• Casslo08

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

Som rubriken lyder! Hoppas ni är många som vill följas åt sista tiden här.

Kan inte fatta att jag snart har min bebis här och att jag blir tvåbarns-mor :)

Haka på!

Jag har BF 5/8 men det blir mest troligt planerat snitt så kanske har jag min bebis ännu tidigare!

Välkomna!!.

• Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?
  • Elas

Grattis alla som fått sina bebisar :)

Jag bara sover, sover, sover och sover just nu! Jag är så trött! Vaknade inatt av några "värkar" men somnade lika fort då de försvann...

Vecka 39 (38+3)

• hellof
    busbajsen skrev 2013-07-18 10:33:00 följande:
    Vi fick en DOTTER!!!

Lilla Linn föddes den 15/7 kl 00.21 efter endast 2,5 h på förlossningen.

Hon vägde 3110 g och var 49 cm lång.

Behöver jag skriva att vi är över våra huvuden förälskade 

Grattis till er söta dotter!
  • miss westerlund

Var på mvc idag. Känns inte som att jsg blir tagen på allvar angående min rädsla över stort barn. Är nu i v 37+0 och sf-måttet låg mellan 38-39 vilket innebär att jag nu ligger över den övre kurvan. Hon kände på magen och uppskattade att bäbis kanske värre runt 3500 nu. Men är inte det stort med tanke på att det är 3 veckor kvar? Hur mycket brukar de lägga på sig sista veckorna? Är det någon som fått en sådant uppskattning av barnmorskan? Alltså inte via ul.

• Aapple
    miss westerlund skrev 2013-07-18 15:20:33 följande:
    Var på mvc idag. Känns inte som att jsg blir tagen på allvar angående min rädsla över stort barn. Är nu i v 37+0 och sf-måttet låg mellan 38-39 vilket innebär att jag nu ligger över den övre kurvan. Hon kände på magen och uppskattade att bäbis kanske värre runt 3500 nu. Men är inte det stort med tanke på att det är 3 veckor kvar? Hur mycket brukar de lägga på sig sista veckorna? Är det någon som fått en sådant uppskattning av barnmorskan? Alltså inte via ul.
    Du borde stå på sig o kräva ett UL! Eller klaga på att du känner minskad rörlighet får man ett ul o fråga då.
    Är det första barnet eller andra? 
  • carro93
    Aapple skrev 2013-07-18 15:41:35 följande:
    Du borde stå på sig o kräva ett UL! Eller klaga på att du känner minskad rörlighet får man ett ul o fråga då.
    Är det första barnet eller andra? 

Nä det är inte säkert att man från ett ul om man tycker att man känner minskade rörelser! Jag va in på en koll i v 32 för jag hade inte känt några sparkar på hela dagen, de tog en ctg kurva och konstaterade att han hade det bra där inne så det blev inget ul. 

• m00min
    miss westerlund skrev 2013-07-18 15:20:33 följande:

Jag har 36+6 idag och mitt sf-mått var idag 37cm fastän bebisen nu sjunkt ner! Bebisen beräknades för en vecka sedan väga 3400-3500g. Krävde att få ny bedömning av en annan läkare då jag bara fick en kontrolltid till v 39+0. Så nu får jag det hos en annan läkare nästa veckas torsdag 37+6. Men de sade också att de ogärna startar en förlossning innan v 39. Men om jag väntar för länge så kanske det inte går att förlösas med annat än snitt så jag vägrade vänts med kontrollen till 39+0.

Hoppas dock självklart att förlossningen skulle starta av sig själv.
  • carro93
    m00min skrev 2013-07-18 16:17:57 följande:

Jag har 36+6 idag och mitt sf-mått var idag 37cm fastän bebisen nu sjunkt ner! Bebisen beräknades för en vecka sedan väga 3400-3500g. Krävde att få ny bedömning av en annan läkare då jag bara fick en kontrolltid till v 39+0. Så nu får jag det hos en annan läkare nästa veckas torsdag 37+6. Men de sade också att de ogärna startar en förlossning innan v 39. Men om jag väntar för länge så kanske det inte går att förlösas med annat än snitt så jag vägrade vänts med kontrollen till 39+0.
    Hoppas dock självklart att förlossningen skulle starta av sig själv.
    Varför inte förrän v 39? De är ju färdiga i 37+0 så varför ska man vänta om bebis redan är så pass stor som en bebis i v 40? Ibland förstår man inte.. 
  • Piff4

Jag tror dom brukar lägga på sig omkring 200 gram i veckan dom sista veckorna, har för mig jag läst det någonstans.. Men kan ha fel :)

• m00min
    carro93 skrev 2013-07-18 16:20:09 följande:
    Varför inte förrän v 39? De är ju färdiga i 37+0 så varför ska man vänta om bebis redan är så pass stor som en bebis i v 40? Ibland förstår man inte.. 

Dom sade att alla bebisar inte är färdiga så tidigt och att det inte är lätt att få igång en förlossning om det är omoget. Men nu har ju inte någon ens behagat se efter om hur det står till där nere hos mig. Har trots allt haft massor med sammandragningar och regelbundna förvärkar. Mittiallt behövs bara hinnsvepning/ tas hål på hinnorna för att gå igång förlossningen.
Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?