Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Toktrasan skrev 2013-07-12 22:05:24 följande:
    Det finns skydd man kan sätta över spännet så att det inte "bara" är att knäppa upp, tex:
    www.bilanpassning.com/shop/shop.php#angel

Borde funka även för barn eller andra med särskilda behov? 
    Det där ser ju strålande ut! Synd att det inte finns till bakåtvända bilstolar, där 2,5-åringen ägnar sig åt att knäppa upp bältet...
  • Aileen Allannah
    My opinion skrev 2013-07-12 22:30:31 följande:

Eftersom jag frågade efter något som gjorde det svårare för honom att öppna bältespännare så vad spelar det för roll om han har autism, är ouppfostrad eller som de flesta i den åldern faktiskt inte förstår riskerna. Jag har sökt på nätet efter en lösning och då sett åtskilliga vittna om samma problem men ingen lösning. Det hjälper väl ingen oavsett barn att få veta att det finns andra barn som inte kommit på hur man öppnar eller som gör som föräldrarna säger. Jag är tacksam för hjälp men jag utgick ifrån att man begriper att det första man som förälder försöker givetvis är tillsägelser. Såg ärligt talat inte hur en upplysning om att sonen har autism gör ju ingen skillnad. Men om du har några särskilda tips för detta problemet för barn med autism så tar jag tacksamt emot.
  • Aileen Allannah
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 22:32:29 följande:
    kolla om du kan vända spännet innåt. Borde ju räcka att snurra grenbandet.
    Ska prova i morgon. Han är inne i en extrem "testa allt"-period, drar ur armarna ur bältet, trots förminskande väst och extra spänne. Men om han inte kan öppna låset kanske ingenting är spännande längre? Tack för tipset!
  • Aileen Allannah
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 22:38:45 följande:
    Jag känner igen det där, min son gjorde så i vagn. Jag vill inte ens tänka på vad som kommer hända när han ska sitta i bil för första gången på ca 3 år. 

Testa en vanthållare (en såndär med klämmor i ändarna av ett gummiband) för att hålla ihop banden över bröstet så han inte kan smita ut händerna. Visserligen påverkar det bältet lite, men jag tänker att det är bättre än att barnet tar sig loss. 
    Vi har haft ett sånt där spänne i plast, men han har lärt sig pilla loss det. Vanthållare kan jag testa, det är ju precis som du säger, viktigare att barnet inte kan ta sig loss, den här (förhoppningsvis korta) perioden innan han faktiskt förstår allvaret i bilåkande och säkerhetsbälte.
  • Aileen Allannah
    My opinion skrev 2013-07-12 22:52:45 följande:

Om det inte funkar att vända spännet som Dr Mupp föreslår så stötte jag på ett råd för bilbarnsstolsbälten när jag sökte på nätet. Det finns något som heter bältesskydd, bl.a. Mekonomen har dem. Deras är svart men det finns med roliga figurer på om man vill. De är tänkta att sätta på bältet för att slippa skav vid halsen men kan då enligt rådgivaren sättas över spännet istället. Vad jag såg så sveper man det runt bältet och fäster med kardborreband. Kan kanske vara värt att pröva, förhoppningsvis så tar det ett tag innan 2,5 åringen kommer på hur man öppnar. Visar sig kardborrefästet vara för lättöppnat så kanske det går att förse med tryckknappar eller vanliga knappar som gör det svårt för en liten att öppna men som ändå är lätt att få bort om olyckan är framme.
    Ah, smart! Jag är egentligen emot att manipulera stolens bälte, med tanke på att det ska vara lätt att få loss ungen om olyckan är framme, men ibland måste man ju tänka om lite. Just nu är risken att han sitter lös större än att vi krockar (enligt min gissning alltså) och eftersom inte tillsägningar fungerar (eller att stanna bilen) så får jag ta till det tunga artilleriet. Tack!
  • Aileen Allannah
    lilja87 skrev 2013-07-12 23:00:51 följande:
    Smisk på stjärten rådde min engelska svärmor!
    Jag hoppas du inte följde det rådet?
Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning