Bambusa skrev 2013-12-06 23:14:18 följande:
okej.. två senaste nätterna sov hon 11timmar, men fasar ändå och vaknar för ja är rädd att hon ska vakna.. knepigt, men så är de.. hennes humör har inte varit bra sen sensommarn, och har nu efter en veckas normalare sömn blivit lite bättre, men hon är trött om dagarna, fast hon vägrar vila.. men har börjat inse att de är skönt att få sova på natten iaf.. fram till 4år sov hon kanonbra, några korta perioder vid tänder och sjukdom krånglade de, men de är ju väntat.. hon har enormt tålamod och är envis som få, tex kunde hon ligga på soffan i 3timmar förr och låssas sova (jag är säker att hon inte sov på riktigt) idag höll hon sig vaken i över 40min efter hon la sig (1timme efter 10droppar theralen)
vad var de som va hämskt med theralen för dig?
Hej igen,
Min son är 7 och har sovit lite si och så sen han fyllde 6. Tjejer är ju lite tidigare än killar så runt 5,5-6 kommer de in i en ENORM utvecklingsfas. Detta kallas ibland för "Lilla tonåren" många föräldrar i denna ålder tror deras barn i princip har ADHD, de lyssnar inte, är oroliga, trotsiga, uppkäftiga, springer runt, kan inte fokusera, man tjatar och tjatar, De börjar prata om allt från bränder till krig och annat tungt som oroar dem osv... När jag märkte att min son kom in i denna "utvecklingsfas" så började jag faktiskt lägga honom tidigare. Han hade svårare att varva ner och komma till ro. Detta är INGET konstigt! Det är så det är i denna åldern. De behöver MINST 10,5 tim effektiv sömn men gärna 11-12 tim.
Så min son lägger sig kl. 19 oavsett om det är helg eller inte, för man måste få sin sömn annars fungerar inte vår tillvaro. Han sover sen till allt mellan 6,30-07 lite olika.
Jag vill tillägga att min son får inte melatonin, utan jag ger honom en enorm dos omega-3 istället. Och sen får han varva ner i mörkret i sitt rum lyssnandes på en saga eller MOzart och han tar allt från 1- 1,5 tim på sig att somna.
Så försök ha lite is i magen, det är inte hela världen. Ha en bra kvällsrutin där TV och dator stängs av säg 18.30 och ni läser en bok och busar lite. Sen kan man faktiskt vara 5-6 år och ligga i sin säng i total mörker och ha det lite tråkigt en stund. Ni kan ta 15 min att prata om dagen eller saker som är oroligt m.m.