ModestyBlaze skrev 2013-12-10 21:26:05 följande:
Jag förstår det är jobbigt. Barn i denna ålder är jättejobbiga många gånger och de har ju även en förmåga att hitta just ens egen ömma punkt vad den nu månne vara. Och den trycker de på, massor. Jag tillhör också en av dem som inte sover av Theralen, jag får myrkryp i hela kroppen, inte roligt.
Jag förstår också att en svår graviditet inte är skoj på detta, kan inte pappan avlasta lite mera? Om du är sjukskriven kan ju pappa VAB eller ta ut föräldraledighet eller så? Om ni har dagar kvar så klart. Har du ingen annan som kan komma och avlasta dig, mamma, mormor, farmor, farfar, morfar eller någon annan vän som ni känner väl?
Jag fick göra så att jag lämnade över alla läggningar till pappan en tid, satte i öronproppar och ögonbindel för att klara av att vara en ok mamma dagtid. Ta varannan natt eller så?
Ang. överätning och förstoppning kan kokosolja hjälpa till. Det mättar och det gör en lös i magen om man får 1-2 msk i sig/dag. Att också äta näringsrik mat med full feta produkter brukar många bli mätta på bättre och längre. Och visst ett glas vatten 30 min innan maten är ju bra, men då måste man sen ge ganska fet mat till måltiden. Ge mera fett och proteiner och mindre kolhydrater, mera GRÖNA grönsaker. Servera sallad 20 min innan måltiden. Begränsa är ju också bra till viss del. Vissa behöver ju lära sig äta en viss mängd om man har slagit ut mättnadskänslan.
Ni kanske vill servera mina pannkakor till frukost, dessa äter min son 2-3 st varje morgon. Jag gräddar en hel hög och har den styckfrysta i frysen.
18 stora ägg
3 dl bovete mjöl
1 L gammaldags mjölk
3/4 tsk vaniljpulver
Mixar med stavmixer i stor skål och gräddar plättar och pannkakor samtidigt. Jag gräddar dessa i ekologisk kokosolja. Mycket mäktiga även för de som gillar att överäta. Försök utesluta gluten och spannmål, då detta oftast är stoppande för magen. Har ni sådana problem så behöver ni se över kosten. Mera fett smörjer i tarmen och då glider det bättre.
jag hade kontakt med psykologen igår och hon ska prata med läkaren som är mer erfaren än henen med sömnproblem, så ska de bli nån mer utredning, ev sova på sjukhus..
hon har varit så bråkig och otrevlig (innan theralen) att ingen vill passa henne.. pappan jobbar skift, så dom veckor han jobbar kan han inte göra mer.. nu har ja fått tillåtelse att ta lite prommenader och kanske damsuga.. för läget så bättre ut i magen.. igår hade hon 39-40graders feber, men sov inte en blund under dagen för de.. och ja gav inget mot febern, för då blir hon speedad, (men ja hade koll och hon va pigg, så ja tyckte inte hon behövde nå heller, hon pratade och kollade på tv.. ) idag va hon som vanligt, men mer trött.. hon fick inge theralen igår eftersom hon va sjuk.. men hosmediciner, sov 3timma, vaken två sov 4timmar.. bättre iaf, men som sagt, hon va sjuk och gick på cocilana..
ang maten så är hon mjölk och soja allergiker.. hon stal brödskivor och smällde i sig under bordet igår en timme efter hon ätit gröt.. sen hade hon ont i magen tills hon somna vid 22.. hon käkar ff "bebisgröt" på pulver eftersom hon behöver kalciumet den innehåller (mjölkfri såklart) annars lär hon dricka 6dl havremjölk om dan, å den är inte så god.. hon är helt okräsen och gröten är faktiskt god.. verkar mer som ett begär att äta hela tiden.. försöker ge henne mer vatten, eftersom törst kan misstas som hunger.. annars har vi bra rutiner med frukost,lunch mellanmål och middag.. mkt grönsaker och 95%är lagat från grunden.. fullkorn fixar inte hennes mag, men fullkorspasta ist för vit går bra..
vi provade kokosfett förr, men hon får movicol jr mot magen, de är de ända som funkat.. hon var uppe i 3påsar ett tag, dvs 1½vuxendos.. men nu 1-1½påse..
vi provade förskola vid 3år, men de va de uslaste stället ja vart med om, aldrig mer.. tråkigt nog har vi inga dagbarnvårare i kommunen.. ja har inge körkort än och dom andra förskolorna är för långt bort, och ena är granne med mormor, som även jobbar där, så de funkar inte.. hon skulle rymma över deras pyttestaket... hon har haft kyrkis på måndagar och dans på lördagar, ridit 1-2dagar i veckan, men fick sluta när hon inte sov för hon kändes inte säker runt hästarna när hon va så trött..
nu börjar hon ju snart på 6års.. hoppas de är bättre ordning där så hon slipper bli misshandlad av ouppfostrade vildingar..