• Selma1966

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Bra tips från Toktrasan. Det letade jag desperat efter för nåt år sedan. Nu går det bättre. Men det finns tillfällen när sonen fortfarande spårar ur och får för sig att han inte ska sitta kvar. Vi har helt enkelt spänt fast honom och sedan skjutit barnstolen/sitsen ett par cm så den står över bältspännet. (Väljer ibland mellanplatsens spänne att sätta bältet i (så knappen är inåt stolen). Då kommer han inte åt knappen själv. Han kan fortfarande glida ur det övre bältet men sitter ändå fast runt midjan. Som tur är gör han inte så lika ofta längre.

• Selma1966

Den som inte haft problem med barn som totalt ignorerar tillsägelser ibland vet nog inte vad det handlar om. Min son vet hur man ska sitta i bilen. Men om man åker långt och han blir uttråkad så blir han utåtagerande och då lyssnar han inte på någon. Man kan säga vad dom helst, hota med vad som helst. Men i slutändan måste man bara hålla i honom så han inte släpper loss sig eller andra. Är man ensam med sonen i bilen, mitt i en bilkö så är man då glad att han åtminstone sitter fast tills man kommer någonstans där man kan stanna. Det är större risk att han råkar ut för en olycka om han inte är fastspänd än att han inte går att få loss om vi hamnar i en brand eller under vattnet, rent statistiskt om man kollar på olycksfallsrisken. Ett spänne som jag kan få bort är det dom skulle ha behövts när det var som värst. Den första bilbarnsstolens spänne satt så hårt att han inte kunde öppna den själv ändå. Det är vanliga bältet som är för lätt.

Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning