Inlägg från: Juml001 |Visa alla inlägg
  • Juml001

Vad skulle du säga om din dotter ville ha detta på sig?

Jag kan rakt ut säga att min 16 åring inte skulle få bära en sådan klänning, och då är jag ändå 24 nu och ingen tant.

Varför? Jo för att en 16 åring inte kan döma om det där är en passande klädsel och för vilka tillfällen. På stranden ja, på stan nej!

Allt tjat om att tjejer ska få klä sig hur utmanande de vill är jag trött på för i killarnas ögon i den åldern så tänker de inte jämlikhet utan på helt annat och respekterar ofta inte tjejer just pga klädval etc.

Ett par cykelbyxor under däremot hade varit helt okej.

• Juml001

Ja tyvärr ser samhället ut på detta vis. Folk dömer och folk tittar. Men så länge man klär sig "ordentligt", alltså faktiskt har på sig kläder och låter dem sitta som dem ska så tycker jag att man kan klä sig i precis vilken stil man vill. Man ska inte vara som alla andra och man ska gå efter sina egna ideal.

Men som sagt klänningen/linnet är för kort för en 16 åring i mina ögon. Vipps så står hon där med trosorna i vädret och risken att bli förödmjukad tex är väldigt stor. Hora ser hon inte ut som alls, däremot naiv och kanske lite obekväm.

Men skulle hon däremot vilja gå i byxor, nitar och tuppkam är det faktiskt helt okej så länge kläderna sitter någorlunda och sminket ser snyggt ut.

guest13 skrev 2013-06-25 00:42:38 följande:
    När man kräver att alla ska få ha vilka kläder de vill uatan att dömas ska man ställa sej frågan om man har problem med en gynekolog som ser ut som hämtad från Hells Angels.

Då är det ingen som helst tvekan om att kläder ger vissa signaler och att vi dömer andra efter de signalerna.

De flesta tycker att tjejen på bilden ser ut som en hora men de är alldeles för finkänsliga att skriva det.

• Juml001
    Sölve skrev 2013-06-25 18:23:07 följande:
    Jag håller absolut inte med dig och jag kommer aldrig NÅGONSIN tvinga in mina barn i mallar utan jag kommer uppmuntra självständigt tänkande och kreativitet. 

Jag har själv en alternativ stil som bryter mot dessa osynliga normer (som jag ändå är mycket väl medveten om men inte följer.).

För mig är det fint att ifrågasätta och utmana. Jag lär mina barn att ta för sig, att vara sig själva, att vara medvetna och öppna och framförallt att vara starka i sig själva och veta att NI som dömer har fel. 

Så om ditt barn vill gå i endast trosor och bh, är det också okej?

Självklart ska man ha sitt sätt att uttrycka sig på och våga sticka ut, men att visa rumpan är det verkligen ett sunt sätt att uttrycka sig på?

Man ska inte glömma att det finns idioter, idioter som kan utsätta en sådan flicka för trauman. Hur fint du än tycker att det är så förändrar det inte idioternas sätt att tänka. Att exponera sig på det viset är att utmana ödet. Synd men sant!
  • Juml001

YES!!!

vampyria2 skrev 2013-06-26 00:47:15 följande:
    Har du läst alla mina inlägg? Jag har själv en alternativ klädstil och ser absolut inte ut som de 41 år jag är, jag klär mig i det jag trivs i och uppmanar mina ungar att göra det de också.

De har varit allt du kan tänka dig, EMO, punkare, hippie m.m och jag har uppmuntrat det hårt, är själv en gammal punx.

När jag pratar om klädkoder och att lära ungarna vad som gäller så pratar jag om att de inte bör gå omkring i kjolar som är så korta att de visat trosorna både fram och bak, de får gärna ha kortkort men nån gränns finns det, de behöver inte heller visa hela brösten eller så, mitt jobb är att lära dem att man kan vara fin eller ja varför inte sexig utan att klä sig halv naket. 

Jag dömer ingen, absolut inte men jag vill lära mina ungar att om man går ut i kläder som inte döljer vissa saker så får man räkna med att andra människor dömer en, det är så samhället ser ut i dag, oavsett om vi gillar det eller inte. 

• Juml001

YES!!!

vampyria2 skrev 2013-06-26 00:47:15 följande:
    Har du läst alla mina inlägg? Jag har själv en alternativ klädstil och ser absolut inte ut som de 41 år jag är, jag klär mig i det jag trivs i och uppmanar mina ungar att göra det de också.

De har varit allt du kan tänka dig, EMO, punkare, hippie m.m och jag har uppmuntrat det hårt, är själv en gammal punx.

När jag pratar om klädkoder och att lära ungarna vad som gäller så pratar jag om att de inte bör gå omkring i kjolar som är så korta att de visat trosorna både fram och bak, de får gärna ha kortkort men nån gränns finns det, de behöver inte heller visa hela brösten eller så, mitt jobb är att lära dem att man kan vara fin eller ja varför inte sexig utan att klä sig halv naket. 

Jag dömer ingen, absolut inte men jag vill lära mina ungar att om man går ut i kläder som inte döljer vissa saker så får man räkna med att andra människor dömer en, det är så samhället ser ut i dag, oavsett om vi gillar det eller inte. 

• Juml001

Jag har inte nämnt något om våldtäkter!

Jag lägger heller inte över något på en ung tjej.

Men faktum återstår att det finns idioter och ska du låta din dotter bjuda dessa idioter på att få behandla henne illa så varsågod men jag tycker jävligt synd om din dotter. Som sagt en 16 åring bestiger inte så mycket insikt som krävs för att blotta sig. De får uppiggande kommentarer av pojkar och vipps så följer de inte sitt eget ideal.

Om hon var 18, visst fine hennes liv och hon har förmodligen mer kött på benen och skulle inte välja en sådan klädsel (om hon fått lära sig vad det innebär)

Sölve skrev 2013-06-26 10:04:14 följande:
    För min del får de faktiskt gärna gå nakna om de vill det, men jag tvivlar starkt på att de kommer vilja det. 

Och nu lägger du över ansvaret för våldtäkter på de unga tjejerna. Tro mig, du blir inte våldtagen pga din klädsel så lägg ner det där skiten.Nej, jag har inte läst dina inlägg och oavsett så håller jag inte med dig. Jag ser ingen anledning till att dölja vissa kroppsdelar för att de är sexuellt laddade. Och mina barn kommer garantera veta vilka kläder och uttryck som gör att folk dömer en. Det kan man knappast missa. Jag vet exakt hur samhället ser hur och jag vet framförallt vad fördömanden är då jag blivit dömd av andra hela mitt liv. 

Jag har inget emot att prata om hur samhället ser ut. Det gör vi dagligen i det här hemmet. Mina barn kommer knappast vara ovetande, de vet redan otroligt mycket för sin ålder. Vi pratar om ideal, normer och sociala strukturer. Den dag de börjar vackla mellan barn och vuxen kommer de veta vilka reaktioner en kort kjol innebär. Om de vill använda den för att peka finger åt samhällets trångsynta normer så kommer jag stå bakom dem. Det kommer jag även göra om de känner att de vill vara en av de andra och inte sticka ut.  

Svar på tråden Vad skulle du säga om din dotter ville ha detta på sig?