Juml001 skrev 2013-06-26 00:31:23 följande:
Så om ditt barn vill gå i endast trosor och bh, är det också okej?
Självklart ska man ha sitt sätt att uttrycka sig på och våga sticka ut, men att visa rumpan är det verkligen ett sunt sätt att uttrycka sig på?
Man ska inte glömma att det finns idioter, idioter som kan utsätta en sådan flicka för trauman. Hur fint du än tycker att det är så förändrar det inte idioternas sätt att tänka. Att exponera sig på det viset är att utmana ödet. Synd men sant!
För min del får de faktiskt gärna gå nakna om de vill det, men jag tvivlar starkt på att de kommer vilja det.
Och nu lägger du över ansvaret för våldtäkter på de unga tjejerna. Tro mig, du blir inte våldtagen pga din klädsel så lägg ner det där skiten.
vampyria2 skrev 2013-06-26 00:47:15 följande:
Har du läst alla mina inlägg? Jag har själv en alternativ klädstil och ser absolut inte ut som de 41 år jag är, jag klär mig i det jag trivs i och uppmanar mina ungar att göra det de också.
De har varit allt du kan tänka dig, EMO, punkare, hippie m.m och jag har uppmuntrat det hårt, är själv en gammal punx.
När jag pratar om klädkoder och att lära ungarna vad som gäller så pratar jag om att de inte bör gå omkring i kjolar som är så korta att de visat trosorna både fram och bak, de får gärna ha kortkort men nån gränns finns det, de behöver inte heller visa hela brösten eller så, mitt jobb är att lära dem att man kan vara fin eller ja varför inte sexig utan att klä sig halv naket.
Jag dömer ingen, absolut inte men jag vill lära mina ungar att om man går ut i kläder som inte döljer vissa saker så får man räkna med att andra människor dömer en, det är så samhället ser ut i dag, oavsett om vi gillar det eller inte.
Nej, jag har inte läst dina inlägg och oavsett så håller jag inte med dig. Jag ser ingen anledning till att dölja vissa kroppsdelar för att de är sexuellt laddade. Och mina barn kommer garantera veta vilka kläder och uttryck som gör att folk dömer en. Det kan man knappast missa. Jag vet exakt hur samhället ser hur och jag vet framförallt vad fördömanden är då jag blivit dömd av andra hela mitt liv.
Jag har inget emot att prata om hur samhället ser ut. Det gör vi dagligen i det här hemmet. Mina barn kommer knappast vara ovetande, de vet redan otroligt mycket för sin ålder. Vi pratar om ideal, normer och sociala strukturer. Den dag de börjar vackla mellan barn och vuxen kommer de veta vilka reaktioner en kort kjol innebär. Om de vill använda den för att peka finger åt samhällets trångsynta normer så kommer jag stå bakom dem. Det kommer jag även göra om de känner att de vill vara en av de andra och inte sticka ut.