• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • Silversvans

Jag heter Veronica och mina föräldrar var länge inne på att det skulle stavas Weronika - det står så i annonsen i tidningen från då jag är nyfödd, men sedan tack och lov ändrade de sig då pappren skulle skickas in om namnet!

• Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:49:37 följande:
    Om det är den kakan jag tror du menar heter hon Karin egentligen.

FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:49:37 följande:
    Om det är den kakan jag tror du menar heter hon Karin egentligen.

Det stod bara Kakan och eftrrnamnet på tvn, såg ut som om det verkligen var hennes förnamn, men vad vet jag :)
  • FlitigaLis

Om det var kakan Hermansson heter hon Karin. Hon brukar vara med i veckans svensk och på p3

• Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:56:53 följande:
    Om det var kakan Hermansson heter hon Karin. Hon brukar vara med i veckans svensk och på p3

FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:56:53 följande:

Vet inte. Hon stod bredvid Gudrun Schyman, vet ej om hon är någon i FI partietmen det verkade så.
  • PolyPond
    Apotheosis skrev 2013-04-18 18:36:43 följande:
    Det beror ju på hur man vill att det skall uttalas. Om man vill uttala det Ämma med Ä är det ju rätt stavning men om det skall föreställa en alternativ stavning på namnet Emma så är det ju helt fel. Alla Emma jag har träffat har uttalat sitt namn med E och inte med Ä.

Det blir väl samma uttal? Åtminstone när jag säger det.
    I och med det tycker jag det är skitsamma. Värre då med apostrofer och liknande som inte sitter var de ska och namn som sedan inte skall uttalas på det viset som stavningsreglerna säger. 
  • Apotheosis
    PolyPond skrev 2013-04-18 23:05:48 följande:

I och med det tycker jag det är skitsamma. Värre då med apostrofer och liknande som inte sitter var de ska och namn som sedan inte skall uttalas på det viset som stavningsreglerna säger. 
    Nä, jag har aldrig träffat någon som uttalar Emma med Ä istället för med E. Emelie däremot har jag hört uttalas med Ä. 
  • PolyPond
    Apotheosis skrev 2013-04-19 10:08:40 följande:
    Nä, jag har aldrig träffat någon som uttalar Emma med Ä istället för med E. Emelie däremot har jag hört uttalas med Ä. 
    Bor du högt upp i norrland?
  • LunaLunatic
    PolyPond skrev 2013-04-18 23:05:48 följande:

Möjligen nånstans i Norrland.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • PolyPond
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 10:45:39 följande:
    Möjligen nånstans i Norrland.
    Är det inte tvärtom?

Jag bor i mellansverige och här låter det ganska lika med e och ä som begynnelsebokstav.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?