• My opinion

Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning

Hej. Sonen har börjat öppna sitt bilbälte själv. Först var det när vi stannade och han ville komma ut snabbt men nu skedde det under körning. Någon som vet om det finns något som gör det svårare att öppna bilbälteslåset? Han sitter i bältesstol så det är bilen bälte det är frågan om. Vi kan inte klara vardagen utan att åka bil med honom och det går inte att ha honom lös i bilen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-12 22:38
    Eftersom jag blev uppmanad att ge mer info kommer den här. Sonen har autism, inte för att jag tror det spelar någon roll eftersom jag vet flera som saknar denna eller annan diagnos som har samma problem. Men det innebär ändå att jag inte har någon nytta av att få veta hur ni anser att barn bör göra utan jag vill gärna ha hjälp med en teknisk lösning. Ni som vill tala om hur ni anser att andras barn ska uppträda får hitta en annan tråd, tack till er som givit konstruktiva råd eller erbjudit er att söka efter konstruktiva lösningar , tack på förhand till er som ger konstruktiva råd fram över.

• Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning
  • My opinion
    Toktrasan skrev 2013-07-12 22:05:24 följande:
    Det finns skydd man kan sätta över spännet så att det inte "bara" är att knäppa upp, tex: www.bilanpassning.com/shop/shop.php Borde funka även för barn eller andra med särskilda behov? 

Tack så hemskt mycket. Det ser ut att vara precis vad vi behöver.
  • My opinion
    Aileen Allannah skrev 2013-07-12 22:31:16 följande:
    Det där ser ju strålande ut! Synd att det inte finns till bakåtvända bilstolar, där 2,5-åringen ägnar sig åt att knäppa upp bältet...

Om det inte funkar att vända spännet som Dr Mupp föreslår så stötte jag på ett råd för bilbarnsstolsbälten när jag sökte på nätet. Det finns något som heter bältesskydd, bl.a. Mekonomen har dem. Deras är svart men det finns med roliga figurer på om man vill. De är tänkta att sätta på bältet för att slippa skav vid halsen men kan då enligt rådgivaren sättas över spännet istället. Vad jag såg så sveper man det runt bältet och fäster med kardborreband. Kan kanske vara värt att pröva, förhoppningsvis så tar det ett tag innan 2,5 åringen kommer på hur man öppnar. Visar sig kardborrefästet vara för lättöppnat så kanske det går att förse med tryckknappar eller vanliga knappar som gör det svårt för en liten att öppna men som ändå är lätt att få bort om olyckan är framme.
  • Selma1966

Bra tips från Toktrasan. Det letade jag desperat efter för nåt år sedan. Nu går det bättre. Men det finns tillfällen när sonen fortfarande spårar ur och får för sig att han inte ska sitta kvar. Vi har helt enkelt spänt fast honom och sedan skjutit barnstolen/sitsen ett par cm så den står över bältspännet. (Väljer ibland mellanplatsens spänne att sätta bältet i (så knappen är inåt stolen). Då kommer han inte åt knappen själv. Han kan fortfarande glida ur det övre bältet men sitter ändå fast runt midjan. Som tur är gör han inte så lika ofta längre.

• Aileen Allannah
    My opinion skrev 2013-07-12 22:52:45 följande:

Om det inte funkar att vända spännet som Dr Mupp föreslår så stötte jag på ett råd för bilbarnsstolsbälten när jag sökte på nätet. Det finns något som heter bältesskydd, bl.a. Mekonomen har dem. Deras är svart men det finns med roliga figurer på om man vill. De är tänkta att sätta på bältet för att slippa skav vid halsen men kan då enligt rådgivaren sättas över spännet istället. Vad jag såg så sveper man det runt bältet och fäster med kardborreband. Kan kanske vara värt att pröva, förhoppningsvis så tar det ett tag innan 2,5 åringen kommer på hur man öppnar. Visar sig kardborrefästet vara för lättöppnat så kanske det går att förse med tryckknappar eller vanliga knappar som gör det svårt för en liten att öppna men som ändå är lätt att få bort om olyckan är framme.
    Ah, smart! Jag är egentligen emot att manipulera stolens bälte, med tanke på att det ska vara lätt att få loss ungen om olyckan är framme, men ibland måste man ju tänka om lite. Just nu är risken att han sitter lös större än att vi krockar (enligt min gissning alltså) och eftersom inte tillsägningar fungerar (eller att stanna bilen) så får jag ta till det tunga artilleriet. Tack!
  • My opinion
    2013 skrev 2013-07-12 22:18:33 följande:
    Om tillsägelser inte fungerar, hur menar du då att de ska "se över sin uppfostran"?. Barnet kanske inte får plats i sin bilbarnstol. Jag tycker faktiskt inte att ts ska behöva försvara sig eller sitt barn. Frågan är "Mitt barn låser upp bilbältet trots tillsägelser, finns det en annan lösning på problemet"? Kan man inte svara på den frågan så skriver man inget.

Tack för den kommentaren. Varför finns det alltid några som tar tillfället i akt att visa på sin egen förträfflighet som förälder. När f*n flyger i en så får jag lust att fråga om deras barn är för obegåvade för att fundera ut hyss men då tänker jag bara att alla kan ju inte ha samma tur som jag
  • Aileen Allannah
    lilja87 skrev 2013-07-12 23:00:51 följande:
    Smisk på stjärten rådde min engelska svärmor!
    Jag hoppas du inte följde det rådet?
  • My opinion
    My opinion skrev 2013-07-12 23:00:10 följande:
    Tack för den kommentaren. Varför finns det alltid några som tar tillfället i akt att visa på sin egen förträfflighet som förälder. När f*n flyger i en så får jag lust att fråga om deras barn är för obegåvade för att fundera ut hyss men då tänker jag bara att alla kan ju inte ha samma tur som jag

Blev lite konstigt där. Den röda symbolen var inte riktad mot 2013 och mitt tack var uppriktigt . Råkade bara komma åt symbolen när jag tryckte.
  • 2013
    My opinion skrev 2013-07-12 23:03:25 följande:

Blev lite konstigt där. Den röda symbolen var inte riktad mot 2013 och mitt tack var uppriktigt . Råkade bara komma åt symbolen när jag tryckte.
    Ingen fara, jag förstod vad du menade.
    Jag tycker också att det är trist att folk alltid ska ta tillfället i akt att få sig själva att framstå som lite bättre än andra. Och jag tycker inte att man ska behöva skriva ut hela sitt livs historia när man vill ha svar på en enkel fråga.
    Men det var någon som kunde lämna konkreta tips iaf och det var ju bra. Min stora börjar bli lite väl klåfingrig på knappen så jag ska också kolla upp tipset.
  • My opinion
    Jimman skrev 2013-07-12 22:18:10 följande:
    Läs ts igen så ser du att det inte står något om tillsägelser

Men snälla du, vissa saker förutsätter man att folk förstår. Eller tror du det är vanligt att som förälder sitter helt tyst när något sådant här händer men som sedan lägger tid på att försöka hitta en teknisk lösning?
Svar på tråden Vad gör man när barnet öppnar bilbältet under körning