• förväntansfull85

1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !

Min dotter är 13 månader och har haft ett oroväckande beteende sen hon var ca 11 månader.
    Hon bankar (väldigt hårt) huvudet i saker så som väggar, fönsterbrädor och bord.
    Detta uppkommer oftast när hon tycker att hon inte får all uppmärksamhet, inte får som hon vill eller är arg.
    Hon kan stå mot en vägg och bara slänga bak huvudet och det är riktigt riktigt hårt, man ser att detta är helt medvetet för om hon märker att hon missar så siktar hon in sig och gör ett nytt försök gång på gång på gång.
    Även marmor fönsterbrädan är utsatt det är samma sak där. Man kan höra smällarna från dom andra rummen och man ser att det gör ont men hon gör det ändå. Hela huvudet är jämt täckt av bulor och blåmärken.
    Man känner sig maktlös.
    Kan tänka mig att hon har mycket energi som ska ut ur kroppen då hon aldrig sovit en hel natt sedan födsel, hon kan aldrig sitta still och leka eller mysa i mer än 1 min innan det spritter i kroppen på henne.
    Jag har försökt att inte reagera på hennes beteende för då kanske hon slutar, har försökt avleda beteendet med roliga saker men inget fungerar. Bvc har inte några ideer dom heller.

Är det någon som känner igen sig ? Och vad ska man göra ?

• Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !
  • förväntansfull85

Hur gammal är din förresten? Mollan alltså :) hur tidigt kan man påbörja utredning?

• Fiamedbarn

Det behöver ju inte bero på någon funktionsstörning men beteendet är inte ovanligt vid autism. (Och autism ärr ganska vanligt i kombination med ADHD.)  Det kan vara bra att ha i bakhuvudet framöver i alla fall.

• Mollan85
    förväntansfull85 skrev 2013-03-27 21:09:27 följande:
    Hur gammal är din förresten? Mollan alltså :) hur tidigt kan man påbörja utredning?
    De beror väl lite på vad man misstänker för diagnos/diagnoser , min han är 6 år, men när vi gjorde första försöket med en utredning så var han bara 4a, dock misslyckades den, men helst av allt vill dom nog ha skolålder på barnen när man gör en utredning för just ADHD om jag inte har fel, dom ville vänta nu egentligen och la ner allt, men ja stog på mig och fick igång de igen! Tycker de är bättre man kollar innan barnen börjar skolan, ja menar där ställs de krav och går inte att jämföra med ett dagis. Vore ju trist att dom hamnar efter en massa i skolan osv.
  • Natulcien
    förväntansfull85 skrev 2013-03-27 19:53:25 följande:
    Många här inne kan verkligen få en att känna sig som en riktig skit. Tror ni på fullaste allvar att jämt jämt ignorerar henne, jag sa att jag har provat det. Och ett annat rum ja man måste få gå till köket för att hämta mat exempelvis utan att man bär med sig henne, oftast springer man. Hon lugnar ju sig tillslut även om trösrandet fungerar men sen kommer nästa motgång osv. Det gör ont i en när man ser det och man försöker förklara för sin 1 åring att man ska inte göra så det gör ont. På bvc kan dom inte hjälpa då dom bara säger att det händer att barn gör så, därför vände jag mig hit men det va ju som att få en käftsmäll. Tack ni som inte körde någon blame game och ja hjälmen är väl bra tmedans man jobbar på en lösning?
    Har du provat att ha henne i en bärsele t.ex.? Då behöver du inte lämna henne och springa till andra rum, då kan du ha henne med och ha koll på henne.
    Och att försöka förklara för en 1-åring att hon inte ska göra så funkar inte. Hon kan inte styra sina impulser.

Du skriver ju i trådstarten att detta uppkommer om hon inte får uppmärksamhet eller inte får som hon vill. Och som jag ser det bör ju lösningen då vara att ge henne mer uppmärksamhet samt att vara beredd om du vet att du måste neka henne något hon vill.
  • förväntansfull85

Jo men nu är det så att vi har 3 barn och det är omöjligt att ge henne 100% av uppmärksamheten. Även om hon redan nu får ca 80 %. Och bärselen vi har nu är hon för tung för. Samt att hon aldrig gillat den, trots upprepade försök.

• Aileen Allannah
    förväntansfull85 skrev 2013-03-27 21:33:09 följande:
    Jo men nu är det så att vi har 3 barn och det är omöjligt att ge henne 100% av uppmärksamheten. Även om hon redan nu får ca 80 %. Och bärselen vi har nu är hon för tung för. Samt att hon aldrig gillat den, trots upprepade försök.
    Men ett av era tre barn mår dåligt och behöver er ännu mer. Under en period får ni kanske göra så att en av er vuxna alltid finns med henne. Skaffa en ergonomisk sele och prova om hon gillar den!
  • förväntansfull85

Jag kan ärligt säga att dom stora barnen känner sig undanskuffade och även om vi delar på oss så fungerar det inte. Antar att du själv inte har fler barn eller barn med detta beteende. Lätt för en person som inte sitter i situationen sjlv. Vi är inga superhjältar även om vi skulle vilja. Det är lätt att vara någon annan och peka finger. Detta är min första tråd någonsin här på famileliv och ångrar redan att jag la upp den. första och sista.

• Kelsson1

TS: Blir så irriterad på en del av kommentarerna här i tråden, låter som folk tror att barn som gör såhär blir totalt ignorerade. Kan bara berätta att vår dotter bankar också huvudet i golvet eller i matningsstolen när hon sitter i den (det gör hon om hon inte får sin vilja igenom oberoende på vad det gäller).
    Hon är då inte det minsta ignorerad! Hela vår värld kretsar kring henne o hon får inte annat än uppmärksamhet nästan 24/7. Vi kämpade i flera år innan vi fick henne så hon är det absolut viktigaste i vårt liv. Ta inte åt dig av dumma kommentarer från folk som inte vet ett smack av vad de pratar om. Självklart har även vi försökt att avleda, uppmärksamma, ignorera (beteendet inte barnet) osv. Förhoppningsvis växer våra små ur det.

• Aileen Allannah
    Kelsson1 skrev 2013-03-27 22:11:14 följande:
    TS: Blir så irriterad på en del av kommentarerna här i tråden, låter som folk tror att barn som gör såhär blir totalt ignorerade. Kan bara berätta att vår dotter bankar också huvudet i golvet eller i matningsstolen när hon sitter i den (det gör hon om hon inte får sin vilja igenom oberoende på vad det gäller).
    Hon är då inte det minsta ignorerad! Hela vår värld kretsar kring henne o hon får inte annat än uppmärksamhet nästan 24/7. Vi kämpade i flera år innan vi fick henne så hon är det absolut viktigaste i vårt liv. Ta inte åt dig av dumma kommentarer från folk som inte vet ett smack av vad de pratar om. Självklart har även vi försökt att avleda, uppmärksamma, ignorera (beteendet inte barnet) osv. Förhoppningsvis växer våra små ur det.
    Med tanke på att ts skrivit att de ignorerar barnet så är det rätt lätt att få den bilden ja...
    förväntansfull85 skrev 2013-03-27 21:48:32 följande:
    Jag kan ärligt säga att dom stora barnen känner sig undanskuffade och även om vi delar på oss så fungerar det inte. Antar att du själv inte har fler barn eller barn med detta beteende. Lätt för en person som inte sitter i situationen sjlv. Vi är inga superhjältar även om vi skulle vilja. Det är lätt att vara någon annan och peka finger. Detta är min första tråd någonsin här på famileliv och ångrar redan att jag la upp den. första och sista.
    Jag pekar inte finger, jag försöker ge dig tips och råd, vilket du väl ville ha? Om du inte kan ta till dig dem utan behöver göra antaganden om den som försöker hjälpa och gå i försvarsposition direkt så är det tråkigt.

• förväntansfull85
    TS: Blir så irriterad på en del av kommentarerna här i tråden, låter som folk tror att barn som gör såhär blir totalt ignorerade. Kan bara berätta att vår dotter bankar också huvudet i golvet eller i matningsstolen när hon sitter i den (det gör hon om hon inte får sin vilja igenom oberoende på vad det gäller). Hon är då inte det minsta ignorerad! Hela vår värld kretsar kring henne o hon får inte annat än uppmärksamhet nästan 24/7. Vi kämpade i flera år innan vi fick henne så hon är det absolut viktigaste i vårt liv. Ta inte åt dig av dumma kommentarer från folk som inte vet ett smack av vad de pratar om. Självklart har även vi försökt att avleda, uppmärksamma, ignorera (beteendet inte barnet) osv. Förhoppningsvis växer våra små ur det.

TS: Blir så irriterad på en del av kommentarerna här i tråden, låter som folk tror att barn som gör såhär blir totalt ignorerade. Kan bara berätta att vår dotter bankar också huvudet i golvet eller i matningsstolen när hon sitter i den (det gör hon om hon inte får sin vilja igenom oberoende på vad det gäller). Hon är då inte det minsta ignorerad! Hela vår värld kretsar kring henne o hon får inte annat än uppmärksamhet nästan 24/7. Vi kämpade i flera år innan vi fick henne så hon är det absolut viktigaste i vårt liv. Ta inte åt dig av dumma kommentarer från folk som inte vet ett smack av vad de pratar om. Självklart har även vi försökt att avleda, uppmärksamma, ignorera (beteendet inte barnet) osv. Förhoppningsvis växer våra små ur det.

Tack, skönt att höra. Hoppas somsagt att det försvinner. :)
Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !