• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • kiwifrukt
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-04-19 17:38:18 följande:
    Ni som säger att ni uttalar Emma med E, då säger ni Ema eller hur? För annars vette tusan om det går att säga E och  mma tillsammans.
    Jo då, det går alldeles utmärkt att uttala Emma med e-ljud. Kanske känns konstigt när man inte är van (precis som det antagligen gör för dem som inte säger med ä-ljud) men visst är det möjligt.
  • Sorbus
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-04-19 17:38:18 följande:
    Ni som säger att ni uttalar Emma med E, då säger ni Ema eller hur? För annars vette tusan om det går att säga E och  mma tillsammans.
    Varför skulle inte det gå? Om det går att uttala Ä med mma? Jag säger Emma med E, precis som hemma, femma och blemma. Och är inte stockholmare.
  • Solrosens
    kiwifrukt skrev 2013-04-19 18:11:58 följande:
    Jo då, det går alldeles utmärkt att uttala Emma med e-ljud. Kanske känns konstigt när man inte är van (precis som det antagligen gör för dem som inte säger med ä-ljud) men visst är det möjligt.

Klart att det är möjligt, lika möjligt som att uttala Cevin med K. Men det gör det inte mer rätt!
  • Border
    Solrosens skrev 2013-04-19 19:10:33 följande:

Klart att det är möjligt, lika möjligt som att uttala Cevin med K. Men det gör det inte mer rätt!
    Men, vadå? Emma uttalas ju "Emma" och inte "Ämma"... Jag vet att man, på vissa ställen uttalar det som "Ämma", men inte där jag bor, eller i närliggande städer. Emma uttalas här som det stavas. Ämma, låter helt sjukt fult och konstigt, tycker jag.
  • LunaLunatic

så enligt uttalsregler ska Emma uttalas med ä?

Solrosens skrev 2013-04-19 19:10:33 följande:

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LängtansBlåaBlomma
    Sorbus skrev 2013-04-19 19:09:07 följande:
    Varför skulle inte det gå? Om det går att uttala Ä med mma? Jag säger Emma med E, precis som hemma, femma och blemma. Och är inte stockholmare.
    Sorbus skrev 2013-04-19 19:09:07 följande:

Jag får då inte till det oavsett om jag försöker prata på norrländska, dalmål, Västeråsdialekt och skånska.
    Värmländska kanske ? Fast det blir mer Eemmå och inte direkt Emma :)
  • Border
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-04-19 19:15:19 följande:

Jag får då inte till det oavsett om jag försöker prata på norrländska, dalmål, Västeråsdialekt och skånska.
    Värmländska kanske ? Fast det blir mer Eemmå och inte direkt Emma :)
    Pröva med västgötska, jag är västgöte och här säger vi "Emma" som det stavas.
  • Solrosens
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 19:14:36 följande:
    så enligt uttalsregler ska Emma uttalas med ä?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

VA? Hur fick du fram det efter alla mina inlägg, suck?
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?