• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    puss skrev 2013-04-20 12:11:39 följande:
    Men jag säger såklart ägg. Med ä.
    Det är inte så enkelt som att skriva att man "uttalar det med ä" eftersom ä inte uttalas på samma sätt i alla fall.

Uttalar du ägg med ä som i "Ärade medlemmar"?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hemma/hämma är möjligen dialektalt lika, men knappast i hela landet. Där kan en tydlig skillnad höras.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • zeraff

Nu förstår jag varför så många stavar fel när det gäller bl.a enda/ända och sett/sätt. Jag är helt med dig puss!

• puss

Stavar fäl. Stavar fel.
    Det hör ni väl iaf skillnad på?

• FlitigaLis
    mammelie1891 skrev 2013-04-20 10:45:46 följande:
    Jag förstår inte heller det... min dotter heter Engla, grannens nyfödda heter Ängla, men det uttalas lika...

Det kan det väl inte göra? Det ena borde uttalas Eeengla och det andra Ääängla.. båda namnen ger mig rysningar, så smaklöst.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    puss skrev 2013-04-20 12:18:12 följande:
    Näj. Ärade medlemmar har längre ä.
    Äärade?

Vad är skillnaden i uttal mellan egg och ägg för dig?
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?