• förväntansfull85

1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !

Min dotter är 13 månader och har haft ett oroväckande beteende sen hon var ca 11 månader.
    Hon bankar (väldigt hårt) huvudet i saker så som väggar, fönsterbrädor och bord.
    Detta uppkommer oftast när hon tycker att hon inte får all uppmärksamhet, inte får som hon vill eller är arg.
    Hon kan stå mot en vägg och bara slänga bak huvudet och det är riktigt riktigt hårt, man ser att detta är helt medvetet för om hon märker att hon missar så siktar hon in sig och gör ett nytt försök gång på gång på gång.
    Även marmor fönsterbrädan är utsatt det är samma sak där. Man kan höra smällarna från dom andra rummen och man ser att det gör ont men hon gör det ändå. Hela huvudet är jämt täckt av bulor och blåmärken.
    Man känner sig maktlös.
    Kan tänka mig att hon har mycket energi som ska ut ur kroppen då hon aldrig sovit en hel natt sedan födsel, hon kan aldrig sitta still och leka eller mysa i mer än 1 min innan det spritter i kroppen på henne.
    Jag har försökt att inte reagera på hennes beteende för då kanske hon slutar, har försökt avleda beteendet med roliga saker men inget fungerar. Bvc har inte några ideer dom heller.

Är det någon som känner igen sig ? Och vad ska man göra ?

• Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !
  • Natulcien

Vår son hade ett liknande beteende när han var runt 18 månader. Fast han var inte riktigt lika brutal. Han valde helst en matta som underlag och la sig ner och dunkade pannan i golvet.

Men vi försökte förekomma honom när vi såg att det var på gång och plockade upp honom i famnen och höll honom tills han var lugn. Det är ju ett uttryck för frustration.

Nu är han snart 2,5 år och har inte haft något "återfall" av panndunk på flera månader... men nu pratar han å andra sidan otroligt bra, så han behöver inte bli riktigt lika frustrerad längre.

• förväntansfull85

Ja slutar hon inte med det inom snar framtid så får man ju försöka gå vidare med det.
    För det tar ju på en att se sitt barn medvetet skada sig självt.
    Dock får man ju samma svar nästan överallt, det är normalt osv.
    Hon börjar på dagis om 3 veckor så vi får se hur beteendet håller sig där.
    Är det så att personalen reagerar på det så kan det vara bäst att utreda.

Hon är väldigt social och framåt och älskar att vara bland folk, då detta beteende oftast inte visar sig
    i dessa miljöer. Man kan ju tyvärr inte låta bli att känna sig som en värdelös förälder.

Men ska köpa en hjälm (tror dock inte den får sitta kvar på huvudet) och avvakta.

• Pleco

Mitt barn på 13 månader gör likadant. Vi har valt att inte ge beteendet nån större uppmärksamhet, säger helt enkelt att det där får man ont av. Han brukar då sluta.
    Han är väldigt bestämd och envis, och har ett temperament från helvetet. Men så länge han inte får skador av beteendet så låter vi honom hållas. Han kommer väl till slut att komma på ett annat sätt att få uppmärksamhet.

• förväntansfull85

Vi ger henne ingen respons när hon gör så men hon slutar inte för det. Skönt att det fungerar för er.

• Aileen Allannah

Jag skulle nog försöka avleda, det är inte riktigt okej att stå och titta på när ens barn skadar sig, känner jag.

• Litet My

Min älsta gjorde så, och han blev ännu argare om man pratade med honom, jag mest iväg fort som attan och gjorde något jääätteintressant, såsom att starta kranen, prassla med påsar mm, då glömde han bort att han var arg, men att prata, trösta eller hjälpa startade bara mer ilska.

• förväntansfull85

Tro inte att jag inte försökt att avleda. Har provat allt och känner mig maktlös.

• vampyria2

Nu är det ju ett relativt vanligt beteende men man kanske ska prata med BVC ändå, jag känner två som gjorde så som barn och det visade sig att de båda hade epelepsi och läkarna hade sagt att det hängde ihop, så jag skulle som sagt ha pratat med BVC åtminstonde.

• Thaleya1

Jag gjorde samma sak när jag var liten, jag fick ha hjälm på mig inomhus..beteendet växte bort tids nog!

• Aileen Allannah
    förväntansfull85 skrev 2013-03-27 08:42:00 följande:
    Tro inte att jag inte försökt att avleda. Har provat allt och känner mig maktlös.
    Om du tar upp barnet och avbryter det hela, går iväg och hittar på något, vad händer då?
Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !