• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 19:45:39 följande:

Ja det verkar som att jag yrade till det, det lät dock rätt i mitt huvud när jag skrev det :) Tyvärr blev det fel. Menade bara att man kan stava ett namn hur man vill men uttalet därefter kan bli fel just beroende på stavningen. Tex då Ämma och Cevin, blir ju inte Emma och Kevin utan då ÄÄÄmma och Sevin....alltså det inte blir mer rätt utan tvärtom mer fel. Haha nu hänger jag själv snart inte med. Ja jag menar att ett E är ett E och ska inte uttalas Ä, så :)

Dubbelkonsonant efter vokal gör i regle att konsonanten blir kort. Ämma blir alltså inte ääämma. Äma blir mera åt det hållet.
  • PolyPond
    PolyPond skrev 2013-04-20 10:14:50 följande:

Dubbelkonsonant efter vokal gör i regle att konsonanten blir kort. Ämma blir alltså inte ääämma. Äma blir mera åt det hållet.
    Gör att vokalen blir kort, såklart.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:13:02 följande:
    Men hör verkligen folk så illa? Har folk problem med nyanserat hörande?

Älva låter inte alls som elva.

Jag har aldrig hört någon uttala någon skillnad mellan dessa två.
  • puss

Tror inte hon menade Äääämma med långt ä, tror han menade att poängtera skillnaden på ä och e.

• puss

Polypond
    Jag borde ringa upp dig. Jag uttalar en tydlig skillnad.

• puss

Gör tvärt om så blir det tydligare.
    Säg älva år.
    Elva år. Älva år. Elva år.

• Jespis

Emma uttalas med kort e, som i hemma (som nämnts ovan). Ema skulle bli med långt e.

Såg någon i Familjen Annorlunda förra säsongen som klämde in h i alla barnnamn, det såg lite märkligt ut, men var inget jag blev upprörd över.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    puss skrev 2013-04-20 10:13:02 följande:
    Men hör verkligen folk så illa? Har folk problem med nyanserat hörande?

Älva låter inte alls som elva.
    Vari ligger den fonetiska skillnaden?

Mig veterligen brukar elva anges som en homofon till älva.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • PolyPond
    puss skrev 2013-04-20 10:19:22 följande:
    Gör tvärt om så blir det tydligare.
    Säg älva år.
    Elva år. Älva år. Elva år.

Det är ingen skillnad alls när jag säger det, så inte ens någon med väldigt selektiv hörsel kan höra det.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?