• Casslo08

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

Som rubriken lyder! Hoppas ni är många som vill följas åt sista tiden här.

Kan inte fatta att jag snart har min bebis här och att jag blir tvåbarns-mor :)

Haka på!

Jag har BF 5/8 men det blir mest troligt planerat snitt så kanske har jag min bebis ännu tidigare!

Välkomna!!.

• Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?
  • carro93
    m00min skrev 2013-07-18 17:30:36 följande:
    Dom sade att alla bebisar inte är färdiga så tidigt och att det inte är lätt att få igång en förlossning om det är omoget. Men nu har ju inte någon ens behagat se efter om hur det står till där nere hos mig. Har trots allt haft massor med sammandragningar och regelbundna förvärkar. Mittiallt behövs bara hinnsvepning/ tas hål på hinnorna för att gå igång förlossningen.
    Hm, ja det är väl så men iaf de måste ju tänka på vad som är bäst för mamman också, att föda ut ett väldigt stort barn kan ju medföra en massa extra komplikationer också! Försök få igång förlossningen själv då, vilket kanske inte är det bästa men iaf.. Ta en rask promenad eller storstäda hemmet så kanske det händer något! 
  • m00min
    carro93 skrev 2013-07-18 17:40:17 följande:
    Hm, ja det är väl så men iaf de måste ju tänka på vad som är bäst för mamman också, att föda ut ett väldigt stort barn kan ju medföra en massa extra komplikationer också! Försök få igång förlossningen själv då, vilket kanske inte är det bästa men iaf.. Ta en rask promenad eller storstäda hemmet så kanske det händer något! 

Att förlossningen skulle starta av sig själv skulle ju vara det bästa. Och tror du inte jag försökt Men jag har en mycket smärtsam foglossning så raska promenader och dyl går bort.
  • carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:02:26 följande:

Att förlossningen skulle starta av sig själv skulle ju vara det bästa. Och tror du inte jag försökt Men jag har en mycket smärtsam foglossning så raska promenader och dyl går bort.

Aha va jobbigt! :( Men ananas ska ju vara bra haha (om man äter MÄNGDER)  ;P

Sex i massor kanske får igång det?? ;D  

• m00min

Jag har suttit djupt på huk (aj!) så att bebisen skall sjunka ner ordentligt och det har funkat, bebisen är lågt nere nu. Så nu gäller det att få igång sammandragningarna.

Här i finland pratar man om de tre S:en: sauna, seksi ja siivous. Alltså bastu, sex och städning som skall få igång en förlossning. Jag har just städat och de två andra blir det än ikväll

• carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:12:21 följande:
    Jag har suttit djupt på huk (aj!) så att bebisen skall sjunka ner ordentligt och det har funkat, bebisen är lågt nere nu. Så nu gäller det att få igång sammandragningarna.

Här i finland pratar man om de tre S:en: sauna, seksi ja siivous. Alltså bastu, sex och städning som skall få igång en förlossning. Jag har just städat och de två andra blir det än ikväll

Jasså, aldrig hört talas om det där med att sitta på huk! Hur länge rekommenderas det att man ska sitta? haha Satte du dig på huk en gång sen sjönk bebis ser eller?

Sex tror jag ändå är det bästa för sist jag hade sex så fick jag hemskt onda sammandragningar och som dessutom kom väldigt tätt, har inte vågat haft sex sen dess då jag bara är i v 36+4 än så länge..(Då var jag bara i 36+0).. 

Så kör på! :) Håller tummarna! :)

• m00min

Jag har plockat blåbär och jordgubbar sittande i huk. Det öppnar ju bäckenet. Läste någonstans att förr då kvinnorna jobbade i trädgård/ på åkern eller gjorde hushållssysslor i fyrfota så behövde ingen igångsättning. Det rekommebderades också att man skulle stå i fyrfotaläge 15 min/ dygn. Kommer inte alls ihåg var jag läst detta. Men mitt första barn kom i 38+3 efter att jag plockat blåbär i några timmar. Vattnet gick på natten efteråt sammandragningarna gör ju ingen nytta ifall inte ett huvud finns nere i bäckenet och kommer åt att trycka mot öppningen.

• carro93
    m00min skrev 2013-07-18 18:49:02 följande:
    Jag har plockat blåbär och jordgubbar sittande i huk. Det öppnar ju bäckenet. Läste någonstans att förr då kvinnorna jobbade i trädgård/ på åkern eller gjorde hushållssysslor i fyrfota så behövde ingen igångsättning. Det rekommebderades också att man skulle stå i fyrfotaläge 15 min/ dygn. Kommer inte alls ihåg var jag läst detta. Men mitt första barn kom i 38+3 efter att jag plockat blåbär i några timmar. Vattnet gick på natten efteråt sammandragningarna gör ju ingen nytta ifall inte ett huvud finns nere i bäckenet och kommer åt att trycka mot öppningen.

Hm, man kanske skulle ta och sätta sig på huk ett tag då får se om magen sjunker något :P 

Men sammandragningarna medför väl att barnet kommer längre och längre ner? Även fast huvudet inte ligger mot tappen så kanske de kommer ner till tappen men hjälp av sammandragningar?

• miss westerlund
    Aapple skrev 2013-07-18 15:41:35 följande:
    Du borde stå på sig o kräva ett UL! Eller klaga på att du känner minskad rörlighet får man ett ul o fråga då. Är det första barnet eller andra? 

Det är tredje. Med första fick jag gå på tul ganska ofta i slutet för hon var liten. Med andra hade jag sthaor mage och hon var ganska stor, 4320. Men det är 7 år sedan jag fick sista så jag kommer inte ihåg vad jag hade för sf-mått då. Hade velat veta det för att kunna jämföra. Nu är det dessutom en pappa som är typ dubbelt så stor som till de andra. Tänker att det kan säkert också spela in. Jag är så dålig på att stå på mig.tyvärr ..
  • miss westerlund
    m00min skrev 2013-07-18 16:17:57 följande:
    Jag har 36+6 idag och mitt sf-mått var idag 37cm fastän bebisen nu sjunkt ner! Bebisen beräknades för en vecka sedan väga 3400-3500g. Krävde att få ny bedömning av en annan läkare då jag bara fick en kontrolltid till v 39+0. Så nu får jag det hos en annan läkare nästa veckas torsdag 37+6. Men de sade också att de ogärna startar en förlossning innan v 39. Men om jag väntar för länge så kanske det inte går att förlösas med annat än snitt så jag vägrade vänts med kontrollen till 39+0. Hoppas dock självklart att förlossningen skulle starta av sig själv.

Ja då ligger du nog kanske högre än mig för jag har inte kännt av att bäbis har sjunkit nåt. Däremot känns det ibland som att magen ska spricka för att det är så fullt därinne. Jag känner också lite så. Ska inte på mvc förrän nästa gång i v 39+0. Tänk om bäbis redan är jättestor. Låter konstigt att de inte vill sätta igång förrän då. Handlar väl mer om hur pass mogen man är och då måste de ju undersöka det.
  • Pixx

Någon mer som är totalt orkeslös och megatrött? Gått över till v38 idag o känns som jag kan sova, sova o sova.... All ork bara har runnit av på en natt :/

var inne hosBM idag o lämnade tillbaka filmer vi lånade igår när vi var där o hon fråga hur jag mådde, jo tack ... Trött o illamående då sa hon bara "kanske inte så lång tid kvar nu då" o log ...

Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?