit blodprover, pratat med psykolog och bvc...

hon har svåra sömnstörningar och skulle behöva medicin i minst två veckor för att rubba detta.. nu har hon sovit på nätterna i en vecka, utom två nätter då hon vaknade vid två, men sen somnade om.. hon har även vuxit dåligt och haft dåligt emmunförsvar pga sömnbristen..
  • ModestyBlaze
    Bambusa skrev 2013-12-07 19:10:51 följande:

okej, jo ja har sagt flera gånger att hon är som en tonåring, men hon sov bara 3timmar orolig sömn, kan lätt ligga 3-4timmar utan att somna i mörker med saga på..  de var de värsta jag varit med om att inte få sova mer än nån timme i taget i flera månader.. sen vart ja gravid mitt i de med, dvs ännu tröttare.. har varit hos barnläkare och tagit blodprover, pratat med psykolog och bvc...

hon har svåra sömnstörningar och skulle behöva medicin i minst två veckor för att rubba detta.. nu har hon sovit på nätterna i en vecka, utom två nätter då hon vaknade vid två, men sen somnade om.. hon har även vuxit dåligt och haft dåligt emmunförsvar pga sömnbristen..

Jag förstår att ni är desperata, men snälla snälla snälla ge henne inte theralen, har man själv aldrig tagit det vet man inte hur det är. Det finns massa andra alternativ att prova först. Lergigan, atarax eller helst circadin är mycket bättre, Jag har också svårt och tro att har man haft många långa stora problem med sömnen så kommer inte 2 veckor med theralen att lösa detta. Det är min erfarenhet i alla fall. Utan det handlar mera om att om man vaknar får man lära sig somna om, det är inget konstigt med att vakna det gör många, det svåra är att lära sig somna om.

Jag har haft sömnproblem största delen av mitt liv, provat det mesta så jag vet, även theralen, det var fruktansvärt. Man blir helt utslagen, fruktansvärd känsla, samt myrkryp i hela kroppen.

• Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-08 21:30:42 följande:

Jag förstår att ni är desperata, men snälla snälla snälla ge henne inte theralen, har man själv aldrig tagit det vet man inte hur det är. Det finns massa andra alternativ att prova först. Lergigan, atarax eller helst circadin är mycket bättre, Jag har också svårt och tro att har man haft många långa stora problem med sömnen så kommer inte 2 veckor med theralen att lösa detta. Det är min erfarenhet i alla fall. Utan det handlar mera om att om man vaknar får man lära sig somna om, det är inget konstigt med att vakna det gör många, det svåra är att lära sig somna om.

Jag har haft sömnproblem största delen av mitt liv, provat det mesta så jag vet, även theralen, det var fruktansvärt. Man blir helt utslagen, fruktansvärd känsla, samt myrkryp i hela kroppen.

hon blir inte utslagen.. har svårt att få henne sova ändå.. ikväll roade hon sig (igen) med att smeta spott på händerna och på skärmen/fallskyddet som hindrar henne från att åka i golv...  lukta så illa i hela sovrummet att ja mådde illa (okej, ja är gravid å lite mer känslig, men iaf.. de är ÄCKLIGT!) och hon har ingen diagnos, fattar inte varför hon snuskar med spott..

om vi inte fått henne å sova så pass om hon iaf gör nu har ja nästan lämnat henne till avlastningsfamilj, ja orkar inte mer.. samtidigt som de skulle vara illa för henne som är allergisk och har svårt med maten (överäter lätt, sen ont, och förstoppning, SVÅR förstoppning, (röntkenplåtar och massa lavenemang i flera dagar..) 
    så ja har fått begränsat henens portioner, och då funkar de, men inte om hon får lite mer.. och så måste hon dricka ett glas vatten innan maten, så hon inte kan skylla på att de itne får plats efter..  vi har gått igenom allt som skulle kunna ge henne svårt att sova men inte hittat nån orsak.. nu blir de jullov från kyrkis och dansen, men vi får väl göra de bästa av situationen..... ja får inte ens gå på långpromenad pga komplikationer, får inte lyfta mm och är enormt frustrerad av de med. (föreliggande moderkaka, med blödningar, är glad att ja inte är helt sängliggande iaf..) 

sorry, vart långt och lite ot...
  • ModestyBlaze

Jag förstår det är jobbigt. Barn i denna ålder är jättejobbiga många gånger och de har ju även en förmåga att hitta just ens egen ömma punkt vad den nu månne vara. Och den trycker de på, massor. Jag tillhör också en av dem som inte sover av Theralen, jag får myrkryp i hela kroppen, inte roligt.

Jag förstår också att en svår graviditet inte är skoj på detta, kan inte pappan avlasta lite mera? Om du är sjukskriven kan ju pappa VAB eller ta ut föräldraledighet eller så? Om ni har dagar kvar så klart. Har du ingen annan som kan komma och avlasta dig, mamma, mormor, farmor, farfar, morfar eller någon annan vän som ni känner väl?

Jag fick göra så att jag lämnade över alla läggningar till pappan en tid, satte i öronproppar och ögonbindel för att klara av att vara en ok mamma dagtid. Ta varannan natt eller så?

Ang. överätning och förstoppning kan kokosolja hjälpa till. Det mättar och det gör en lös i magen om man får 1-2 msk i sig/dag. Att också äta näringsrik mat med full feta produkter brukar många bli mätta på bättre och längre. Och visst ett glas vatten 30 min innan maten är ju bra, men då måste man sen ge ganska fet mat till måltiden. Ge mera fett och proteiner och mindre kolhydrater, mera GRÖNA grönsaker. Servera sallad 20 min innan måltiden. Begränsa är ju också bra till viss del. Vissa behöver ju lära sig äta en viss mängd om man har slagit ut mättnadskänslan.

Ni kanske vill servera mina pannkakor till frukost, dessa äter min son 2-3 st varje morgon. Jag gräddar en hel hög och har den styckfrysta i frysen.
    18 stora ägg
    3 dl bovete mjöl
    1 L gammaldags mjölk
    3/4 tsk vaniljpulver

Mixar med stavmixer i stor skål och gräddar plättar och pannkakor samtidigt. Jag gräddar dessa i ekologisk kokosolja. Mycket mäktiga även för de som gillar att överäta. Försök utesluta gluten och spannmål, då detta oftast är stoppande för magen. Har ni sådana problem så behöver ni se över kosten. Mera fett smörjer i tarmen och då glider det bättre.

• Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-10 21:26:05 följande:

Jag förstår det är jobbigt. Barn i denna ålder är jättejobbiga många gånger och de har ju även en förmåga att hitta just ens egen ömma punkt vad den nu månne vara. Och den trycker de på, massor. Jag tillhör också en av dem som inte sover av Theralen, jag får myrkryp i hela kroppen, inte roligt.

Jag förstår också att en svår graviditet inte är skoj på detta, kan inte pappan avlasta lite mera? Om du är sjukskriven kan ju pappa VAB eller ta ut föräldraledighet eller så? Om ni har dagar kvar så klart. Har du ingen annan som kan komma och avlasta dig, mamma, mormor, farmor, farfar, morfar eller någon annan vän som ni känner väl?

Jag fick göra så att jag lämnade över alla läggningar till pappan en tid, satte i öronproppar och ögonbindel för att klara av att vara en ok mamma dagtid. Ta varannan natt eller så?

Ang. överätning och förstoppning kan kokosolja hjälpa till. Det mättar och det gör en lös i magen om man får 1-2 msk i sig/dag. Att också äta näringsrik mat med full feta produkter brukar många bli mätta på bättre och längre. Och visst ett glas vatten 30 min innan maten är ju bra, men då måste man sen ge ganska fet mat till måltiden. Ge mera fett och proteiner och mindre kolhydrater, mera GRÖNA grönsaker. Servera sallad 20 min innan måltiden. Begränsa är ju också bra till viss del. Vissa behöver ju lära sig äta en viss mängd om man har slagit ut mättnadskänslan.

Ni kanske vill servera mina pannkakor till frukost, dessa äter min son 2-3 st varje morgon. Jag gräddar en hel hög och har den styckfrysta i frysen.
    18 stora ägg
    3 dl bovete mjöl
    1 L gammaldags mjölk
    3/4 tsk vaniljpulver

Mixar med stavmixer i stor skål och gräddar plättar och pannkakor samtidigt. Jag gräddar dessa i ekologisk kokosolja. Mycket mäktiga även för de som gillar att överäta. Försök utesluta gluten och spannmål, då detta oftast är stoppande för magen. Har ni sådana problem så behöver ni se över kosten. Mera fett smörjer i tarmen och då glider det bättre.

jag hade kontakt med psykologen igår och hon ska prata med läkaren som är mer erfaren än henen med sömnproblem, så ska de bli nån mer utredning, ev sova på sjukhus..

hon har varit så bråkig och otrevlig (innan theralen) att ingen vill passa henne.. pappan jobbar skift, så dom veckor han jobbar kan han inte göra mer.. nu har ja fått tillåtelse att ta lite prommenader och kanske damsuga.. för läget så bättre ut i magen.. igår hade hon 39-40graders feber, men sov inte en blund under dagen för de.. och ja gav inget mot febern, för då blir hon speedad, (men ja hade koll och hon va pigg, så ja tyckte inte hon behövde nå heller, hon pratade och kollade på tv.. )  idag va hon som vanligt, men mer trött.. hon fick inge theralen igår eftersom hon va sjuk..  men  hosmediciner, sov 3timma, vaken två sov 4timmar.. bättre iaf, men som sagt, hon va sjuk och gick på cocilana..

ang maten så är hon mjölk och soja allergiker..  hon stal brödskivor och smällde i sig under bordet igår en timme efter hon ätit gröt.. sen hade hon ont i magen tills hon somna vid 22..  hon käkar ff "bebisgröt" på pulver eftersom hon behöver kalciumet den innehåller (mjölkfri såklart) annars lär hon dricka 6dl havremjölk om dan, å den är inte så god..  hon är helt okräsen och gröten är faktiskt god..  verkar mer som ett begär att äta hela tiden.. försöker ge henne mer vatten, eftersom törst kan misstas som hunger.. annars har vi bra rutiner med frukost,lunch mellanmål och middag.. mkt grönsaker och 95%är lagat från grunden.. fullkorn fixar inte hennes mag, men fullkorspasta ist för vit går bra..

vi provade kokosfett förr, men hon får movicol jr mot magen, de är de ända som funkat.. hon var uppe i 3påsar ett tag, dvs 1½vuxendos.. men nu 1-1½påse..

vi provade förskola vid 3år, men de va de uslaste stället ja vart med om, aldrig mer.. tråkigt nog har vi inga dagbarnvårare i kommunen.. ja har inge körkort än och dom andra förskolorna är för långt bort, och ena är granne med mormor, som även jobbar där, så de funkar inte.. hon skulle rymma över deras pyttestaket...  hon har haft kyrkis på måndagar och dans på lördagar, ridit 1-2dagar i veckan, men fick sluta när hon inte sov för hon kändes inte säker runt hästarna när hon va så trött..

nu börjar hon ju snart på 6års.. hoppas de är bättre ordning där så hon slipper bli misshandlad av ouppfostrade vildingar..
  • ModestyBlaze

Fy vilken jättetrist situation ni har, dåligt dagis är ju inte skoj. Nej fullkorn är jag inte någon förespråkare av då det oftast bara irriterar tarmen mera. utan jag är för spannmålsfri kost, jag ser ingen näring i spannmål som andra örter m.m. inte kan ersätta. Finns ju både ris och majsmjöl om man nu vill gå den vägen, men jag använder inte detta heller till min son. Han får lite majspasta någon gång ibland, det är den pasta som erbjuds här hemma. Fullkorn retar och skrapar i tarmen och skadar den, gör mera skada än nytta tycker i alla fall jag.

Har du provat köpa osötad mandelmjölk och erbjuda? Har du sett detta tillskottet med både d-vitamin och omega-3 som lugnar hjärnan. Detta kör jag med till min son, han får 5 ml = 1 tsk varje kväll. Omega-3 tycker jag gör enorm skillnad!

http://www.madeleineschoice.se/fermenterad-torskleverolja/6

Hjärnan byggs ju upp av just omega-3 och då EPA och DHA. Vissa behöver ganska stora doser av det, så att ni kan även behöva lägga till typ Mor-EPA extra. men jag tycker detta fungerar bra på min son i alla fall. Har du tur så inför 6-års har hon kanske hunnit lugna sig en aning, ni har ju 6 mån på er. Blir det kommunal skola då eller har ni kanske en fin montessori skola ni kan gå till? Montessori tycker jag är strålande bra, men det hänger ju på personalen och deras värderingar och filosofi.

• Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-11 19:49:20 följande:
    Fy vilken jättetrist situation ni har, dåligt dagis är ju inte skoj. Nej fullkorn är jag inte någon förespråkare av då det oftast bara irriterar tarmen mera. utan jag är för spannmålsfri kost, jag ser ingen näring i spannmål som andra örter m.m. inte kan ersätta. Finns ju både ris och majsmjöl om man nu vill gå den vägen, men jag använder inte detta heller till min son. Han får lite majspasta någon gång ibland, det är den pasta som erbjuds här hemma. Fullkorn retar och skrapar i tarmen och skadar den, gör mera skada än nytta tycker i alla fall jag.

Har du provat köpa osötad mandelmjölk och erbjuda? Har du sett detta tillskottet med både d-vitamin och omega-3 som lugnar hjärnan. Detta kör jag med till min son, han får 5 ml = 1 tsk varje kväll. Omega-3 tycker jag gör enorm skillnad!

www.madeleineschoice.se/fermenterad-torskleve...

Hjärnan byggs ju upp av just omega-3 och då EPA och DHA. Vissa behöver ganska stora doser av det, så att ni kan även behöva lägga till typ Mor-EPA extra. men jag tycker detta fungerar bra på min son i alla fall. Har du tur så inför 6-års har hon kanske hunnit lugna sig en aning, ni har ju 6 mån på er. Blir det kommunal skola då eller har ni kanske en fin montessori skola ni kan gå till? Montessori tycker jag är strålande bra, men det hänger ju på personalen och deras värderingar och filosofi.

ja, de är ju massa olika saker som bidrar till den jobbiga situationen.. lika mina problem med graviditeten har nog varit lite mindre eller iaf lättare om ja hade fått sovit några timmar mer i början.. 

vi orkar inte utesluta nå mer än mjölk och soja, de är tillräckligt krångligt ibland..  vi har även mkt nötallergier i släkten så mandelmjölk skulle ja inte våga ge..  funkar så bra med havremjölken, och den funkar bra i mat och bak med.. värmd med bara lite kakao i funkar den i pulkabacken med..

vi har inte provat nå tillskott, bara ddropparna, som hon tog längre än 2år för hon är så ljus och har mkt täckande kläder på sommarn.. men dom tog massa prover på sjukhuset på allt viktigt i kroppen, och alla värden va bra..  och hon gillar fisk, äter allt igentligen.. och stjäl vid tillfälle.. Skrikandes  även om hon sen ligger och grinar för hon har så ont i magen.. eller nästan kräks som ikväll... stal massa pasta och lite tonfisk, sen låg hon och nästan kräktes länge.. suck... ätstörningar vid 5år?
    ja har haft, lika som min mamma, moster, och en massa till i släkten.. ja märker av de så fort ja ändrar kosten.. tex bantar bort bebisfettet elelr nå.. då blir ja lätt extrem, tex -30kg på 4mån.. bantade innan ja vart gravid, å gick sen upp 10kg innan ja hunnit blinka (åt normalt från äl) har lika gärna kunnat låtit bli att banta precis innan, blev ju bara jojjo-effekt..
  • ModestyBlaze

Hej, Du har min fulla förståelse, MEN att mäta upp och ta prover på just Omega-3 eller EPA och DHA kan man itne göra. Detta är något man måste ge och prova, så försök ge henne det! Om du inte vill betala för den fina oljan jag skriver om ovan så gå MINST till apoteket och ge henne typ Pikasol Forte 2-3 kapslar/dag. Även om hon äter fisk måste hon äta FET fisk varje dag typ makrill i tomatsås, varje dag! Du har liksom inget att förlora! Vad händer om du provar?

Läs jättegärna trådar här på forum om just Omega-3 så kommer du märka att det är grejen för överaktiva barn och så. DU bara måste prova!!

• Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-13 10:58:44 följande:
    Hej, Du har min fulla förståelse, MEN att mäta upp och ta prover på just Omega-3 eller EPA och DHA kan man itne göra. Detta är något man måste ge och prova, så försök ge henne det! Om du inte vill betala för den fina oljan jag skriver om ovan så gå MINST till apoteket och ge henne typ Pikasol Forte 2-3 kapslar/dag. Även om hon äter fisk måste hon äta FET fisk varje dag typ makrill i tomatsås, varje dag! Du har liksom inget att förlora! Vad händer om du provar?

Läs jättegärna trådar här på forum om just Omega-3 så kommer du märka att det är grejen för överaktiva barn och så. DU bara måste prova!!

okej, så ofta trodde ja inte man va tvungen å käka.. då kanske vi hela familjen skulle behöva.. ja äter typ bara tork och tonfisk, kräsen... för visst är de okej fast man är gravid ?? är i v19 nu..

ja hoppas de bara var hon som försökte testa om hon kunde hålla sig vaken trots medicinen, för några nätter nu har hon sovit (bara för ja skriver de kommer hon nog vakna inatt) men ja ska få prata med läkarn om melatoin ist.. den verkar ju vara snällare mot kroppen..  men blir lite rädd ibland för hur mkt skit hon får i sig redan som liten, movicol sen 2år, antibiotika några gånger, hostmediciner, sömnmedicin...
  • ModestyBlaze

Hej,
    Jag håller med dig. Om jag vore du skulle jag ta omega-3 även som gravid. Torsk och tonfisk är inte "fet" fisk med omega-3 i så den gills inte. Det är makrill, sill, ekologisk lax som gills, kallvattensfisk som haj. Så nog kan hela familjen vara betjänta av lite omega-3. Jag tar 3 kapslar, och om du tar det rekommenderar jag att du slutar med det typ 3 v innan förlossningen. ohc börjar direkt efter igen. Dottern kan du också börja ge 3 kapslar och efter typ 2 mån gå ner till 2. Mannen i huset behöver han också 3 kapslar. Samt D-vitamin hon behöver 1000 IE, det är 10 droppar av de man kan köpa på apoteket. (dvs dubbla dosen) Som gravid behöver du minst 5000 IE d-vitamin, detta finns inte i tillräcklig styrka på aptoket utan du måste till hälsokosten.
    När du ändå är där på hälsokosten så kan du köpa Magnesium CITRAT! Det förebygger förtidig födesel och är du stressad så behöver du allt du kan få för att ha en bra graviditet. I Tyskland föreskriver man Magnesium till alla gravida som vi pratar om folsyra. Samma gäller i sverige om man lider risk för missfall så får vissa magnesium. Så det kan vara bra, är också kanon  för sömnen och foglossning.

Men nu börjar jag prata överkurs. Det finns massor man kan göra i alla fall. Vill bara du skall se skogen och inte bara en massa träd. :)

Har du någonsin läst detta?

Jag kan inte säga att det stämmer eller inte, men kan vara intressant och läsa och kolla om du vill.

http://www.hsperson.se/78601.html

• Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-14 22:03:04 följande:

Hej,
    Jag håller med dig. Om jag vore du skulle jag ta omega-3 även som gravid. Torsk och tonfisk är inte "fet" fisk med omega-3 i så den gills inte. Det är makrill, sill, ekologisk lax som gills, kallvattensfisk som haj. Så nog kan hela familjen vara betjänta av lite omega-3. Jag tar 3 kapslar, och om du tar det rekommenderar jag att du slutar med det typ 3 v innan förlossningen. ohc börjar direkt efter igen. Dottern kan du också börja ge 3 kapslar och efter typ 2 mån gå ner till 2. Mannen i huset behöver han också 3 kapslar. Samt D-vitamin hon behöver 1000 IE, det är 10 droppar av de man kan köpa på apoteket. (dvs dubbla dosen) Som gravid behöver du minst 5000 IE d-vitamin, detta finns inte i tillräcklig styrka på aptoket utan du måste till hälsokosten.
    När du ändå är där på hälsokosten så kan du köpa Magnesium CITRAT! Det förebygger förtidig födesel och är du stressad så behöver du allt du kan få för att ha en bra graviditet. I Tyskland föreskriver man Magnesium till alla gravida som vi pratar om folsyra. Samma gäller i sverige om man lider risk för missfall så får vissa magnesium. Så det kan vara bra, är också kanon  för sömnen och foglossning.

Men nu börjar jag prata överkurs. Det finns massor man kan göra i alla fall. Vill bara du skall se skogen och inte bara en massa träd. :)

Jag kan inte säga att det stämmer eller inte, men kan vara intressant och läsa och kolla om du vill.

www.hsperson.se/78601.html

okej,  jag läste lite om magnesium när ja hade blödningar i början, köpte prog salva då som hjälpte lite..  folsyra har ja gått på hela året, då graviditeten va planerad.. lika med dottern...  dottern kom i v37, dvs precis på gränsen mellan för tidigt och fullgången.. har även gbs som kan ge för tidig födsel, (hade ja förra gången med utan att veta de)  
  • Bambusa
    ModestyBlaze skrev 2013-12-14 22:03:04 följande:

Hej,

www.hsperson.se/78601.html

jag kika lite på curaapoteket, vilket vi oftast åker till, tror du deras dvitamin och magnesium kan vara nå för mig? folsyra har ja en annan sort..
  • Vagabond

Modesty Blaze- ska det verkligen vara 18 ägg? Tänkte prova men det känns som enormt många. 

• ModestyBlaze
    Vagabond skrev 2013-12-31 10:13:39 följande:
    Modesty Blaze- ska det verkligen vara 18 ägg? Tänkte prova men det känns som enormt många. 
    Japp, 18 ägg använder jag, det är ju det som är näringen i en pannkaka. :D Det blir mååååånga. Det räcker 1 vecka här hemma.
Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna