• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:40:04 följande:
    Här skulle man göra det. Det är möjligt att den personen som givit barnet detta namn har liknande dialekt som jag.

De dialektala skillnaderna kan aldrig ersätta en rättsstavning och gramatiska regler!
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:43:12 följande:

De dialektala skillnaderna kan aldrig ersätta en rättsstavning och gramatiska regler!
    Hur man uttalar e och ä handlar vare sig om rättstavning eller grammatik.

• Lindsey Egot the only one

Mariah
    Sarah
    Hannah
    Så wild and crazy vissa var på 70 och 80 talet.

• Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:48:53 följande:
    Hur man uttalar e och ä handlar vare sig om rättstavning eller grammatik.

Vill du att ett namn ska uttalas rätt så måste man följa rättsstavningen! Vill du att Ämma uttalas med ä då stavar du det så, men om du faktiskt vill att Ämma ska uttalas med E så måste namnet stavas rätt! Ämma uttalas med Ä, och inget annat! Du kan inte kringå stavningsprincipen oavsett dialekt!
  • Vulpecula

Jag kan förstås säga skillnad på Emma och Ämma om jag måste, men det känns väldigt krystat och helt enkelt fel - antagligen lika fel som det känns för dig att inte göra skillnad på dem. Jag gör heller ingen skillnad på uttalet av t ex älva och elva, eller sätt och sett. (Däremot är det förstås skillnad på långa E och Ä - ber och bär låter inte lika.) Korta Ä-ljudet används här bara innan R - jag gör skillnad på begynnelsebokstäverna i ärta och etta till exempel.

Detta är på intet sätt "fel" att göra - vi gör det här. Det är inget vi skulle försöka "rätta till" om vi skulle "försöka prata ordentligt". (Jag var knappt medveten om att det ens fanns människor som inte uttalar sätt och sett lika, innan min fonetiklärare påpekade det) Och jag har läst språkvetenskap, jag vet vad jag pratar om. T ex att det här inte har något med grammatiska regler att göra, det är fonetik ...

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • LunaLunatic
    Vulpecula skrev 2013-04-19 12:28:18 följande:

Jag kan förstås säga skillnad på Emma och Ämma om jag måste, men det känns väldigt krystat och helt enkelt fel - antagligen lika fel som det känns för dig att inte göra skillnad på dem. Jag gör heller ingen skillnad på uttalet av t ex älva och elva, eller sätt och sett. (Däremot är det förstås skillnad på långa E och Ä - ber och bär låter inte lika.) Korta Ä-ljudet används här bara innan R - jag gör skillnad på begynnelsebokstäverna i ärta och etta till exempel.

Detta är på intet sätt "fel" att göra - vi gör det här. Det är inget vi skulle försöka "rätta till" om vi skulle "försöka prata ordentligt". (Jag var knappt medveten om att det ens fanns människor som inte uttalar sätt och sett lika, innan min fonetiklärare påpekade det) Och jag har läst språkvetenskap, jag vet vad jag pratar om. T ex att det här inte har något med grammatiska regler att göra, det är fonetik ...

Älva/elva, sett/sätt låter lika för mig. Men inte Emma/Ämma.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • puss
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:25:32 följande:
    Hört talats om dialekt?
    Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.

dialekt hit och dit. ä blir aldrig samma bokstav som e.
    Easy cum easy go
  • kiwifrukt
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:25:32 följande:
    Hört talats om dialekt?
    Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.
    Håller med dig. Där jag kommer från uttalas Emma som "ämma". Likadant med Eva.

Det är helt vanliga dialektala skillnader, finns många sådana i svenskan. Inget att bli upprörd över.
  • LängtansBlåaBlomma

Ni som säger att ni uttalar Emma med E, då säger ni Ema eller hur? För annars vette tusan om det går att säga E och  mma tillsammans.

Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?