• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • lläännggttaann

Det var ett tag sedan man var inne här så säger Grattis till dig nu Rue till plusset!

Själv är man på dag 17 andra omgången med pergo och fortfarande ingen ägglossning, trodde den kunde vara på gång i helgen men stickorna visade bara svagt som alla andra dagar. 

• Irmeline

På dag 13 idag och imorgon tänkte jag ta mitt första äl test. Väntar mig inte pos test förrän dag 16-17 ung. men vill kolla ändå...

• SoMa72
    Irmeline skrev 2013-06-24 13:58:37 följande:
    På dag 13 idag och imorgon tänkte jag ta mitt första äl test. Väntar mig inte pos test förrän dag 16-17 ung. men vill kolla ändå...

Ja, man vet ju  aldrig... Hoppas den kommer snart iaf
    ♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • Irmeline

Äl test neg idag på dag 14, men börjar få känningar i äggstockarna... Några dagar kvar...

• SoMa72
    Irmeline skrev 2013-06-25 10:16:12 följande:
    Äl test neg idag på dag 14, men börjar få känningar i äggstockarna... Några dagar kvar...

Heja, heja!
    ♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • PCO85

Hej!

Jag har precis börjat med min första kur med pergotime.
    Igår var jag på UL för att se om det eventuellt växt till sig något ägg och det hade det! :) En liten blåsa fanns det!!

Så jag ska tillbaka på måndag, på dag 16, för att se om det växer till sig som det ska.  

Jag har vetat i flera år att jag har PCO och för drygt ett halvår sen bestämde vi oss för att börja en ordentlig utredning. Och nu, efter många om och men så har jag tagit min första kur. 

Men på vilken dag lossade ni? Använde ni ägglossningstest?

Min läkare sa att jag inte behövde det, utan att han håller koll på när jag ska ägglossa. Men jag funderar endå på att köra med ÄL-test.

:)

• Babe85
    PCO85 skrev 2013-06-26 10:48:56 följande:
    Hej!

Jag har precis börjat med min första kur med pergotime.

Igår var jag på UL för att se om det eventuellt växt till sig något ägg och det hade det! :) En liten blåsa fanns det!!

Så jag ska tillbaka på måndag, på dag 16, för att se om det växer till sig som det ska.  

Jag har vetat i flera år att jag har PCO och för drygt ett halvår sen bestämde vi oss för att börja en ordentlig utredning. Och nu, efter många om och men så har jag tagit min första kur. 

Men på vilken dag lossade ni? Använde ni ägglossningstest?

Min läkare sa att jag inte behövde det, utan att han håller koll på när jag ska ägglossa. Men jag funderar endå på att köra med ÄL-test.

:)

Hej! Det skulle kunna vara jag som skrivit detta!

Jag är i precis samma sits just nu.

Har varit på äggkoll i dag efter första pergokuren, och ska tillbaka på måndag!

Jag fick till mig att jag skulle testa med stickor över helgen, men på stickorna står det att man inte ska använda dom vid pco..

Har din läkare sagt något om det?
  • LiaDiza
    Babe85 skrev 2013-06-26 21:34:17 följande:

Jag fick till mig att jag skulle testa med stickor över helgen, men på stickorna står det att man inte ska använda dom vid pco..

Jag hoppar in här och svarar samtidigt på din fråga =) om man har PCO kan det ge falskt positiva värden typ hela cykeln så på en del med PCO funkar det inte. Jag testade med stickor första gången den här cykeln och det ser verkligen ut som om jag har haft en äl =) Om man testar en hel cykel så ser man om man har nästintill fullt eller fullt utslag hela cykeln och om man har negativt i flera dagar om sen börjar stegra och efter att bägge strecken är lika starka sen börjar bli svagare och svagare så kan man vara hyfsat säker på att man ägglossat.

Jag provade som sagt att testa under ca 2 veckor och först var det i princip helt blankt, kanske att man kunde se en skugga och sen blev det starkare och starkare för att sedan vara lika starka och dagen efter var det nästan helt blankt igen. jag har känningar i magen som jag inte brukar ha och extremt ömma bröst som jag inte heller brukar ha så kanske att jag är gravid? =) Det är en vecka kvar till jag ska ta ett gravtest =)

Lite om mig då: Jag och min man har en dotter på 8 år och i över 6 år har vi försökt skaffa syskon utan framgång, haft en dålig läkare med mera som inte tagit rätta prover. Har nu fått diagnosen PCO och hypothyreos (sköldkörtelproblem) för snart 2 år sedan och efter att sen i januari ha lyckats gått ner 19 kilo så börjar kroppen ändra sig lite och vi har fått en ny underbar läkare som givit oss hoppet tillbaka =)

Ska bli kul att få följa allas resa och jag håller tummarna för allihopa =) 
  • Irmeline

Apropå äl test och pco hade jag superstarka test jämnt ( nästan som kontrollstrecket) och mycket starkare än kontrollen kring äl när jag väl hade det ytan pergo; typ var tredje mån... Däremot med pergo har jag fått svaga test som stegrar till nästan samma styrka eller samma styrka vid äl, dvs mina hormonnivåer blev lägre generellt. Jag använder testlagrets stickor då de inte är lila känsliga som tex billiga testers äl test. Med dessa hade jag maxutslag jämt!

• PCO85
    Babe85 skrev 2013-06-26 21:34:17 följande:

Häftigt, du kan vi hålla tummarna tillsammans! Glad

Min läkare sa att det var slöseri med ÄL-test och att han skulle hålla kolla på mig. Men det känns så långt till måndag och jag tänker att jag inte vill missa ÄL, om jag nu skulle råka ha den i helgen.  Så jag har bestämt mig för att prova med några stickor fram tills på måndag. Men jag ska kanske inte ta det så allvarligt om jag märker att det är konstiga resultat.

Igår hade jag världens "mensvärk" och jag vet inte om det är för att blåsan växer till sig eller om jag börjar lossa. Hur känner du?

Jag kan passa på att presentera mig lite. Jag och min sambo har bott tillsammans i snart 3år och jag har två bonusbarn. Jag blir 28år på söndag och har alltid haft en stark barnlängtan.

Nu längtar vi alla efter ett litet syskon. :)  

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)