• förväntansfull85

1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !

Min dotter är 13 månader och har haft ett oroväckande beteende sen hon var ca 11 månader.
    Hon bankar (väldigt hårt) huvudet i saker så som väggar, fönsterbrädor och bord.
    Detta uppkommer oftast när hon tycker att hon inte får all uppmärksamhet, inte får som hon vill eller är arg.
    Hon kan stå mot en vägg och bara slänga bak huvudet och det är riktigt riktigt hårt, man ser att detta är helt medvetet för om hon märker att hon missar så siktar hon in sig och gör ett nytt försök gång på gång på gång.
    Även marmor fönsterbrädan är utsatt det är samma sak där. Man kan höra smällarna från dom andra rummen och man ser att det gör ont men hon gör det ändå. Hela huvudet är jämt täckt av bulor och blåmärken.
    Man känner sig maktlös.
    Kan tänka mig att hon har mycket energi som ska ut ur kroppen då hon aldrig sovit en hel natt sedan födsel, hon kan aldrig sitta still och leka eller mysa i mer än 1 min innan det spritter i kroppen på henne.
    Jag har försökt att inte reagera på hennes beteende för då kanske hon slutar, har försökt avleda beteendet med roliga saker men inget fungerar. Bvc har inte några ideer dom heller.

Är det någon som känner igen sig ? Och vad ska man göra ?

• Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !
  • Notperfect

Haha, förlåt att jag skrattar men jag känner igen det där.

För det första har jag fått hört samma historia av mina svärföräldrar. Min sambo var extrem när han var liten.
    Dunkade huvudet (framförallt bakhuvudet) med all sin kraft i allt han kunde. Till slut blev de så oroliga och gick till läkaren med honom. Dem fick svar att det var absolut inget fel på honom, han hade bara en enormt start vilja (har fortfarande även om han inte dunkar huvudet i allt som finns).

Men så för en månad sedan har vår son börjat med exakt samma sak när han inte får som han vill. Han brukar sätta sig mot väggen och slänga huvudet bakåt.

Tror inte att du behöver oroa dig Glad

• förväntansfull85

Skönt att höra att man inte är själv. Glad
    Men det känns fortfarande inte riktigt ok, det är ju kraftiga smällar vilket inte kan vara bra för någons
    huvud i längden.

• Lattjo

Runt ett år så fick min son för sig att han skulle dunka huvudet i golvet i parti och minut. Han trotsade ingenting genom att skrika i affären tex utan han dunkade huvudet i golvet istället ;) Jag lät honom hållas,, frågade om det inte gjorde ont och jo det gjorde det ju. Han slutade efter ett par månader när han insåg att han inte vann något på att slå sönder sitt stackars huvud ;)

• puss

Köp en sån där puffig hjälm till lilla huvet.

• förväntansfull85

Blir nog att köpa en fluffig hjälm då och avvakta detta beteende Glad

Era barn som nu slagit huvudet i saker, hur har deras energi varit för övrigt ?

• Vickan I

Vår kille gör likadant. Nu är han lite större, snart 18 mån, men han är muskelsvag och därför lite efter i utvecklingen. Han skallar när han blir arg. Eller först vill han gärna bita det han blir arg på, ex vardagsrumsbordet. Ofta missar han ju lite i ilskan så han slår tänderna istället. Då gör ju det ont så han blir ännu argare och då smäller han pannan i bordet istället!!! Man får ju helt klart crazy vibbar haha.

• förväntansfull85

Jo tack man har fått sig några skallningar, det är lite oroväckande.
    Men man får hoppas att det går över helt enkelt.

• mas

Min dotter är likadan hon är 2 år och 4 månader. Hon har hållit på sen hon var runt året. Först biter hon de hon blir arg på sen dunkar hon huvudet i allt, finns det inget att dunka huvudet i så slår hon sig själv i huvudet med knytnävarna. Bvc säger att det bara är att avvakta. Har provat de mesta för att få henne att sluta men lyckas inte. Så vi får hoppas våra små slutar med detta beteende snart.

• adaeze

Har inte märkt sånt beteene på något av mina barn. däremot så älskar min dotter plåster och någon gång när jag inte ville ge henne (eftersom hon inte var skadad) så såg jag hur hon försökte backa in i kanten på vardagsrumsboret och senare försökte unka bakhuvuet i väggen när visatt i sängen, sen till slut så örfilae hon sig själv och å blev jag riktigt förbannad! Även om et kanske är ofarligt så är et ju riktigt obehagligt att se sitt barn skaa sig. Kan man inte försöka lära barnet att skrika i en kudde eller något istället om et finns ilska som behöver komma ut? fast en ettåring kanske inte riktigt förstår sånt. Men annars är et ju bra att lära sina barn att hantera ilska på ett mer konstruktivt sätt, även om det inte är farligt att unka huvuet. Men ja et är väl svårt me barn som är så små som ettåringar, men menar mer att man kanske inte ska rycka på axlarna och acceptera bara för att et är normalt och ofarligt, utan om barnet fortfarane uppvisar sånt beteene när e är arga när e är något år älre så kan man ju ta diskussion med barnet om bättre sätt att få ut ilskan på. Eller jag vet inte, jag är ingen expert, men jag skulle vara rädd för att mitt barn skulle lära sig att et är "normalt" att skada sig själv när man mår dåligt ifall jag bara ryckte på axlarna när barnet får ett vålsamt och självestruktivt beteene när et är argt.

Svar på tråden 1-åring med självdestruktivt beteende! Hjälp !