• My opinion

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Hej. Sonen har börjat öppna sitt bilbälte själv. Först var det när vi stannade och han ville komma ut snabbt men nu skedde det under körning. Någon som vet om det finns något som gör det svårare att öppna bilbälteslåset? Han sitter i bältesstol så det är bilen bälte det är frågan om. Vi kan inte klara vardagen utan att åka bil med honom och det går inte att ha honom lös i bilen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-12 22:38
    Eftersom jag blev uppmanad att ge mer info kommer den här. Sonen har autism, inte för att jag tror det spelar någon roll eftersom jag vet flera som saknar denna eller annan diagnos som har samma problem. Men det innebär ändå att jag inte har någon nytta av att få veta hur ni anser att barn bör göra utan jag vill gärna ha hjälp med en teknisk lösning. Ni som vill tala om hur ni anser att andras barn ska uppträda får hitta en annan tråd, tack till er som givit konstruktiva råd eller erbjudit er att söka efter konstruktiva lösningar , tack på förhand till er som ger konstruktiva råd fram över.

• Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning
  • skogsvitter

Det är vanligt att föräldrar inte säger till ordentligt, alls eller på rätt sätt ja. Man kan inte förutsätta att folk på ett forum ska veta allt om dig och sedan bli förbannad för att folk undrar för att därifrån kunna ge adekvata råd!! Har man läst här i några år har man sett det mesta, men man ska Alltså gissa hur just din situation är?

• My opinion
    skogsvitter skrev 2013-07-12 23:21:00 följande:
    Det är vanligt att föräldrar inte säger till ordentligt, alls eller på rätt sätt ja. Man kan inte förutsätta att folk på ett forum ska veta allt om dig och sedan bli förbannad för att folk undrar för att därifrån kunna ge adekvata råd!! Har man läst här i några år har man sett det mesta, men man ska Alltså gissa hur just din situation är?

nej det ska man inte men man behöver faktiskt inte utgå från det mest osannolika scenarier. Nämligen att jag är tillräckligt rädd om sonen för att lägga tid på att hitta en lösning men inte för att säga till honom. Ja ställer dessutom en fråga nämligen omgången vet något som gör bältet svårare att öppna. Jag frågar alltså inte efter hur jag ska få sonen att sluta öppna det. Enda anledningen till att man behöver veta om att han har autism är att det möjligen kan få några att hejda sig innan de kliver upp på de höga hästarna och börja tala om hur andras barn ska uppfostras. För att hjälpa mig med svar på min fråga behövde man inte veta något annat än att spännet öppnas av passageraren och att jag vill ha hjälp med något som förhindrar detta. Om passageraren är en ouppfostrad skitunge, en dement tant, en urangutang eller min son spelar faktiskt ingen roll. Om jag nu från början skrivit att sonen hade autism hade det räckt menar du. Vad har du för bild av personer med autism? hade du kommit närmre eller längre från Hur min son är med den informationen? Skulle jag lagt till att han aldrig staplade klossar men vid två års ålder klurade ut hur han skulle stapla sina leksaker så han kunde klättra över grinden och lärde sig själv läsa och skriva när han var 3,5 år. Hur mycket info tycker du att du behöver??? Om vi nu leker med tanken att jag skippat det där med uppfostran under 5 år och sonen inte hade autism vad tycker du ditt råd skulle bli då? Detär ju knappast så att den bristen skulle rättats till i brådrasket.
  • MrSmith

Skulle aldrig våga sätta något krångligt lås på spännet! Tänk vad konsekvenserna blir vid en bilbrand när du har sekunder på dig att få ut alla barn....

• Selma1966

Den som inte haft problem med barn som totalt ignorerar tillsägelser ibland vet nog inte vad det handlar om. Min son vet hur man ska sitta i bilen. Men om man åker långt och han blir uttråkad så blir han utåtagerande och då lyssnar han inte på någon. Man kan säga vad dom helst, hota med vad som helst. Men i slutändan måste man bara hålla i honom så han inte släpper loss sig eller andra. Är man ensam med sonen i bilen, mitt i en bilkö så är man då glad att han åtminstone sitter fast tills man kommer någonstans där man kan stanna. Det är större risk att han råkar ut för en olycka om han inte är fastspänd än att han inte går att få loss om vi hamnar i en brand eller under vattnet, rent statistiskt om man kollar på olycksfallsrisken. Ett spänne som jag kan få bort är det dom skulle ha behövts när det var som värst. Den första bilbarnsstolens spänne satt så hårt att han inte kunde öppna den själv ändå. Det är vanliga bältet som är för lätt.

• Demmpa

OT.
    @ MrSmith 04:58.
    Det är bättre med en bältesskärare än att försöka hitta spännet när en nödsituation uppstår. Det finns små bältesskärare som man kan ha i nyckelringen.

• My opinion
    Demmpa skrev 2013-07-13 08:02:01 följande:
    OT. @ MrSmith 04:58. Det är bättre med en bältesskärare än att försöka hitta spännet när en nödsituation uppstår. Det finns små bältesskärare som man kan ha i nyckelringen.

Smart, vet du var man får tag på sådana?
  • My opinion
    MrSmith skrev 2013-07-13 04:58:30 följande:
    Skulle aldrig våga sätta något krångligt lås på spännet! Tänk vad konsekvenserna blir vid en bilbrand när du har sekunder på dig att få ut alla barn....

Så här beskrivs den Änlavakt som Toktrasan länkade till "Om ditt barn hela tiden håller på och knäpper upp säkerhetsbältet är vår "Änglavakt" en räddare i nöden. Det är ett spänne som du sätter utanpå bältesspännet på fem sekunder och kan lika snabbt ta bort när ni är framme." Företáget sysslar med att handikappanpassa bilar så de verkar veta vad de snackar om. Sm du ser går det att sätta dit eöler ta bort på fem sekunder så det borde inte vara något problem. Jag lovar återkomma när vi fått den och testat.
  • Starkast

När mina barn var i den perioden så gjorde jag mina egna uppfinningar, ett skydd av kartong som knöts fast.
    Man får ta fram sitt barnasinne och skapa lite ibland

• guldklimpen04

Prata med de på habiliteringen. De bör veta var man kan finna råd på problmet rent teknisk sett.  Jag arbetar med vuxna med autism och vissa har extra bälte som de inte kan öppna. Det borde finnas även för barn.

• My opinion

De som säljer Änglavakt har semester denna vecka så jag får vänta till dess men sedan ska det inhandlas en.

• Jungblom

När våra barn krängt av sig bältet under körningen har vi stannat bilen tills de satt på sig bältet igen, samt att vi såklart pratar med barnet om säkerheten bältet ger. Detta har fungerat för oss.

• My opinion
    Jungblom skrev 2013-07-15 15:00:38 följande:
    När våra barn krängt av sig bältet under körningen har vi stannat bilen tills de satt på sig bältet igen, samt att vi såklart pratar med barnet om säkerheten bältet ger. Detta har fungerat för oss.

nu fungerar inte det som du kanske ser av ts och konversationen här i tråden men Jaguar fått tips på en lösning som het Änglavakt som vi ska köpa så snart försäljaren är tillbaka från semestern
  • Jungblom
    My opinion skrev 2013-07-15 15:03:55 följande:

nu fungerar inte det som du kanske ser av ts och konversationen här i tråden men Jaguar fått tips på en lösning som het Änglavakt som vi ska köpa så snart försäljaren är tillbaka från semestern
    Nej det står inte i TS, det står bara att du vill ha råd och tips på tekniska lösningar. En teknisk lösning är inte lika med en mekanisk som är vad du faktiskt ville veta. En teknisk lösning kan vara ett tillväga gångsätt också.

Toppen att du fått det tips du vill ha och jag läser inte hela trådar innan jag ger svar.
  • My opinion
    Jungblom skrev 2013-07-15 15:12:55 följande:
    Nej det står inte i TS, det står bara att du vill ha råd och tips på tekniska lösningar. En teknisk lösning är inte lika med en mekanisk som är vad du faktiskt ville veta. En teknisk lösning kan vara ett tillväga gångsätt också. Toppen att du fått det tips du vill ha och jag läser inte hela trådar innan jag ger svar.

bara av intresse, vad är en icketeknisk lösning enligt dig? I dagligt tal aå innebär teknisk lösning en anordning inte ett tillvägagångssätt. om man skriver "jag söker en teknik"eller "jag söker tekniker" så menar man tillvägagångssätt, skriver man "jag söker teknik" eller "jag söker en teknisk lösning" är det en anordning som menas. I TS så står det ju dessutom i den första delen att jag vill ha något som gör det svårare att öppna bilbältet.
  • My opinion

Hej. vill bara meddela att vi nu köpt och testat Änglavakt som Toktrasan tipsade om. Det förhindrar effektivt sonen från att öppna bilbältet. Dock sitter våra bilbälteslås en bit ner i sätet vilket gör att det är svårt att få upp spännet igen. Det är inget problem om man måste få upp vid en olycka som jag ser det men nu vill man ju gärna att det håller för mer än en tur och då får man trixa lite längre. När vi testade det i butiken så var det inte alls lika svårt att få bort men den bilen de visade på hade sina lås lite högre upp ur sätena. Så om ni vill kunna öppna snabbt utan att ta sönder vakten så får ni inte ha för djupt liggande bältes lås. Men som sagt det är inget ett barn klarar av att pilla upp på egen hand.

Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning