• My opinion

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Hej. Sonen har börjat öppna sitt bilbälte själv. Först var det när vi stannade och han ville komma ut snabbt men nu skedde det under körning. Någon som vet om det finns något som gör det svårare att öppna bilbälteslåset? Han sitter i bältesstol så det är bilen bälte det är frågan om. Vi kan inte klara vardagen utan att åka bil med honom och det går inte att ha honom lös i bilen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-12 22:38
    Eftersom jag blev uppmanad att ge mer info kommer den här. Sonen har autism, inte för att jag tror det spelar någon roll eftersom jag vet flera som saknar denna eller annan diagnos som har samma problem. Men det innebär ändå att jag inte har någon nytta av att få veta hur ni anser att barn bör göra utan jag vill gärna ha hjälp med en teknisk lösning. Ni som vill tala om hur ni anser att andras barn ska uppträda får hitta en annan tråd, tack till er som givit konstruktiva råd eller erbjudit er att söka efter konstruktiva lösningar , tack på förhand till er som ger konstruktiva råd fram över.

• Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning
  • My opinion

Min son har autism. Men han är inte ensam om att inte alltid lyssna på tillSägelser. Tillsägelser är ingen lösning utan vi behöver en teknisk lösning.

• My opinion
    duntoss skrev 2013-07-12 21:17:31 följande:
    Jag såg ett sånt lås en gång på loppis, man fäster över det bältesknäppet. Måste googla lite på det, vet ju hur den såg ut. Återkommer....

Vore jättebra om du hittar det på nätet.
  • My opinion
    Mälaröbo skrev 2013-07-12 22:02:48 följande:
    Att barnet har särskilda behov borde kanske stått i ts? Många råd blir ju helt oanvändbara annars...

Eftersom jag frågade efter något som gjorde det svårare för honom att öppna bältespännare så vad spelar det för roll om han har autism, är ouppfostrad eller som de flesta i den åldern faktiskt inte förstår riskerna. Jag har sökt på nätet efter en lösning och då sett åtskilliga vittna om samma problem men ingen lösning. Det hjälper väl ingen oavsett barn att få veta att det finns andra barn som inte kommit på hur man öppnar eller som gör som föräldrarna säger. Jag är tacksam för hjälp men jag utgick ifrån att man begriper att det första man som förälder försöker givetvis är tillsägelser. Såg ärligt talat inte hur en upplysning om att sonen har autism gör ju ingen skillnad. Men om du har några särskilda tips för detta problemet för barn med autism så tar jag tacksamt emot.
  • My opinion
    Toktrasan skrev 2013-07-12 22:05:24 följande:
    Det finns skydd man kan sätta över spännet så att det inte "bara" är att knäppa upp, tex: www.bilanpassning.com/shop/shop.php Borde funka även för barn eller andra med särskilda behov? 

Tack så hemskt mycket. Det ser ut att vara precis vad vi behöver.
  • My opinion
    Aileen Allannah skrev 2013-07-12 22:31:16 följande:
    Det där ser ju strålande ut! Synd att det inte finns till bakåtvända bilstolar, där 2,5-åringen ägnar sig åt att knäppa upp bältet...

Om det inte funkar att vända spännet som Dr Mupp föreslår så stötte jag på ett råd för bilbarnsstolsbälten när jag sökte på nätet. Det finns något som heter bältesskydd, bl.a. Mekonomen har dem. Deras är svart men det finns med roliga figurer på om man vill. De är tänkta att sätta på bältet för att slippa skav vid halsen men kan då enligt rådgivaren sättas över spännet istället. Vad jag såg så sveper man det runt bältet och fäster med kardborreband. Kan kanske vara värt att pröva, förhoppningsvis så tar det ett tag innan 2,5 åringen kommer på hur man öppnar. Visar sig kardborrefästet vara för lättöppnat så kanske det går att förse med tryckknappar eller vanliga knappar som gör det svårt för en liten att öppna men som ändå är lätt att få bort om olyckan är framme.
  • My opinion
    2013 skrev 2013-07-12 22:18:33 följande:
    Om tillsägelser inte fungerar, hur menar du då att de ska "se över sin uppfostran"?. Barnet kanske inte får plats i sin bilbarnstol. Jag tycker faktiskt inte att ts ska behöva försvara sig eller sitt barn. Frågan är "Mitt barn låser upp bilbältet trots tillsägelser, finns det en annan lösning på problemet"? Kan man inte svara på den frågan så skriver man inget.

Tack för den kommentaren. Varför finns det alltid några som tar tillfället i akt att visa på sin egen förträfflighet som förälder. När f*n flyger i en så får jag lust att fråga om deras barn är för obegåvade för att fundera ut hyss men då tänker jag bara att alla kan ju inte ha samma tur som jag
  • My opinion
    My opinion skrev 2013-07-12 23:00:10 följande:
    Tack för den kommentaren. Varför finns det alltid några som tar tillfället i akt att visa på sin egen förträfflighet som förälder. När f*n flyger i en så får jag lust att fråga om deras barn är för obegåvade för att fundera ut hyss men då tänker jag bara att alla kan ju inte ha samma tur som jag

Blev lite konstigt där. Den röda symbolen var inte riktad mot 2013 och mitt tack var uppriktigt . Råkade bara komma åt symbolen när jag tryckte.
  • My opinion
    Jimman skrev 2013-07-12 22:18:10 följande:
    Läs ts igen så ser du att det inte står något om tillsägelser

Men snälla du, vissa saker förutsätter man att folk förstår. Eller tror du det är vanligt att som förälder sitter helt tyst när något sådant här händer men som sedan lägger tid på att försöka hitta en teknisk lösning?
  • My opinion
    skogsvitter skrev 2013-07-12 23:21:00 följande:
    Det är vanligt att föräldrar inte säger till ordentligt, alls eller på rätt sätt ja. Man kan inte förutsätta att folk på ett forum ska veta allt om dig och sedan bli förbannad för att folk undrar för att därifrån kunna ge adekvata råd!! Har man läst här i några år har man sett det mesta, men man ska Alltså gissa hur just din situation är?

nej det ska man inte men man behöver faktiskt inte utgå från det mest osannolika scenarier. Nämligen att jag är tillräckligt rädd om sonen för att lägga tid på att hitta en lösning men inte för att säga till honom. Ja ställer dessutom en fråga nämligen omgången vet något som gör bältet svårare att öppna. Jag frågar alltså inte efter hur jag ska få sonen att sluta öppna det. Enda anledningen till att man behöver veta om att han har autism är att det möjligen kan få några att hejda sig innan de kliver upp på de höga hästarna och börja tala om hur andras barn ska uppfostras. För att hjälpa mig med svar på min fråga behövde man inte veta något annat än att spännet öppnas av passageraren och att jag vill ha hjälp med något som förhindrar detta. Om passageraren är en ouppfostrad skitunge, en dement tant, en urangutang eller min son spelar faktiskt ingen roll. Om jag nu från början skrivit att sonen hade autism hade det räckt menar du. Vad har du för bild av personer med autism? hade du kommit närmre eller längre från Hur min son är med den informationen? Skulle jag lagt till att han aldrig staplade klossar men vid två års ålder klurade ut hur han skulle stapla sina leksaker så han kunde klättra över grinden och lärde sig själv läsa och skriva när han var 3,5 år. Hur mycket info tycker du att du behöver??? Om vi nu leker med tanken att jag skippat det där med uppfostran under 5 år och sonen inte hade autism vad tycker du ditt råd skulle bli då? Detär ju knappast så att den bristen skulle rättats till i brådrasket.
  • My opinion
    Demmpa skrev 2013-07-13 08:02:01 följande:
    OT. @ MrSmith 04:58. Det är bättre med en bältesskärare än att försöka hitta spännet när en nödsituation uppstår. Det finns små bältesskärare som man kan ha i nyckelringen.

Smart, vet du var man får tag på sådana?
  • My opinion
    MrSmith skrev 2013-07-13 04:58:30 följande:
    Skulle aldrig våga sätta något krångligt lås på spännet! Tänk vad konsekvenserna blir vid en bilbrand när du har sekunder på dig att få ut alla barn....

Så här beskrivs den Änlavakt som Toktrasan länkade till "Om ditt barn hela tiden håller på och knäpper upp säkerhetsbältet är vår "Änglavakt" en räddare i nöden. Det är ett spänne som du sätter utanpå bältesspännet på fem sekunder och kan lika snabbt ta bort när ni är framme." Företáget sysslar med att handikappanpassa bilar så de verkar veta vad de snackar om. Sm du ser går det att sätta dit eöler ta bort på fem sekunder så det borde inte vara något problem. Jag lovar återkomma när vi fått den och testat.
  • My opinion

De som säljer Änglavakt har semester denna vecka så jag får vänta till dess men sedan ska det inhandlas en.

• My opinion
    Jungblom skrev 2013-07-15 15:00:38 följande:
    När våra barn krängt av sig bältet under körningen har vi stannat bilen tills de satt på sig bältet igen, samt att vi såklart pratar med barnet om säkerheten bältet ger. Detta har fungerat för oss.

nu fungerar inte det som du kanske ser av ts och konversationen här i tråden men Jaguar fått tips på en lösning som het Änglavakt som vi ska köpa så snart försäljaren är tillbaka från semestern
  • My opinion
    Jungblom skrev 2013-07-15 15:12:55 följande:
    Nej det står inte i TS, det står bara att du vill ha råd och tips på tekniska lösningar. En teknisk lösning är inte lika med en mekanisk som är vad du faktiskt ville veta. En teknisk lösning kan vara ett tillväga gångsätt också. Toppen att du fått det tips du vill ha och jag läser inte hela trådar innan jag ger svar.

bara av intresse, vad är en icketeknisk lösning enligt dig? I dagligt tal aå innebär teknisk lösning en anordning inte ett tillvägagångssätt. om man skriver "jag söker en teknik"eller "jag söker tekniker" så menar man tillvägagångssätt, skriver man "jag söker teknik" eller "jag söker en teknisk lösning" är det en anordning som menas. I TS så står det ju dessutom i den första delen att jag vill ha något som gör det svårare att öppna bilbältet.
  • My opinion

Hej. vill bara meddela att vi nu köpt och testat Änglavakt som Toktrasan tipsade om. Det förhindrar effektivt sonen från att öppna bilbältet. Dock sitter våra bilbälteslås en bit ner i sätet vilket gör att det är svårt att få upp spännet igen. Det är inget problem om man måste få upp vid en olycka som jag ser det men nu vill man ju gärna att det håller för mer än en tur och då får man trixa lite längre. När vi testade det i butiken så var det inte alls lika svårt att få bort men den bilen de visade på hade sina lås lite högre upp ur sätena. Så om ni vill kunna öppna snabbt utan att ta sönder vakten så får ni inte ha för djupt liggande bältes lås. Men som sagt det är inget ett barn klarar av att pilla upp på egen hand.

Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning