• My opinion

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Hej. Sonen har börjat öppna sitt bilbälte själv. Först var det när vi stannade och han ville komma ut snabbt men nu skedde det under körning. Någon som vet om det finns något som gör det svårare att öppna bilbälteslåset? Han sitter i bältesstol så det är bilen bälte det är frågan om. Vi kan inte klara vardagen utan att åka bil med honom och det går inte att ha honom lös i bilen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-12 22:38
    Eftersom jag blev uppmanad att ge mer info kommer den här. Sonen har autism, inte för att jag tror det spelar någon roll eftersom jag vet flera som saknar denna eller annan diagnos som har samma problem. Men det innebär ändå att jag inte har någon nytta av att få veta hur ni anser att barn bör göra utan jag vill gärna ha hjälp med en teknisk lösning. Ni som vill tala om hur ni anser att andras barn ska uppträda får hitta en annan tråd, tack till er som givit konstruktiva råd eller erbjudit er att söka efter konstruktiva lösningar , tack på förhand till er som ger konstruktiva råd fram över.

• Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning
  • Jimman

Nu står det ju inte så i ts o då är det svårt att veta

• 2013
    Jimman skrev 2013-07-12 22:19:39 följande:
    Nu står det ju inte så i ts o då är det svårt att veta
    Sant.
  • Dr Mupp
    Toktrasan skrev 2013-07-12 22:05:24 följande:
    Det finns skydd man kan sätta över spännet så att det inte "bara" är att knäppa upp, tex:
    www.bilanpassning.com/shop/shop.php#angel

Borde funka även för barn eller andra med särskilda behov? 
    Den verkade ju riktigt smart och borde passa TS-behov. Kolla med hjälpmedelscentralen/habliteringen om de har nått liknande eller beställ den på från sidan. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • My opinion
    Mälaröbo skrev 2013-07-12 22:02:48 följande:
    Att barnet har särskilda behov borde kanske stått i ts? Många råd blir ju helt oanvändbara annars...

Eftersom jag frågade efter något som gjorde det svårare för honom att öppna bältespännare så vad spelar det för roll om han har autism, är ouppfostrad eller som de flesta i den åldern faktiskt inte förstår riskerna. Jag har sökt på nätet efter en lösning och då sett åtskilliga vittna om samma problem men ingen lösning. Det hjälper väl ingen oavsett barn att få veta att det finns andra barn som inte kommit på hur man öppnar eller som gör som föräldrarna säger. Jag är tacksam för hjälp men jag utgick ifrån att man begriper att det första man som förälder försöker givetvis är tillsägelser. Såg ärligt talat inte hur en upplysning om att sonen har autism gör ju ingen skillnad. Men om du har några särskilda tips för detta problemet för barn med autism så tar jag tacksamt emot.
  • Aileen Allannah
    Toktrasan skrev 2013-07-12 22:05:24 följande:
    Det finns skydd man kan sätta över spännet så att det inte "bara" är att knäppa upp, tex:
    www.bilanpassning.com/shop/shop.php#angel

Borde funka även för barn eller andra med särskilda behov? 
    Det där ser ju strålande ut! Synd att det inte finns till bakåtvända bilstolar, där 2,5-åringen ägnar sig åt att knäppa upp bältet...
  • Aileen Allannah
    My opinion skrev 2013-07-12 22:30:31 följande:

Eftersom jag frågade efter något som gjorde det svårare för honom att öppna bältespännare så vad spelar det för roll om han har autism, är ouppfostrad eller som de flesta i den åldern faktiskt inte förstår riskerna. Jag har sökt på nätet efter en lösning och då sett åtskilliga vittna om samma problem men ingen lösning. Det hjälper väl ingen oavsett barn att få veta att det finns andra barn som inte kommit på hur man öppnar eller som gör som föräldrarna säger. Jag är tacksam för hjälp men jag utgick ifrån att man begriper att det första man som förälder försöker givetvis är tillsägelser. Såg ärligt talat inte hur en upplysning om att sonen har autism gör ju ingen skillnad. Men om du har några särskilda tips för detta problemet för barn med autism så tar jag tacksamt emot.
  • Dr Mupp
    Aileen Allannah skrev 2013-07-12 22:31:16 följande:
    Det där ser ju strålande ut! Synd att det inte finns till bakåtvända bilstolar, där 2,5-åringen ägnar sig åt att knäppa upp bältet...
    kolla om du kan vända spännet innåt. Borde ju räcka att snurra grenbandet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aileen Allannah
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 22:32:29 följande:
    kolla om du kan vända spännet innåt. Borde ju räcka att snurra grenbandet.
    Ska prova i morgon. Han är inne i en extrem "testa allt"-period, drar ur armarna ur bältet, trots förminskande väst och extra spänne. Men om han inte kan öppna låset kanske ingenting är spännande längre? Tack för tipset!
  • Dr Mupp
    Aileen Allannah skrev 2013-07-12 22:35:56 följande:
    Ska prova i morgon. Han är inne i en extrem "testa allt"-period, drar ur armarna ur bältet, trots förminskande väst och extra spänne. Men om han inte kan öppna låset kanske ingenting är spännande längre? Tack för tipset!
    Jag känner igen det där, min son gjorde så i vagn. Jag vill inte ens tänka på vad som kommer hända när han ska sitta i bil för första gången på ca 3 år. 

Testa en vanthållare (en såndär med klämmor i ändarna av ett gummiband) för att hålla ihop banden över bröstet så han inte kan smita ut händerna. Visserligen påverkar det bältet lite, men jag tänker att det är bättre än att barnet tar sig loss. 
  • Aileen Allannah
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 22:38:45 följande:
    Jag känner igen det där, min son gjorde så i vagn. Jag vill inte ens tänka på vad som kommer hända när han ska sitta i bil för första gången på ca 3 år. 

Testa en vanthållare (en såndär med klämmor i ändarna av ett gummiband) för att hålla ihop banden över bröstet så han inte kan smita ut händerna. Visserligen påverkar det bältet lite, men jag tänker att det är bättre än att barnet tar sig loss. 
    Vi har haft ett sånt där spänne i plast, men han har lärt sig pilla loss det. Vanthållare kan jag testa, det är ju precis som du säger, viktigare att barnet inte kan ta sig loss, den här (förhoppningsvis korta) perioden innan han faktiskt förstår allvaret i bilåkande och säkerhetsbälte.
Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning