• Anonym

min mamma är gravid

Igår fick jag veta att min mamma är gravid. Hon är 47 år!!!! Det är ju pinsamt!!! Alla mina kompisar kommer ju undra varför jag får ett syskon när jag är 16? Det är äckligt! Ingen annans mamma är så gammal och gravid. Det är synd om bebisen också, jag kommer ju vara 16år äldre? Jag har redan 2 syskon, jag vill inte ha fler. 

Jag tycker du har blivit lite fet på sista tiden”, ”Du borde akta din vikt lite, jag tycker du är så framtung” eller ”Är du helt säker på att det inte är två? Sa jag. Då blev min bonuspappa sur och sa att man inte fick säga så till en gravid kvinna .Det är verkligen inte enkelt för andra att förhålla sig till gravida, - Kommenterar du att magen är liten är det fel. Säger du att magen är stor, är du så dum. Och säger du att den gravida ser bra ut, så är det inte snällt att ljuga. Och säger du att den gravida ser sliten ut så borde du bara springa din väg. Det bästa är om du inte säger någonting, så den gravida kan låsa in sig på toaletten och gråta över att ingen visar intresse!
  • Svar på tråden min mamma är gravid
  • MaritaMiro

När jag sade "hata andra" menade ditt sätt att prata om dina syskon och styvpappa, du uttrycker dig inte  kärleksfull så att säga, dessutom, du tror att du är unik eller? åtminstone du har din mamma med dig och visst, jag vet inte vad du har gått igenom, om det är tråkigt det var ju synd, livet är inte alltid rättvis, min uppväxt till exempel var kantad av våld, misshandel och ensamhet för att jag växte upp utan föräldrar och bodde hos människor som slog mig varje dag och misshandlade mig psykiskt  och som grädde på mosset jag var mobbad i skolan, men allt detta har aldrig varit en ursäkt för mig att fortsätta att älta i det . Kraften för förändring finns i nuet inte i dåtiden när jag var ett stackars misshandlat barn. Man kan inte stanna i det förflutna. Tråkigt att du har gått igenom dåliga erfarenheter i livet men du måste fortsätta och titta mot ett bättre framtid för dig själv för det är du säkert värd, och jag fortsätter att säga att om du brydde dig mer av de andra i din familj, alla skulle må bra och du med. Istället för att tycka att din mamma som älskar dig är äcklig och pinsam du borde vissa henne ditt stöd och kärlek eftersom det är modig av henne att vara mamma vid hennes ålder.

• Anonym
    MaritaMiro skrev 2013-02-09 02:39:46 följande:
    När jag sade "hata andra" menade ditt sätt att prata om dina syskon och styvpappa, du uttrycker dig inte  kärleksfull så att säga, dessutom, du tror att du är unik eller? åtminstone du har din mamma med dig och visst, jag vet inte vad du har gått igenom, om det är tråkigt det var ju synd, livet är inte alltid rättvis, min uppväxt till exempel var kantad av våld, misshandel och ensamhet för att jag växte upp utan föräldrar och bodde hos människor som slog mig varje dag och misshandlade mig psykiskt  och som grädde på mosset jag var mobbad i skolan, men allt detta har aldrig varit en ursäkt för mig att fortsätta att älta i det . Kraften för förändring finns i nuet inte i dåtiden när jag var ett stackars misshandlat barn. Man kan inte stanna i det förflutna. Tråkigt att du har gått igenom dåliga erfarenheter i livet men du måste fortsätta och titta mot ett bättre framtid för dig själv för det är du säkert värd, och jag fortsätter att säga att om du brydde dig mer av de andra i din familj, alla skulle må bra och du med. Istället för att tycka att din mamma som älskar dig är äcklig och pinsam du borde vissa henne ditt stöd och kärlek eftersom det är modig av henne att vara mamma vid hennes ålder.
    visst tycker jag om mina små syskon.. Och jag är stolt över mamma, men är rädd att hon blir annorlunda i sin graviditet
  • MaritaMiro

du borde prata om detta med din mamma, hon kommer att förstå dig säkert och graviditeten behöver inte vara något som separerar dig från henne, om du visar omtanke och om du visar att du bryr dig om henne , graviditeten kan vara något som kan få dig att komma närmare din mamma.  Men om du inte pratar med henne hon kommer omöjligt att veta dina farhågor.

• MoonFlight

Jag är yngst i barnsskaran och syster som är närmast i ålder är 11 år mellan. Hon tog alltid med mig ut utflykter, äventyr och roliga saker när jag växte upp och älskade det. Hade hon varit närmare mig i åldern hade vi aldrig gjort dom sakerna och det är många av mina minnen som är med henne och jag är väldigt tacksam för allt hon gjorde för mig. Ta hand om syskonet när det kommer istället och hitta på saker istället för att klaga. Det kommer ni båda tjäna på när liten blir stor!

• Anonym
    MaritaMiro skrev 2013-02-09 02:58:06 följande:
    du borde prata om detta med din mamma, hon kommer att förstå dig säkert och graviditeten behöver inte vara något som separerar dig från henne, om du visar omtanke och om du visar att du bryr dig om henne , graviditeten kan vara något som kan få dig att komma närmare din mamma.  Men om du inte pratar med henne hon kommer omöjligt att veta dina farhågor.
    men vi brukar prata.. Brukar ofta krama mamma men är rädd att råka göra henne illa
  • Anonym

Mamma vaknade hon skulle på toa. Så kom hon i mitt rum gav mig en kram och sa att hon skulle lägga sig igen

• Anonym

Du kan inte göra henne illa genom att ge henne en kram...så det behöver du inte vara rädd för.

• Tess1990
    Anonym skrev 2013-02-09 03:09:43 följande:
    men vi brukar prata.. Brukar ofta krama mamma men är rädd att råka göra henne illa

Låter som att du har en riktigt gullig och snäll mamma
    du borde verkligen berätta det för henne, att du är rädd

sen så spelar det ingen roll om det är halv eller helsyskon
    för det är ingen som helst skillnad förutom lite gener och DNA!

det kommer komma ett barn, som kommer vara en helt ny liten individ, med sin egen personlighet och tycken
    som kommer vilja lära känna dig, se upp till dig och lära sig av dig
    den vet ingenting om genetik eller styvföräldrar

allt den vet är att den vill titta på dig, jollra mot dig och fascineras av dig

och den kommer vara en del av din mamma och hennes liv, och du tycker väl om din mamma?
    ju snabbare du pratar ut med din mamma, och vänjer dig vid tanken att du ska få ett nytt syskon, desstu snabbare kommer allt kännas bättre och lättare, iaf den biten av ditt liv.
  • Anonym
    Tess1990 skrev 2013-02-09 03:30:29 följande:

Låter som att du har en riktigt gullig och snäll mamma
    du borde verkligen berätta det för henne, att du är rädd

sen så spelar det ingen roll om det är halv eller helsyskon
    för det är ingen som helst skillnad förutom lite gener och DNA!

det kommer komma ett barn, som kommer vara en helt ny liten individ, med sin egen personlighet och tycken
    som kommer vilja lära känna dig, se upp till dig och lära sig av dig
    den vet ingenting om genetik eller styvföräldrar

allt den vet är att den vill titta på dig, jollra mot dig och fascineras av dig

och den kommer vara en del av din mamma och hennes liv, och du tycker väl om din mamma?
    ju snabbare du pratar ut med din mamma, och vänjer dig vid tanken att du ska få ett nytt syskon, desstu snabbare kommer allt kännas bättre och lättare, iaf den biten av ditt liv.
    ja min mamma är alltid inne i mitt rum och kollar hur jag mår. Sen har jag ätstörningar så vi brukar sitta och äta bara jag och hon sitter bredvid och pratar. Är bara rädd för magen är i vägen
  • Tess1990
    Anonym skrev 2013-02-09 03:41:18 följande:
    ja min mamma är alltid inne i mitt rum och kollar hur jag mår. Sen har jag ätstörningar så vi brukar sitta och äta bara jag och hon sitter bredvid och pratar. Är bara rädd för magen är i vägen

ivägen för vad?
    den förändrar inte din mamma på något sätt alls för dig egentligen
    hon är fortfarande din mamma och vill ditt bästa 
    men du kommer inte vara i centrum av uppmärksamheten snart, då hon kommer ha ett litet barn att ta hand om, men det betyder samtidigt inte att ni inte kan ha en lika bra relation som ni har nu, den kommer bara bli lite annorlunda

men berätta för henne vad du är rädd för, så kan ni säkert tillsammans komma på ett sätt för dig att känna dig involverad och minst lika viktig i hennes liv, samtidigt som bebisen får plats

kanske du kan hitta något som du ser framemot med att få ett nytt syskon       
Svar på tråden min mamma är gravid