• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • Jellybeans

Hej. jag har ett liknande situation som dig.. Fick permolut nor först, men eftersom jag inte hade ngn mens innan så blev det bara "fejk" mens, den satte aldrig igång. 

Nu har jag iallafall fått provera, men vi skulle bara testa en kur (ioförsig har jag flera kurer på receptet såg jag..)
    Jag är lite för smal, antagligen är det därför jag inte har någon egen ägglossning.. och jag har även problem med sköldkörteln, så har precis börjat medicinera mot den, tror att det har en liten roll i utebliven mens.

Jag slutade för 4 dagar sedan med pergo kuren, så ägglossningen borde vara just nu..hoppas!! hoppas!!

Jag har en tunn slemhinna, har du också det? min gyn sa det men inte vad vi skulle göra åt det, men hon sa att den va r för tunn för att framkalla mens.. gud så trött man blir på allt de upptäcker. Eftersom jag inte vet så mycket om bästa tjocklek på hinnan, osv så hoppas man att ens läkare vet det bästa :)

• trina

Hej på er!

Jag är också 23 och ska om en vecka börja med dubbelkur av Pergotime. Jag och min man gick på utredning i december och efter det fick jag provera och Pergotime utskrivet. Har ingen mens eller äl naturligt. Första Pergotime (enkelkur) gjorde ingenting men denna gången ska jag även på vul för att bekräfta öm något händer eller inte. Min läkare har sagt i förbifarten att händer ingen på en trippelkur så blir det sprutor... Om allt går som planerat har jag förhoppningsvis är i slutet av maj! Då blir bim mitten av juni ungefär :)

• NonnoE

Hej Jellybeans :) Hoppas du har ÄL nu då! :) går du på VUL för att kolla om du ska ha ÄL? Det tror jag inte att jag har, hon har inte sagt något om det iallafall. Hej Trina! Okej, vad spännande och nervöst! När ska du på VUL och kolla? Har du PCO eller är det något annat som orsakar utebliven mens och ÄL? Jag ska som sagt på VUL på tisdag. Är så nervös för hur resultaten ska vara. Vill bara att det ska funka för dn gångs skull! Är så jobbigt med alla vagnar och gravidmagar överallt :( Hur länge har ni försökt?

• trina

Har pco. Ska på vul i slutet av maj, precis vid äl. Vi har varit oskyddade i drygt åtta månader men vi har varit medvetna om att det inte går utan medicinsk hjälp. Så för en månad sen fick jag första kuren Pergotime (enkel) som inget hända med. Eftersom inget hände fick jag direkt börja med Provera och ska i slutet av nästa vecka börja äta dubbel Pergotime.

• Jellybeans

Nej min läkare har inte sagt något om att jag ska på ulv och titta om ögglossning sker..brukar man få göra det om man får pergotime el provera? Med vänlig hälsning,

• trina

Provera är ju bara för att få mens så det är ju inget de behöver titta på :) däremot så bör man få uppföljning såsom vul med Pergotimeeftersom det finns risk att för många äggblåsor växer till sig och släpper. Har man otur kan man ju bli nästa octomom, haha. Men för min del eftersom jag blev så bbesviken näringen hände med första kuren så bad jag om ett vul. Ältester ger alltid ett halvt utslag så de går inte att lita på.

De flesta andra jag pratat med säger att det är konstigt om man inte får vul när man går på Pergotime. Men jag fick ju som sagt be om det.

• Jellybeans

Hmm okej, då kanske det är bäst att jag kontaktar min läkare och ber om det. Tack för att ni delar era erfarenheter:)

• lläännggttaann

Hej hej :)
    Jag ska också börja med pergotime nu denna månaden :). Vet dock inte om jag ska börja med tabletterna i morgon då jag var inne i veckan och gjorde en passage kontroll och sedan dess har jag haft röda veckan fast jag skulle haft äl nu igentligen och börja med tabletterna vid den siste..

• lläännggttaann

Hej Jellybeans, Jag har inte heller så att jag ska in på vul nu under dessa tre månader jag ska testa pergotime men fungerar det inte under den perioden så ska jag få starkare dos och då in på vul.

Vill tillägga att jag och min man har försökt i 14 månader och han har barn sedan tidigare, Under vår utredning så har allt sett bra ut förutom att jag har lite hög halt av testo.. 

Och TS kul för er att ni fick igång er utredning så snabbt inte många som får det tyvärr och jag hoppas ni får ert lilla underverk snart :) 

• trina

Sista tabletten provera tagen! Förra gången så fick jag mens på andra dagen efter avslutad kur. Så nu är det Pergotime som gäller nästa vecka om mensen dyker upp lika tidigt igen.

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)